Växter som insynsskydd!

Oj, det lät otroligt billigt? Då måste det vara små bäbisar? Jag betalar gärna mer för att få insynsskydd fr o m nu alltså (jag tänker mig att jag vill ha typ 180-200 cm som färdiga och gärna från början), men inte massor av tusenlappar.

Men sibirisk ärtbuske har vi hemma-hemma, de är fina och roliga (man kan göra visselpipor av ärtskidorna), ska kolla mer på hur snabbt de växer 😊😊
Sibirisk ärtbuske drabbas tyvärr ofta av en speciell sorts mjöldagg som gör att hela busken blir grådaskig och luktar lite trist en bit in på sommaren. Jag vet inte om det är så att den klarar sig bättre från det längre norrut, men problemet finns i varje fall så långt upp som Uppsala.
 
Tuja och ärtbuske hade jag skytt som pesten oavsett pris.
Båda blir väldigt lätt gräsligt fula.

Snabbväxande häck är häggmispel och aronia, men de tar ändå några år på sig innan de är "fullvuxna".

Plymspirea är nog det absolut billigaste, kvickaste sättet att få växtinsynsskydd direkt och utan att lägga ner gigantiskt med jobb.
Kan dock med tiden sprida sig med rotskott, även om jag aldrig haft det problemet själv.
 
Jag tycker det är fint med tex blodlönn med Tuja i bakgrunden.
Knepig kommentar om Tuja på våren. Även hos er är det många månader innan tjäle så de borde hinna rota sig.

Hmm, kikade lite på blodlönn, men den var inte riktigt i min smak tyvärr.. Men tack iallafall :).

Vattna och gödsla syrenhäcken så blir den ett jättebra insynskydd. Det går bra att plantera i höst, köp barrrotsplantor. Medans de växer till sig kan ni peta ned lite solrosfrön till våren så får de agera häck sålänge.

Jodå, alltså vi ska ha kvar syrenerna också, absolut!

Jag gillar min skogsklematis. Inte vintergrön men växer nåt enormt även med total misskötsel från min sida 😅

Åh, ja klematis! Det har vi hemma-hemma och den växer också enormt trots noll skötsel! Och fint!

Jag hade nog satsat på att ta hand om syrenhäcken, men är syren vintergrön?

Annars kanske armeringsjärn med tex murgröna, Paul farges klematis eller bokharabinda, vildvin (gärna med fin höstfärg ) osäker på zoner men iaf dom tre sista växer snabbt. Trevligt att blanda vintergrönt, blommande, fin bark/form på stammen och något med höstfärg som får man lite för alla säsonger:)

Annars kanske vindskydd och något som klättrar på det, då kan man ju ta lite vad som för att insynsskydd finns från början ☺️

Inser att jag nog uttryckte mig lite fel, det viktigaste är insynsskydd på sommaren, inte lika viktigt på vintern :).
Armeringsjärn med klätterväxter låter absolut som något för oss, det ska vi kika på!
Osäker på hur du menar med vindskydd, men vi har skämtat lite om ett plank, men det känns lite för aggressivt liksom gentemot grannarna... Men vindskydd är kanske "snällare"?

Vill du ha vintergrönt eller städsegrönt? Häckkaragan (Caragana arborescens, tidigare kallat sibirisk ärtbuske) är ett bra val miljömässigt eftersom den är kvävefixerande. Tuja är i min värld trist 🙈 och dör en blir det så väldigt fult, men den är ju tät och effektiv 🤷‍♀️
Hybrididegran (Taxus x media 'Hillii' tex) är trevligare. Eller vinterliguster (Ligustrum vulgare var. italicum). Vill du ha något som överlever allt och lite till så slå till på måbär (Ribes alpinum).
Städsegrönt? Är det motsatsen till vintergröna alltså? Vintergrönt är inget måste.
Åh, visste inte det om kvävet. Ska kika på de tre sista!
Sibirisk ärtbuske drabbas tyvärr ofta av en speciell sorts mjöldagg som gör att hela busken blir grådaskig och luktar lite trist en bit in på sommaren. Jag vet inte om det är så att den klarar sig bättre från det längre norrut, men problemet finns i varje fall så långt upp som Uppsala.

Åh...
Aldrig sett det på vår hemma iaf...

------

Vi har nog landat lite i att vi behöver vara i och runt huset mer innan vi bestämmer oss för hur vi ska göra iaf, vi känner in lite :) och att vi nog högst troligen vill ha något som inte ska formklippas utan som får vara lite vildvuxet :)
Men för det ksn och behöver man ju absolut spåna, tack för alla tips och jag tar gärna emot fler tips och tankar :)
 
Syrener som häck, kan vara lite "sega" att komma igång och växa när de är nyplanterade. Låg tillväxt några år, de står och stampar men så en vår, så kommer de igång ordentligt, och växer snabbt till en rejäl häck, som snart måste ansas för att inte bli för stor åt alla håll.

Kanske vore en ide att använda ettåriga slingerväxter som indynsskydd på tillfälliga spaljeer medan ni väntar på syrenera?
 
Bygg en spalje som insynsskydd och plantera sedan olika slingerväxter. Jordankare + tryckimpregnerade stolpar + läkt + växter = klart. Även när växterna går in i vintervila så skyddar spaljen lite mot insyn, beroende på hur tätt ni väljer att ha mellan läkten och ni bestämmer själv om den ska vara 1,5 m eller 2 m eller vad ni känner för.

1691078207045.png
 
Hmm, kikade lite på blodlönn, men den var inte riktigt i min smak tyvärr.. Men tack iallafall :).



Jodå, alltså vi ska ha kvar syrenerna också, absolut!



Åh, ja klematis! Det har vi hemma-hemma och den växer också enormt trots noll skötsel! Och fint!



Inser att jag nog uttryckte mig lite fel, det viktigaste är insynsskydd på sommaren, inte lika viktigt på vintern :).
Armeringsjärn med klätterväxter låter absolut som något för oss, det ska vi kika på!
Osäker på hur du menar med vindskydd, men vi har skämtat lite om ett plank, men det känns lite för aggressivt liksom gentemot grannarna... Men vindskydd är kanske "snällare"?


Städsegrönt? Är det motsatsen till vintergröna alltså? Vintergrönt är inget måste.
Åh, visste inte det om kvävet. Ska kika på de tre sista!


Åh...
Aldrig sett det på vår hemma iaf...

------

Vi har nog landat lite i att vi behöver vara i och runt huset mer innan vi bestämmer oss för hur vi ska göra iaf, vi känner in lite :) och att vi nog högst troligen vill ha något som inte ska formklippas utan som får vara lite vildvuxet :)
Men för det ksn och behöver man ju absolut spåna, tack för alla tips och jag tar gärna emot fler tips och tankar :)

Vet knappt själv vad jag menar med vindskydd,för tycker det kan se så olika ut. Men om man googlar typ jabo vindskydd så kommer det upp lite olika typer, men blir ju liknande ett plank, så kanske inte något för er ändå ☺️

Tycker själv det är jättefint med armeringsjärn 👌

God plan att bo in er innan ni ändrar för mycket, blir kul att planlägga efter hur ni vill använda trädgården. Och om ni hinner läsa upp er lite och göra en god planering så sparar ni både tid och pengar längre fram (talar från erfarenhet 😅🙈).
 
Tänk på att plank, alltså även relativt täta spaljéer eller vindskydd/skärmar, som är mer än 120 cm höga, ofta kräver bygglov.

Olika varianter av färdiga sektioner av vindskydd/skärmar brukar räknas som "plank" i bygglovshänseende.

Glesa spaljéer som har genomsyn är i regel bygglovsfria.

För att förtydliga vad som är vad:

Exempel på spaljé, alltså något med god genomsyn som växter kan klänga på:

https://www.bygghemma.se/tradgard-o...maskstorlek-10x10-cm-matt-90x140-cm/p-1117775

Exempel på något som är för tätt och för högt för att vara bygglovsfritt:

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...mar/skarm-jabo-horizont-1-159x159-cm/p-944296

Billigast gör man en "klätterställning" till växter själv i trä, eller så använder man armeringsnät.
 
Syrener som häck, kan vara lite "sega" att komma igång och växa när de är nyplanterade. Låg tillväxt några år, de står och stampar men så en vår, så kommer de igång ordentligt, och växer snabbt till en rejäl häck, som snart måste ansas för att inte bli för stor åt alla håll.

Kanske vore en ide att använda ettåriga slingerväxter som indynsskydd på tillfälliga spaljeer medan ni väntar på syrenera?

Tack, jo nåt sånt kanske fast isf kommer vi vilja ha kvar klätterväxterna också, men det kan vi ju :)

Vi har kikat på häckar nu under promenader de senaste dagarna och syrenhäckar kan ju bli väldigt täta och insynsskyddande faktiskt! :) Jag har inte tänkt så mkt på det innan.
Bygg en spalje som insynsskydd och plantera sedan olika slingerväxter. Jordankare + tryckimpregnerade stolpar + läkt + växter = klart. Även när växterna går in i vintervila så skyddar spaljen lite mot insyn, beroende på hur tätt ni väljer att ha mellan läkten och ni bestämmer själv om den ska vara 1,5 m eller 2 m eller vad ni känner för.

Visa bifogad fil 125012

Hmm, ja det kan vara ett alternativ, tack

Vet knappt själv vad jag menar med vindskydd,för tycker det kan se så olika ut. Men om man googlar typ jabo vindskydd så kommer det upp lite olika typer, men blir ju liknande ett plank, så kanske inte något för er ändå ☺️

Tycker själv det är jättefint med armeringsjärn 👌

God plan att bo in er innan ni ändrar för mycket, blir kul att planlägga efter hur ni vill använda trädgården. Och om ni hinner läsa upp er lite och göra en god planering så sparar ni både tid och pengar längre fram (talar från erfarenhet 😅🙈).

Okej:) ja, precis... Vi ska dit och hälsa på om ett par veckor, då kan vi kika lite också och sen får vi tillträde 2a okt :)
Tänk på att plank, alltså även relativt täta spaljéer eller vindskydd/skärmar, som är mer än 120 cm höga, ofta kräver bygglov.

Olika varianter av färdiga sektioner av vindskydd/skärmar brukar räknas som "plank" i bygglovshänseende.

Glesa spaljéer som har genomsyn är i regel bygglovsfria.

För att förtydliga vad som är vad:

Exempel på spaljé, alltså något med god genomsyn som växter kan klänga på:

https://www.bygghemma.se/tradgard-o...maskstorlek-10x10-cm-matt-90x140-cm/p-1117775

Exempel på något som är för tätt och för högt för att vara bygglovsfritt:

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...mar/skarm-jabo-horizont-1-159x159-cm/p-944296

Billigast gör man en "klätterställning" till växter själv i trä, eller så använder man armeringsnät.

Tack, jodå, det där har pv koll på :) eftersom vi ska bo utanför planlagt område verkar reglerna lite friare, men ändå att det finns regler, men vi ska kika på det innan vi sätter upp nåt :)
 
Vattna och gödsla syrenhäcken så blir den ett jättebra insynskydd. Det går bra att plantera i höst, köp barrrotsplantor. Medans de växer till sig kan ni peta ned lite solrosfrön till våren så får de agera häck sålänge.
Min bror har låtit sina syrener växa otuktade och de har vuxit fort och HÖGT. Minst tre meter nu .
 
Jag har gjort insynsskydd mot vägen för hundens skull. Tog inte mer än ett par timmar målat och klart. Nu hade jag virke liggandes så jag har ingen aning om vad det kostar annars.
1691148537390.png
 
Sibirisk ärtbuske drabbas tyvärr ofta av en speciell sorts mjöldagg som gör att hela busken blir grådaskig och luktar lite trist en bit in på sommaren. Jag vet inte om det är så att den klarar sig bättre från det längre norrut, men problemet finns i varje fall så långt upp som Uppsala.
Håller helt med, bor i södra Norrland (Sundsvall) och vi har en sådan häck. Den är väldigt effektiv mot insyn men det ser alldeles för trist ut när de blir grå och verkligen ser ofräscha ut.
 
Jag har hunnit lyssna ikapp på mina trädgårds poddar och vill nu själv ha en häck med amerikanska blåbär. Finns buskar som kan bli upp till ca 2 m höga och har fina höstfärger, så beroende på hur det är med zoner, kanske det kan vara nått ☺️
 
Tack, jo nåt sånt kanske fast isf kommer vi vilja ha kvar klätterväxterna också, men det kan vi ju :)

Vi har kikat på häckar nu under promenader de senaste dagarna och syrenhäckar kan ju bli väldigt täta och insynsskyddande faktiskt! :) Jag har inte tänkt så mkt på det innan.


Hmm, ja det kan vara ett alternativ, tack



Okej:) ja, precis... Vi ska dit och hälsa på om ett par veckor, då kan vi kika lite också och sen får vi tillträde 2a okt :)


Tack, jodå, det där har pv koll på :) eftersom vi ska bo utanför planlagt område verkar reglerna lite friare, men ändå att det finns regler, men vi ska kika på det innan vi sätter upp nåt :)
Så roligt, är det hus ni köpt? :) Grattis till nytt boende iaf 🥳
 
Jag tycker det är fint med tex blodlönn med Tuja i bakgrunden.
Knepig kommentar om Tuja på våren. Även hos er är det många månader innan tjäle så de borde hinna rota sig.
Rekommendationen är att plantera på våren i Norrland, annars är det risk att träd och buskar inte hinner invintra ordentligt. Thuja kan vara känsliga, så jag skulle nog vänta.

TS: Billigast och snabbast är att helt enkelt sätta dit sly av olika slag, det är gratis ocb växer snabbt. Alltså typ björk, asp, lönn, sälg, rönn, eller vad du har i omgivningen.
 
Rekommendationen är att plantera på våren i Norrland, annars är det risk att träd och buskar inte hinner invintra ordentligt. Thuja kan vara känsliga, så jag skulle nog vänta.

TS: Billigast och snabbast är att helt enkelt sätta dit sly av olika slag, det är gratis ocb växer snabbt. Alltså typ björk, asp, lönn, sälg, rönn, eller vad du har i omgivningen.

Nu är faktiskt inte Dalarna Norrland... och det går utmärkt att plantera tåligare träd/buskar på sensommar/tidig höst även här.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 571
Senast: Bapelsin
·
Hemmet Någon som har tips på insynsskydd för ett fönster? Tycker det inkräktar lite väl in mot ena grannen. Vi har enplans och dom tvåplans och...
Svar
14
· Visningar
2 110
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp