Växthus i praktiken - tips och råd om växthus

Är det någon som vet om det existerar växthus av modellen som är tänkt att stå mot en vägg, men som har ett bakstycke? "Väggen" som jag vill ha växthuset mot är allt annat än jämn så skulle nog behövas ett bakstycke för att det ska bli bra
 
Mitt växthus är på ca 10 kvadrat Jag har gjort plattgångar och bäddar, inga hyllor eller liknande. En vajer i taket är bra att ha också!
wp-1524479706015..jpg
Åh vilken dröm 😍
 
Trögstartade familjen här... men snart kanske växthuset kommer upp här också 🤪

En till fundering. Om man kan välja, vill man då helst ha långsida eller kortsida åt söder?
 
Det blir nog ett växthus här hemma nu när vi äntligen efter sju år har haft tid att ta tag i trädgården (på grund av eller tack vare Corona. Lite blandade känslor där).

Vårat skulle bli på ungefär 30 kvm. Alla jag läst om säger hela tiden att har man börjat så behövs det snart större och vi har möjlighet att skaffa 34 kvm där vi tänkt att det skulle stå. Ska man direkt satsa på större eller kommer det räcka med 30?

Vi är just nu två i hushållet men har vuxna barn som just flyttat hemmifrån som också är intresserade av att olda i vårat växthus då de bor i smått.

Sedan det här med rabatter eller reor på växthus. Blir det sådana? Det verkar ju nästan alltid vara rea, vilket gör att reapriset egentligen är standardpriset som jag kan se det. Vet ni något om det? Vi kan nämligen köpa det senare i höst och har ju inget behov av det just nu.
 
V
Trögstartade familjen här... men snart kanske växthuset kommer upp här också 🤪

En till fundering. Om man kan välja, vill man då helst ha långsida eller kortsida åt söder?
vi har långsida mot söder/norr. Mest för att det blir bäst för hur det blåser här.
 
Det blir nog ett växthus här hemma nu när vi äntligen efter sju år har haft tid att ta tag i trädgården (på grund av eller tack vare Corona. Lite blandade känslor där).

Vårat skulle bli på ungefär 30 kvm. Alla jag läst om säger hela tiden att har man börjat så behövs det snart större och vi har möjlighet att skaffa 34 kvm där vi tänkt att det skulle stå. Ska man direkt satsa på större eller kommer det räcka med 30?

Vi är just nu två i hushållet men har vuxna barn som just flyttat hemmifrån som också är intresserade av att olda i vårat växthus då de bor i smått.

Sedan det här med rabatter eller reor på växthus. Blir det sådana? Det verkar ju nästan alltid vara rea, vilket gör att reapriset egentligen är standardpriset som jag kan se det. Vet ni något om det? Vi kan nämligen köpa det senare i höst och har ju inget behov av det just nu.
Ni borde klara er på 30 kvm, men det är klart om du vill få plats med aprikoser, mandelträd och vinrankor kan det blir trångt. Ska du odla tomater, paprika och gurka så har du fullt tillräckligt med utrymme. 30 kvm räknar jag som en odlingsstorlek på växthus som används av kommersiella odlare.
 
Åh vilken kul tråd!!!
Jag fick ett litet växthus i present av min mamma och är helsåld! Det växer och frodas som sjutton där inne och jag odlar gurka, zucchini, diverse kryddor och örter, melon, sallad och lök där inne i år!

Bild på växthuset och våra övriga odlingar!
 

Bifogade filer

  • 29668878-A5A2-4D73-B826-261B0840062B.jpeg
    29668878-A5A2-4D73-B826-261B0840062B.jpeg
    687,4 KB · Visningar: 66
Inne i växthuset som det ser ut nu! Har inrett med pallkragar, en stor planteringslåda (eller det är egentligen en vedlåda som jag knyckte från maken efter att zucchinin spårade ur och chilin behövde räddas :angel:) och ett planteringsbord samt en låg bänk med krukor. Har även ett enkelt bevattningssystem.
 

Bifogade filer

  • 0F1D5704-DE2E-471E-B9AD-F0B0B1C86C33.jpeg
    0F1D5704-DE2E-471E-B9AD-F0B0B1C86C33.jpeg
    434,5 KB · Visningar: 70
Ni borde klara er på 30 kvm, men det är klart om du vill få plats med aprikoser, mandelträd och vinrankor kan det blir trångt. Ska du odla tomater, paprika och gurka så har du fullt tillräckligt med utrymme. 30 kvm räknar jag som en odlingsstorlek på växthus som används av kommersiella odlare.

Det låter bra. Vi kommer inte ha övervintring i växthuset så då låter det som att det räcker.

Vet någon något om reducering av priser och vilka säsonger det sker?
 
Det låter bra. Vi kommer inte ha övervintring i växthuset så då låter det som att det räcker.

Vet någon något om reducering av priser och vilka säsonger det sker?
De flesta erbjudanden är på våren. Jag köpte mitt direkt från producenten, även med leverans från utlandet var det betydligt billigare än att köpa i från en svensk återförsäljare.
 
Inne i växthuset som det ser ut nu! Har inrett med pallkragar, en stor planteringslåda (eller det är egentligen en vedlåda som jag knyckte från maken efter att zucchinin spårade ur och chilin behövde räddas :angel:) och ett planteringsbord samt en låg bänk med krukor. Har även ett enkelt bevattningssystem.

Nästa gång kan du odla zucchinin utomhus och få plats till annat! :D De behöver man inte växthus till.
 
Det låter bra. Vi kommer inte ha övervintring i växthuset så då låter det som att det räcker.

Vet någon något om reducering av priser och vilka säsonger det sker?

Nu är det några år sedan, men jag köpte mitt på hösten (beställde i september, levererades i oktober 2015) och då var det reducerade priser eller specialerbjudande på om man ville ha lackat i viss färg eller annan färg på listerna (det ville jag ha). Det blev mycket pengar ändå, men som jag minns det blev det också en rejäl prisnedsättning jämfört med utgångspriserna.
 
Nu är det några år sedan, men jag köpte mitt på hösten (beställde i september, levererades i oktober 2015) och då var det reducerade priser eller specialerbjudande på om man ville ha lackat i viss färg eller annan färg på listerna (det ville jag ha). Det blev mycket pengar ändå, men som jag minns det blev det också en rejäl prisnedsättning jämfört med utgångspriserna.

Det låter bra! Vi har ju ingen användning för det just nu nämligen och mannen har inga problem med att göra det senare i höst, dessutom hellre än på våren. Vi håller utkik!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ja rubriken talar väl för sig själv. I en annan tråd skrev jag om hur Stormen Egon massakrerade mitt växthus, nu har jag bestämt mig...
2
Svar
30
· Visningar
7 056
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp