Växthus i praktiken - tips och råd om växthus

@monster1 Vilken storlek har du på dina murbruksbaljor och hur många plantor kör du per låda? :)

Ska definitivt anamma detta till årets säsong! Jag har stenplattor och körde med krukor förra året, men insåg att de i flera fall var alldeles för små då allt torkade ut jättesnabbt. Blev också alldeles för låg luftfuktighet så spinnkvalstren hade fullt kalas i slutet av säsongen. :meh:
Så inser att jag behöver betydligt större krukor, och där ser ju baljorna ut att vara et ypperligt alternativ. Tycker det blir väldigt enhetligt och snyggt men flera stycken på rad så där.

Kommer nog också att behöva skugga växthuset lite i år, då det i princip helt saknar naturlig skugga (särskilt nu när det enda trädet i närheten togs ner i höstas). Förra växthussäsongen startade kanon men sen tog värmen och torkan ut sin rätt. Men lärde mig massor inför kommande säsong. :)
De är på 80 l och är från biltema, Det går två tomatplantor i varje ungefär :).
 
@monster1 Vilken storlek har du på dina murbruksbaljor och hur många plantor kör du per låda? :)

Ska definitivt anamma detta till årets säsong! Jag har stenplattor och körde med krukor förra året, men insåg att de i flera fall var alldeles för små då allt torkade ut jättesnabbt. Blev också alldeles för låg luftfuktighet så spinnkvalstren hade fullt kalas i slutet av säsongen. :meh:
Så inser att jag behöver betydligt större krukor, och där ser ju baljorna ut att vara et ypperligt alternativ. Tycker det blir väldigt enhetligt och snyggt men flera stycken på rad så där.

Kommer nog också att behöva skugga växthuset lite i år, då det i princip helt saknar naturlig skugga (särskilt nu när det enda trädet i närheten togs ner i höstas). Förra växthussäsongen startade kanon men sen tog värmen och torkan ut sin rätt. Men lärde mig massor inför kommande säsong. :)
Och var köper man bäst och billigast murbruksbaljor, undrar jag! Jag har också stenplattor, och tänker balja. :)
 
Billigast: Biltema. Men dom stinker, så jag väljer bort dom, oklart vad plasten ger ifrån sig för ämnen. Så jag hade inget bra svar. :laugh:
Jag kollade upp innehållet i plasten från biltema och det är inget som är giftigt. Nu verkar de inte ha informationen på sin hemsida längre, men då var det plaster som var godkända för hantering av livsmedel.
 
Jag puttar upp min gamla tråd, eftersom jag fortfarande sitter fast i funderingen runt hur jag ska förankra mitt lilla växthus på enklaste sätt.

Ni andra som lever med såna här små växthus, hur har ni gjort?
Kan man på nåt sätt använda markskruv?

VI har så himla mycket sten i marken där vi bor, så jag vill göra nåt så enkelt som möjligt...
 
Jag puttar upp min gamla tråd, eftersom jag fortfarande sitter fast i funderingen runt hur jag ska förankra mitt lilla växthus på enklaste sätt.

Ni andra som lever med såna här små växthus, hur har ni gjort?
Kan man på nåt sätt använda markskruv?

VI har så himla mycket sten i marken där vi bor, så jag vill göra nåt så enkelt som möjligt...
Jag murade en ram i leca först, två varv. Ovanpå det en träram som skruvades fast i lecan och fäste sedan växthuset i träramen. Nu sluttat tomten lite så jag fick delvis gräva ur lite för att få det i våg men det gjorde också att jag fick två trappsteg ner vid ingången så det var aldrig något problem att gå in trots murkanten. Betongplattor som golv, murarbaljor som krukor som passade perfekt runt hela insidan och en nergrävd vindruva i ena hörnet där det inte ligger någon platta.

Det är mycket sten här med, Roslagen, men det gick bra ändå att gräva ut så pass att jag kunde mura ramen och det sitter som berg. :up:
 
Jag puttar upp min gamla tråd, eftersom jag fortfarande sitter fast i funderingen runt hur jag ska förankra mitt lilla växthus på enklaste sätt.

Ni andra som lever med såna här små växthus, hur har ni gjort?
Kan man på nåt sätt använda markskruv?

VI har så himla mycket sten i marken där vi bor, så jag vill göra nåt så enkelt som möjligt...
Jag har en ordentligt bastand träsockel på mitt växthus, två reglar som ligger på varandra och sedan sitter växthuset fast i det. Reglarna är tillräckligt tunga för att växthuset inte ska ge sig iväg. Jag har tjärat dom så de ska hålla bra mot väta. Sen får jag väll byta dom när de blivit dåliga. När jag haft små glasväxthus har jag haft en sockel i lekablock och sedan en träram som @Mia_R beskrivit.
 
Mitt växthus står på en bädd av stenmjöl och är förankrat med jordankare. Det står inte speciellt skyddat och har klarat sig i fyra år hittills. Växthuset är ca 2*3 meter med aluminiumstomme och kanalplast.
 
Mitt växthus står på en bädd av stenmjöl och är förankrat med jordankare. Det står inte speciellt skyddat och har klarat sig i fyra år hittills. Växthuset är ca 2*3 meter med aluminiumstomme och kanalplast.
hurdana jordankare har du använt?
 
Typ sådana här:

1582210854171.png
 
Åhhh vilken härlig tråd!! Det kliar i växthusfingrarna nu:banana:
Barnens kaniner har fått sköta ”städningen” efter förra året och fröna jag sparat från melon, gurka och tomaterna som funkade bäst sist bara väntar på att komma i jorden.
Min plan för i år är att hitta ett riktigt bra självbevattningssystem så man vågar vara borta ett par dar då och då. Någon som har något att rekommendera??
 
Jag murade en ram i leca först, två varv. Ovanpå det en träram som skruvades fast i lecan och fäste sedan växthuset i träramen. Nu sluttat tomten lite så jag fick delvis gräva ur lite för att få det i våg men det gjorde också att jag fick två trappsteg ner vid ingången så det var aldrig något problem att gå in trots murkanten. Betongplattor som golv, murarbaljor som krukor som passade perfekt runt hela insidan och en nergrävd vindruva i ena hörnet där det inte ligger någon platta.

Det är mycket sten här med, Roslagen, men det gick bra ändå att gräva ut så pass att jag kunde mura ramen och det sitter som berg. :up:

Skulle det räcka med 1 rad leca? Och sen två rader med någon form av träram i större storlek?
Hur blir det isf med lecaraden? Måste den ner i jorden på något sätt eller kan man lägga grus under och se till att det är rakt och sen bygga vidare?
Har så många funderingar så jag tror jag dör...
 
Skulle det räcka med 1 rad leca? Och sen två rader med någon form av träram i större storlek?
Hur blir det isf med lecaraden? Måste den ner i jorden på något sätt eller kan man lägga grus under och se till att det är rakt och sen bygga vidare?
Har så många funderingar så jag tror jag dör...
Min tomt lutar lite så om det fungerar att mura en rad för dig vet jag inte, för mig blev det bäst med två varv och en träram som är fäst i lecan och sen är växthuset fäst i ramen.

Om jag får råd ska jag hyra en minigrävare, riva det gamla och mura upp en större ram i leca och sen bygga ett nytt, större växthus av gamla fönster. Jag borde hinna gräva det + lite annat på en dag, mura ytterligare en dag och sen börja med träramen tredje dan om det är bra väder. :up:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ja rubriken talar väl för sig själv. I en annan tråd skrev jag om hur Stormen Egon massakrerade mitt växthus, nu har jag bestämt mig...
2
Svar
30
· Visningar
7 060
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Skatt
  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp