Våffeldagen

Det blir våfflor! Egen smet, köper aldrig våffelmix. Är det inte bara dyrt mjöl egentligen?
Jo. Jag var länge övertygad om att jag bara kunde baka med våffelmix, men om man läser ingredienserna så ser man att det knappast är något magiskt i lådan... :D Numera gör jag alltid egen smet och tricket för mig är att låta smeten svälla i minst 20 minuter innan bakning.
 
När jag var barn så gjorde vi våfflor ganska sällan men när vi väl fick det var det fest. Blev det våfflor över fick vi dem till frukost dagen efter med smör på och pappa gjorde varm choklad till också och hade ofta i lite vispgrädde. Onyttigt men gott som satan :d:d:d

Har gjort den frukosten någon gång som vuxen också och det är fortfarande lika gott! När jag var yngre kunde jag äta det morgonen eller snarare vid lunchtid efter en festkväll. Var supergott när jag var bakis. Numera är det inte så många festkvällar men lika gott ändå 😄
 
I min del av landet är det öven trandagen i mirgon. Tranan smyger in på natten och lämnar godis till barnen
Det är en stark tradition i sydöstra Sverige (främst runt Kalnar-Öland och ner mot Blekinge)
Så det får väl bli våfflor och godis i morgon...
 
I min del av landet är det öven trandagen i mirgon. Tranan smyger in på natten och lämnar godis till barnen
Det är en stark tradition i sydöstra Sverige (främst runt Kalnar-Öland och ner mot Blekinge)
Så det får väl bli våfflor och godis i morgon...
Oj Tänk det här jag aldrig hört innan! Bor visserligen i andra änden av Småland och här blir man bara offrad till skogstrollen eller nåt.

Men trandagen ska jag komma ihåg!
 
Oj Tänk det här jag aldrig hört innan! Bor visserligen i andra änden av Småland och här blir man bara offrad till skogstrollen eller nåt.

Men trandagen ska jag komma ihåg!
Aldrig hört heller och då är jag uppvuxen i nordöstra Skåne och bor numera i södra Småland.
 
Jag blir ensam hemma ikväll, men vi köpte faktiskt hem smetana och tångrom härom dagen utan att ens tänka våffeldagen. Så middagen får nog bli belgiska våfflor med smetana, tångrom, finhackad rödlök och dill :d
Helt ensam är jag inte heller, kanske att Terrorn får smaka en bit också.
 
Imorgon är det våffeldagen. Hur många kommer grädda våfflor? Jag är lite sugen, men vill inte äta mer än en eller högst två, helst med en klick grädde och lite sylt. Känns lite onödigt att köpa grädde och sylt som laktosintolerant diabetiker som ska går ner i vikt. Och att vispa upp en smet (alt köpa) för två våfflor. Tyvärr ska de ju avnjutas rykande färska. Ikea har frysta våfflor men inte på lager. Det idealiska vore att kunna köpa ett två/fyrapack frysta våfflor.
Absolut! Jag funderar på om jag kan mota eventuellt illamående i grind genom att köra på bovetevåfflor :D eller om man kan köra blinier i våffeljärn. Eller om man bara får ta skeden i vacker hand och göra äggvåfflor igen (åt för ett par veckor sedan)

Någon som förresten vet om det säljs något våffeljärn (gärna med sladd, jag vet att det finns utan) i gjutjärn eller som i alla fall inte har ngt slags teflon el dyl som yta.
 
I min del av landet är det öven trandagen i mirgon. Tranan smyger in på natten och lämnar godis till barnen
Det är en stark tradition i sydöstra Sverige (främst runt Kalnar-Öland och ner mot Blekinge)
Så det får väl bli våfflor och godis i morgon...

Jag gillar det! Tror jag lånar den traditionen lite.
Genialt. Jag ser oändliga gottemöjligheter i firandet av alla möjliga flyttfåglars återkomst den närmaste tiden! :d
 
Imorgon är det våffeldagen. Hur många kommer grädda våfflor? Jag är lite sugen, men vill inte äta mer än en eller högst två, helst med en klick grädde och lite sylt. Känns lite onödigt att köpa grädde och sylt som laktosintolerant diabetiker som ska går ner i vikt. Och att vispa upp en smet (alt köpa) för två våfflor. Tyvärr ska de ju avnjutas rykande färska. Ikea har frysta våfflor men inte på lager. Det idealiska vore att kunna köpa ett två/fyrapack frysta våfflor.
Inte jag. Tar ärtsoppa
 
Var övertygad om att jag hade våffelmix hemma. Det var fel, men jag insåg efter den här tråden att det inte var så svårt. Så nu avnjuter jag mina första helt egengjorda våfflor!
IMG_6158.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp