Väg med servitut.

K

knoppan

Vår granne har servitut på en markväg som går mellan våra hagar(det är vi som äger marken).
Vi har satt ett stängsel över vägen så att två hagar blivit en. Det gör att hästarna kan tas in och ut vid stallet och det underlättar även vattningen. Grannen använder sällan vägen, men det blir ju en del vid vår- och höstbruk.
Nu är han jättearg för att vi satt upp ett stängsel över vägen. Detta trots att vi gjort så att det är enkelt att tillfälligt dela av hagarna, men det är tydligen vansinnigt jobbigt att kliva ur traktorn :mad: .
Har vi rätt att hägna in vår mark hur vi vill, eller innebär servitutet att vi måste ta bort stängslet?

Sv: Väg med servitut.

Det borde bero vad det står i servitutet. Om det inte framgör tydligt där så hör med t ex LRF-konsult. Kan i och för sig förstå om han blir irriterad. Det blir ju extra jobb för honom att hoppa på av traktorn varje gång han passerar. Kan ni inte ha hagen tvådelad när det är vår- och höstbruk?

Vi har ungefär samma förutsättningar. Vi har visserligen bra kontakt med den som har servitut på vår väg, så det fungerar problemfritt.
När vi pratade med bonden om det ansåg han att vi har rätt att göra vad vi vill, utom att göra vägen helt oframkomlig.
Han brukar ha koll på vad som gäller så jag vågar nog satsa en slant på att det är som han säger. Men jag VET inte helt säkert.
LRF-konsult var en bra idè. Kan dom inte hjälpa dig så pröva med en mäklare med erfarenhet av just gårdar.

Märkliga bönder!

Vi har jättetrevliga grannbönder och de har inget emot att vi har satt upp grind på DERAS mark (som vi arrenderar) som spärrar deras väg ett par gånger under skördesäsongen. Att kliva ur traktorn är väl inte hela världen. DOck så är det säkert bra om ni informerar HUR de ska öppna grinden osv om det är speciellt med el och annat. Och att inte spärra för när hagen inte används...

Bara det finns grindar som går att öppna, så kan ni ha hur många staket över vägen som ni vill.
Besvärligt, javisst, men i er fulla rätt.

Det måste gå att komma fram på vägen.
Finns det en grind att öppna - så kommer man fram.

Ni får väl ta och förhandla.
Hur mycket är grannsämjan värd för er?
Om ni skiter i den, så kan er Granne se fram emot att få hoppa ut och in i traktorn för evigt.

Det finns elektriska grindar som traktorer kan köra igenom.
De är dyra, men är grannen lat så kan han ju köpa sådana som ni sedan sätter upp.

Om du har servitut så får du ha hur många grindar som du vill. Bara man kan komma fram. Du kan alltså inte bygga en stenmur tex. När dom flisade här uppe i skogen så var dom tvungna att öppna 3 grindar om jag inte hade varit snäll och flyttat hästarna dom dagarna.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Tänkte fråga om någon är kunnig på hur det funkar med stigar och vägar genom ens mark, och vad/om man har rätt som markägare att... 2
Svar
35
· Visningar
5 378
Senast: ameo
·
Gnägg Hej! Håller på att bli tokig. För tredje gången på fem dagar har vår hage gått sönder och ena hästen gått ut. Han som gått ut är... 2
Svar
22
· Visningar
3 239
Senast: Magnum
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 249
Senast: cambodia
·
U
Ekonomi & Juridik Jag har en gård med enskild tillfartsväg på en grannes mark. Vägen går också vidare till ytterligare en granne och via en grind till... 2
Svar
26
· Visningar
5 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka