Väga om bilen för att få dra mer.

Inka-90

Trådstartare
Är det någon som har vägt om sin bil för att få dra lite mer på B-kort?
jag får dra 1390kg med min bil men alla andra jag känner med likadan bil får dra 1400kg.
så jag skulle vilja väga om min bil för att få dra 1400kg jag oxå.

Men bilprovningen sägare att de inte kan väga om min för att den är typgodkänd och måste då ha ett intyg från tillverkaren för att få väga om den.

Är det någon som vet vad det är för intyg jag behöver?
måste jag göra något med bilen eller beövs bara en underskrift av tillverkaren att de godkänner det?

Ni som vägt om, hur har ni gjort? hur mycket har ni vägt om?

Sv: Väga om bilen för att få dra mer.

på fullaste allvar så hade jag struntat i 10 kg. Om du har ett släp på 1400kg så har du ändå en felmarinal. och den är på mer än 10kg.
Löjligt att lägga ner tid och pengar på.

Har inte registreringsbesiktigat en bil av den orsaken tidigare, bara gjort det när jag ändrat utrustningen (dvs monterat på drag), men jag ska typa om min hästtransport så att den får ta 2000 kg (en Fautras).

Jag ringde då till den svenska generalagenten för Fautras och frågade dem om ett intyg som jag behöver ha med mig. Det kostade någon summa, jag tror det var mellan 1500-2000 kr. Sedan behövde jag kolla så att draget är godkänt för 2000 kg också, samt att däcken är det.

Prova att ring bilmärkets närmsta återförsäljare och se om de kan hjälpa dig.

...eller så kollar du vad högsta tillåtna släpvagnsvikt är för bilen och ger dig på att ta BE-kort istället! (dvs kolla om bilen får dra mer med BE).
Det är ju det allra bästa, det är ju en framtidsinvestering i dig själv istället för att lägga ett par tusen kronor på att registreringsbesiktiga (med intyg osv).

på fullaste allvar så hade jag struntat i 10 kg. Om du har ett släp på 1400kg så har du ändå en felmarinal. och den är på mer än 10kg.
Löjligt att lägga ner tid och pengar på.

Problemet ligger väl i att det faktiskt är olovlig körning om polisen stoppar TS. Visst finns det säkert snälla poliser, men de är ju faktiskt inte tvungna att vara snälla...:cool:

TS:

Får bilen dra mer om du har BE-kort? Ta det isf!:idea:
Det är alltid nyttigt och då har du bättre möjligheter att slippa trixa och tänka på vikterna när du kör.

Det kostar säkert mindre pengar också än att ändra på bilen.

ja kom på det. Jag tänkte fel i morse. sorry... ignorera mig...

*gone and out*

Jag vågar inte riskera mitt körkort för 10kg..

jag vet att det bästa är att ta BE-kort, min bil får dra 1800kg på E.
Jag håller på o tar det men jag har inte tid o vänta och så skulle det vara väldigt bra om fler kunde köra det lagligt, min sambo tex.

Och om jag tar E-kort så skulle jag ju vilja ha ett 2000kg släp och det kommer vi inte att köpa nu utan vi kommer ha kvar det släp vi har.

Kontakta generalagenten för bilmärket och hör om det ö h t är möjligt att väga upp den.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 415
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 024
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka