Väga upp släp

amalia

Trådstartare
Ja det här med att väga upp släp, hur fungerar det? Är det möjligt över huvud taget att göra det? Kan man göra det med vilket släp som helst?

Sv: Väga upp släp

Hur menar du? Vill du ha högre totalvikt på det? Jag tycker att det borde gå? Kolla med tillverkaren, de borde veta vad släpet är byggt för.

Nej man kan inte göra det med vilket släp som helst.
Vad har du för trailer och vad är det för totalvikt på det nu?

Åh nej, är du medveten om vad du kommer att dra igång med denna fråga?

Är det tjänstevikten eller totalvikten du vill ändra?

Nej, det är inte säkert att det går. Är det en 1500kg från början, ska stå på regbeviset isf. Då kan u väga upp det till 1500kg igen.. Är det en ex 1300kg och det alltid har varit det, så är det kört.. Väga ner får man bara göra om det är ett nytt släp, därefter kan bara vikten höjas till ursprungsvikt.. EX: Mitt släp köptes nytt, var en 2000kg, sattes till 1440kg vid inregistreringen. Den kan flyttas upp i vikt men aldrig flyttas ner sedan.. För säkerhetsskull prata med tekniker på Bilbesiktningen, dom kan svara på allt.. Bara du har regbeviset och regnummer..

släpet ar ett gammalt trane enhästars. totalvikten är 950 kg och maxlast är 410 kg. Såg inget i reg beviset som tydde på att det är nedvägt sedan tidigare så då är det väl kört... Tanken var att kunna öka totalvikten och därmed lastvikten...

Återigen så håller jag inte med dig mul. Att en tekniker på SBP säkert kan svara rätt på en sådan fråga är jag inte helt säker på. Jag har fått helt motsatta svar på exakt samma fråga tidigare...

Varför skulle du inte kunna ändra ner totalvikten igen?

amalia skrev:
släpet ar ett gammalt trane enhästars. totalvikten är 950 kg och maxlast är 410 kg. Såg inget i reg beviset som tydde på att det är nedvägt sedan tidigare så då är det väl kört... Tanken var att kunna öka totalvikten och därmed lastvikten...
Ett tips! Du vet ju årsmodellen på släpet? Ring trane och fråga vad släpet ursprungligt är byggt för, dvs hållbarhet på chassi, axlar mm och om det är möjligt att typa upp det. Du kommer helt säkert att behöva ett intyg från trane att släpet klarar den totalvikten du vill ha på släpet.

//Alice

Jo, men jag tror att det är kört eftersom det inte står någonting på reg beviset om att det en gång i tiden skulle vara nedvägt, men man kan ju alltid prova, har man tur så!;)

Det var nåt med nya regler på både nya och gamla släp. Att folk var tvugna att "försämra" släpena genom att sätta sämre däck eller bromsar, byta handske osv. För att kunna väga ner dom.. Nya släpena vet jag inte varför, detär stopp, men när jag köptemitt, så frågade jag både säljaren och bilprovningen, dom svarade båda samma sak. Att det bara går att väga upp till ursprungsvikten sedan, om det finns papper på att släpet är tillverkat för det.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 886
Senast: Murray
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 089
Senast: tara
·
IT & mobiler Någon här som vet om man kan göra något åt att laptopens bildskärm tappar ljusstyrka? Kan man åtgärda eller byta ut skärmen på något...
Svar
2
· Visningar
162
Senast: MJLee
·
Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka