Vågar jag lägga på täcke??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hartass
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 804
H

hartass

Har två 1 åriga ponnyer på lösdrift och skulle vilja lägge täcke på ibland för att torka upp dom lite om det har regnat/snöat. Men nu är det så att dom busar en massa. Tänk om ena skulle fassna i den andras täcke?? Så kan jag ha täcke på dom?

Sv: Vågar jag lägga på täcke??

Jag hade inte lagt på täcke av anledningen att hästarna troligtvis inte fryser eller är blöta mer än på ytan.
Har arbetat i avels/tävlingsstall med halvblod och där hade vi inte täcken på unghästarna förrän dom skulle börja arbeta dvs. vid tre års ålder.
Var inte med om en enda som frös. Även om vintrarna här i skåne inte är så kalla så är dom blöta och blåsiga.
Känn på hästarna! Är dom kalla (inne vid skinnet) så lägg tillfälligt på ett täcke men jag tror inte att det behövs.

dom kan ibland stå och huttra lite och vara kalla in till huden.

tack för svar =)

Eftersom de går på lösdrift så antar jag att det finns en lösdriftshall. Då behöver du garanterat inget täcke, de kan ju gå in om dem fryser?

Har två 1 åriga ponnyer på lösdrift och skulle vilja lägge täcke på ibland för att torka upp dom lite om det har regnat/snöat. Men nu är det så att dom busar en massa. Tänk om ena skulle fassna i den andras täcke?? Så kan jag ha täcke på dom?
Om dina ponnyer har gott om stråfoder så klarar de sig alldeles utmärkt. Hästar blir sällan blöta inpå skinnet.Våra går på lösdrift men är det väldigt dåligt väder en period så tar vi in dem så de får torka upp och vila ordentlig ett par timmar. Men det är ju inte alla som har både stall och lösdrift. Täcken använder vi väldigt sällan.

Ja, hästar kan fastna i varandras täcken och även fastna i sitt eget täcke, jag har sett hemska skador pga detta!

Liknande trådar

Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 777
Senast: sorbifolia
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
972
Senast: Sonic76
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 310
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31