Vågar jag starta 50 km CR?

yrlo

Trådstartare
Jag är jättesugen på att prova starta distans i sommar, har varit groom några gånger och det verkar så kul! Funderar lite på träning inför 50 km CR. Har snittat 10-20 km per vecka (ibland mer) sen början av året och innan det hade pållan en vilomånad. I höstas var hon i grundkondition. Nu har vi börjat ta tag i det lite mer och så här har de senaste veckorna sett ut:

V 14 14 km gjorda
V 15 14 km gjorda
V 16 25 km gjorda + medryttare 1 dag. Ett pass på 12 km.
v 17 35 km gjorda + medryttare en dag. Ett pass på 12 km.

Vi har hållit ett ganska lugnt tempo, mycket skritt men även en hel del trav (om jag inte räknar med upp- och avskritt så är det ungefär 50% trav). Även galopp men bara kortare sträckor.

Kommande veckor ser planen ut så här:

v 18 Plan: 35 km
v 19 Plan: 40 km
v 20 Plan: 40 km.
v 21 Plan: 45 km
v 22 Plan: 50 km
v 23 Plan: 50 km
v 24 TÄVLING 50 km CR

Min plan är att varje vecka ta 1-2 längre turer, som just nu är 10-15 km och sedan öka på dem lite. Pållan brukar ha gott om energi kvar efter våra lite längre pass. Tanken är lägga in tempopass där vi ska hålla ett jämnt tempo (det som jag har tänkt tävla i) under en lite längre sträcka, blandat med intervallpass och lugna skritturer i skogen.

Tycker ni att jag går ut för hårt? Borde jag satsa på att starta PP 20 km istället?
 
Om du inte startat distans tidigare så definitivt hade jag inte gått ut med 5 mil utan börjat på 2 mil .
Träningsupplägg för distans är ju dessutom väldigt strategiskt så jag hade kollat med ngn som verkligen tävlar distans ang ett vettigt träningsupplägg veckorna innan start . Inte nödvändigtvis så att den ska gå distansen veckan innan start tex om det handlar om 5 mil .
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 867
Senast: jemeni
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
54 144
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 442
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 140
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp