Vågar man byta försäkring?

kolblakkur

Trådstartare
Jag har två shetlandsvalacker.
Den ene har jag ägt sedan han var sex månader, han är två och ett halvt nu. På dessa år har han varit skadad/sjuk en gång. Vi åkte in för vad veterinär misstänkte var ett trauma mot ögat. Inget visade sig förutom en rejäl ögoninflammation (fick bla. en kateter i ögonlocken).
Ponny nummer två är lika gammal, har haft honom sedan december 2007. Inte behövt veterinärvård hittills.

Vågar man byta försäkringsbolag, med tanke på reservationer? Jag har Agria nu, men IF är betydligt billigare och nu när jag ska köpa en tredje ponny så känner jag att jag får börja hålla mer i hästutgifterna.
 
Sv: Vågar man byta försäkring?

Jag skulle inte byta. Har mkt dålig erfarenhet av det.

Bytte på en enligt besiktningen frisk (4år) häst som 6-8 månader senare visade sig ha KS. De ersatte vet vård med jag fick inget vid ev utslagning. Hästen hade rehab och under den tiden ramlade han och förstörde ett bakknå. Efter otaliga behandlingar av det, blev han utslagen och jag fick ersättning (efter extremt mkt bråk) eftersom det var knät, men hade det varit ryggen så hade jag fått 0kr.
 
Sv: Vågar man byta försäkring?

Häst numer två är det inga som helst problem att byta bolag på, han är fullt frisk och aldrig varit sjuk.

Häst ett, det beror på, är ögon inflammationen något som kan återkomma, då skulle inte jag byta.
Inget bolag tar sjukdomar/skador som redan finns vid bolags bytte och det gör självklart inte IF heller.
IF kommer att begära AGRIA`s försäkringsnumer och kolla med dom, det görs alltid så det är rutin.

Men är det typ en skada eller något som troligen inte är någon störe risk för att det återkommer, ja då ska det inte vara några problem att byta
 
Sv: Vågar man byta försäkring?

Häst numer två är det inga som helst problem att byta bolag på, han är fullt frisk och aldrig varit sjuk.

Häst ett, det beror på, är ögon inflammationen något som kan återkomma, då skulle inte jag byta.
Inget bolag tar sjukdomar/skador som redan finns vid bolags bytte och det gör självklart inte IF heller.
IF kommer att begära AGRIA`s försäkringsnumer och kolla med dom, det görs alltid så det är rutin.

Men är det typ en skada eller något som troligen inte är någon störe risk för att det återkommer, ja då ska det inte vara några problem att byta

Sjukdomen finns ju inte om jag skulle byta bolag. Den fick han när han var nio månader gammal, så det var ju ett tag sedan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Funderar på att byta från Folksam, som jag har idag, då de höjt priserna med drygt 30% på två år och dessutom höjt självrisken i år med...
2
Svar
21
· Visningar
3 266
Senast: dpmatte
·
Hästvård Jag har nyligen lärt mig den hårda vägen att en A1-försäkring inte nödvändigtvis täcker ens hältutredningen ifall diagnosen inte täcks...
2
Svar
29
· Visningar
3 973
Hästmänniskan Ska köpa min första häst imorgon, och undrar lite om försäkringar, då jag har typ noll koll. Just nu är hästen A1 försäkrad i agria, vet...
2
Svar
28
· Visningar
3 856
Senast: *tove*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp