Vågar man byta försäkringsbolag?

Kadi

Trådstartare
Funderar på att byta från Folksam, som jag har idag, då de höjt priserna med drygt 30% på två år och dessutom höjt självrisken i år med ett par hundra:down:
Har kollat på moderna försäkringar med bättre villkor. Vågar man byta försäkringsbolag? Tycker många varnar och säger att det finns risk att man hamnar i kläm, och att ev. veterinärvård inte ersätts för att skadan bedöms funnits sedan tidigare. Hunden är 2 år och frisk. Någon som har bytt här p.g.a. höjda priser/försämrade villkor?
 
Jag skulle aldrig våga byta. Stor risk att man inte kan använda försäkringen sedan, det är jätteviktigt att hunden haft samma försäkringbolag och varit försäkrad utan uppehåll sedan den var ung valp.
Du riskerar att få reservationer på allt som du någonsin sökt veterinär för och på allt som kan tänkas vara medfött eller orsakat i ett tidigt skede i livet.

Om jag kände att kostnaden skenade iväg hade jag nog heller sett över om jag kunde ändra försäkringen på något sätt men utan att byta till annat bolag.
 
Vi bytte från agria till moderna djurförsäkringar i år på två friska hundar. Om det var rätt eller fel vet jag inte då vi inte har behövt använda försäkringen. Men betydligt billigare blev det i alla fall för oss med typ halva priset.
 
Jag har bytt två gånger - men har då haft hundar som varit helt friska. Idagsläget skulle jag nog bara våga byta till Svedea, då ena hunden varit sjuk. Har Folksam, men är nöjd då jag dels har uppfödarrabatt och dels har dom haft snabb handläggning. Men skulle vilja få in mer i avelsdelen, så därav fundering på att nästa år ev byta bolag - men allt beror på om vi fortsätter hålla oss skadefria detta år :)
 
Jag måste säga att det är helt sjukt att man inte ska våga byta försäkringsbolag. Gissa vilka som utnyttjar detta.. fan vad arg jag blir på sånt. Men jag förstår oron, när bolagen är som de är. Jag skulle personligen göra så isf att jag kontakta det nya försäkringsbolaget innan bytet och frågade ut dem om just detta. Man tycker att någon slags veterinärkontroll borde kunna användas som bevis på att hunden är frisk vid tillfället av försäkringstäckning, men jag skulle kräva att få något på papper från det nya försäkringsbolaget som bekräftade det.
 
Jag har bytt på hund som var helt frisk med helt outnyttjad försäkring sen tidigare. Den som har nyttjat sin försäkring får vackert ligga kvar hos det dyra bolaget tills han ska försäkras ut.
 
Är hunden hälsotestad efter konstens alla regler? Om inte, så nej. Mig veterligen så försvinner dessutom flera ersättningar om man byter bolag efter 4 månaders ålder.
 
Jag har funderingar på att byta försäkring från IF till Folksam på prövohunden men vet inte om jag vågar, ev. att jag istället för att höja ersättningen på IF lägger till Folksam (blir ungefär lika dyrt eftersom IF är så sanslöst dyra). Har inte bytt förut, men nyförsäkrat en hund på 11 månader och en på 3.5 år utan att några problem. Var orolig att de skulle protestera när 3.5-åringen fick diagnosen diskbråck ett år senare men inga problem där.
 
Hade försäkringen inte varit använd hade jag bytt bolag. Tyvärr är min hos Agria använd flera gånger så jag vill inte byta och få reservationer. Folksam hade varit över 100 kr billigare i månaden för mig :meh:
 
Jag har bytt två gånger - men har då haft hundar som varit helt friska. Idagsläget skulle jag nog bara våga byta till Svedea, då ena hunden varit sjuk. Har Folksam, men är nöjd då jag dels har uppfödarrabatt och dels har dom haft snabb handläggning. Men skulle vilja få in mer i avelsdelen, så därav fundering på att nästa år ev byta bolag - men allt beror på om vi fortsätter hålla oss skadefria detta år :)
Har inte alla bolag uppfödarrabatt? Jag tog det för givet. Vi har också det fast i Agria. Väldigt förmånligt. Med tre schäfrar som ligger i mellanklass på premien blev skägget gratis :up:
 
Försäkringen är utnyttjad tidigare men hunden är frisk nu. Ska ringa och höra med Svedea imorgon (som marknadsför sig som enda bolaget utan karens och där försäkringsskyddet inte ska påverkas av att hunden varit sjuk tidigare.) Vill nästan byta av ren princip:rage:, tycker det är helt sjukt att man inte vågar byta bolag, då fungerar ju inte konkurrensen längre.
 
Har inte alla bolag uppfödarrabatt? Jag tog det för givet. Vi har också det fast i Agria. Väldigt förmånligt. Med tre schäfrar som ligger i mellanklass på premien blev skägget gratis :up:
Det jag menade var att försäkringen hos Folksam är billig för mig pga uppfödarrabatten :) Vissa bolag kräver ju över ett visst antal hundar för att få uppfödarrabatt - åtminstone var det så förut.
 
Det jag menade var att försäkringen hos Folksam är billig för mig pga uppfödarrabatten :) Vissa bolag kräver ju över ett visst antal hundar för att få uppfödarrabatt - åtminstone var det så förut.
Aha... Vi får rabatt per hund så inget vist antal krävs :)
 
Det jag menade var att försäkringen hos Folksam är billig för mig pga uppfödarrabatten :) Vissa bolag kräver ju över ett visst antal hundar för att få uppfödarrabatt - åtminstone var det så förut.

Agria har flera rabatter, men man får ju säga till om de själv. Uppfödarrabatt om man har ett kennelnamn, mängdrabatt efter 3 hunden, 10% om man är med i vissa rasklubbar, skk länsklubb, jägareförbundet eller brukshundsklubben bla.

Jag betalar 13.500kr/år för 6 st fullförsäkrade hundar. De har på 2 år ersatt veterinärvård för över 120.000kr :crazy:
 
Agria har flera rabatter, men man får ju säga till om de själv. Uppfödarrabatt om man har ett kennelnamn, mängdrabatt efter 3 hunden, 10% om man är med i vissa rasklubbar, skk länsklubb, jägareförbundet eller brukshundsklubben bla.

Jag betalar 13.500kr/år för 6 st fullförsäkrade hundar. De har på 2 år ersatt veterinärvård för över 120.000kr :crazy:
Jag har haft Agria tidigare, men fick inte uppfödarrabatt då jag enbart hade en hund (men kennelnamn) ? Har dom lagt till det senare år ? Har ju fött upp kull under tiden hos dom, men det är en del år sen. Kommer dock inte gå tillbaka till Agria oavsett - men ev ligger Svedea bra till framöver. Ska köra ett försäkringsår till hos Folksam innan jag bestämmer mig :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
772
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 821
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Hur har ni valt det/de försäkringsbolag ni har? Är det priset, rekommendationer, förtroende hos säljaren, eller vad? Kollar ni upp...
2
Svar
26
· Visningar
1 846
Senast: gul_zebra
·
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
5 694
Senast: 360
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp