Det här med försäkringar.

*tove*

Trådstartare
Ska köpa min första häst imorgon, och undrar lite om försäkringar, då jag har typ noll koll. Just nu är hästen A1 försäkrad i agria, vet ej i vilken summa i veterinärvården. 30 000 i livsförsäkring. Inga reservationer.

Är det alltid smidigast och billigast att bara flytta över försäkringen till nya ägaren?

Har man alltid samma livsförsäkringssumma som köpesumman är på?

Om man vill byta försäkringsbolag, måste man skicka in papper från vet.besiktningen då? Räcker det med den man gjorde vid ägarbytet? Eller ett särskilt som framgår att det är vid ny försäkring? Om hästen inte gick igenom första gången (markerade vid longering efter böjprov, förmodligen träningsvärk eller sträckning) men vid återbesöket såg bra ut, spelar det någon roll? (Jag har alltså pappren från båda besiktningarna).

Vad har du för bolag? Vilket bolag tycker du bra om? Dåligt om?

Jag är sugen på att byta till If då jag har hundarna försäkrade där, samt att det är väl typ det enda bolaget man kan välja fast självrisk.

Och vilken summa? Räcker 50 tusen/år nånstans? Eller ska man ha minst 80-100 000? Vad har ni, hur resonerar ni?

Tacksam för alla tankar och erfarenheter :)
 
Sv: Det här med försäkringar.

Det beror nog lite på hur skadehistoriken ser ut på hästen. Om den blivit behandlad för något hos det nuvarande försäkringsbolaget så skulle jag inte byta försäkringsbolag då du riskerar att få en restriktion på den tidigare skadan.

Min häst hade aldrig utnyttjat sin försäkring när jag köpte henne och jag bytte bolag. Hon var tidigare försäkrad i IF men jag valde att flytta över henne till Sveland.

Jag valde att höja upp hennes livförsäkring men ändå inte försäkra henne för hela köpebeloppet då premien skulle bli alldeles för hög då ansåg jag.

Jag fick skicka in en kopia på besiktningsprotokollet till Sveland i samband med att jag tecknade försäkringen. Även Sveland har enbart fast självrisk och det med möjlighet till veterinärvårdsförsäkring för 100000 kr vilket jag ansåg var det minsta beloppet att ha i veterinärvård då jag har erfarenhet från att ha en shettis inne för operation på Ultuna och ståendes där en vecka och vet vad det kostade...

Jag har mina katter försäkrade i Sveland och hade även shettisen försäkrad där och har aldrig haft några problem med utbetalningar etc, så för mig var valet enkelt just eftersom jag kunde välja att ha enbart en fast självrisk utan någon rörlig del.
Jag är supernöjd även om jag hittills inte har behövt använda hennes försäkring under det år jag ägt henne. :)
 
Sv: Det här med försäkringar.

Jag har samma i liv som jag köpte hästen för, men då var den billig. Jag valde att inte byta bolag, eftersom hon varit försäkrad där sedan födseln är vi "garderad" mot det mesta. Min häst hade 50.000 i vetvård när jag tog över försäkringen, vilket jag kunde höja till 120 utan vet. intyg. Gjorde en besiktning, men försäkringsbolaget ville inte ha en kopia på den.

Har Agria, hade hellre haft Sveland men vågade som sagt inte byta trots skadefri unghäst.
 
Sv: Det här med försäkringar.

Vet inget direkt om skadehistorik, eller hur länge hon har vart försäkrad i samma bolag. Det här är en häst som flyttat runt mycket. Kan ju höra med ägaren om hon tog över försäkringen, men så mycket mer tror jag inte hon vet är det värsta. Kollar andra försäkringsbolag upp sånt med tidigare försäkringsbolag om skadehistorik? Får dom dela med sig av det?
 
Sv: Det här med försäkringar.

För mig är livsförsäkringen absolut mindre viktig än veterinärvården. Jag har den högsta inom folksam.

Skicka in det veterinärintyg som är UA då? Jag tvivlar dock på att du behöver skicka inn det. Du kan alltid byta försäkringsbolag - du får reda på när du tar över den hurvida reservationer finns eller ej. Då kan du ju avgöra om du vill byta. :)
 
Sv: Det här med försäkringar.

Finns det reservationer i det ena bolaget kommer det ju att bli reservationer i nästa bolag också. Hästen blir ju inte friskare för att man byter bolag...

Viktigt att tänka på är att inget bolag tar ansvar för skador som finns innan tecknandet, vilket alltså gör det riskabelt att byta bolag.
 
Sv: Det här med försäkringar.

Ska köpa min första häst imorgon, och undrar lite om försäkringar, då jag har typ noll koll. Just nu är hästen A1 försäkrad i agria, vet ej i vilken summa i veterinärvården. 30 000 i livsförsäkring. Inga reservationer.

Är det alltid smidigast och billigast att bara flytta över försäkringen till nya ägaren?
Inte alltid billigast, men jag upplever det som väldigt smidigt. Ett telefonsamtal.

Har man alltid samma livsförsäkringssumma som köpesumman är på?
Det är valfritt om du vill ha lägre än köpesumman. Däremot för livvärdet (mig veterligen) inte överskrida inköpspriset med mer än 5000:-, om du inte kan påvisa att hästen ökat såpass i värde.
Jag köpte min förra häst för 7000:-, A1 liv 10.000:-. Höjde senare till A1 liv 20.000:-, vilket bolaget accepterade då vi börjat rida lite distansritt.

Vad har du för bolag?
Nuvarande häst: Agria. Förra hästen: Folksam.
I båda fallen har jag tagit över tidigare försäkring. Nuvarande hästen har varit försäkrad i Agria sedan 2005 (minst. Jag vet inte om tidigare ägaren tog över eller tecknade ny.), och är 13år så jag är lite tveksam till att byta.
Jag tyckte bättre om vilkoren i försäkringen jag hade på förra hästen, men vill vara så garderad som möjligt.

Och vilken summa? Räcker 50 tusen/år nånstans? Eller ska man ha minst 80-100 000? Vad har ni, hur resonerar ni?
Jag vill ha så högt belopp på veterinärvård som möjligt, samt tillägg som täcker medicin etc. Samtidigt är jag (numera) noga med att inte ha högre försäkring än att jag har pengar till självrisken för hela beloppet.
Har 60.000:- + Agria plus (Agria plus täcker medicin etc) på nuvarande hästen, vilket egentligen känns lite lågt.
På förra hästen hade jag 100.000:- + rehabtillägg (täcker veterinärvård, medicin, eftervård till följd av anmäld skada t.ex. E.T., avlivning och destr. upp till 5000:-, hästambulans).
 
Sv: Det här med försäkringar.

Som sagt har hästen inga reservationer nu. 20 dagar tror jag if hade när man tecknar ny försäkring till den börjar gälla, så det är ju en chansning. Men jag ska ringa till if och Agria och bestämma mig efter det. Har kommit fram till att jag minst vill ha 80 i vet vård.
 
Sv: Det här med försäkringar.

Som sagt; tänk dig för innan du byter. Finns det t ex utredningar som du inte vet om, men som kommer fram om du åker till klinik längre fram, får du ingen ersättning för sådant som funnits tidigare. Har du t ex en utredning för hälta höger fram förra året, och du kommer in med hälta höger fram i februari, så kan bolaget mycket väl vägra både liv och veterinärvårdsersättning för detta.
 
Sv: Det här med försäkringar.

Okej. Men hur vet mitt nya försäkringsbolag vad min häst vart ute för tidigare?

Låter nog bäst att behålla då, tack för råden!
 
Sv: Det här med försäkringar.

Tja, om/när du behandlar på klinik får de ju hela journalhistoriken, sedan kan de ju göra en sökning hos övriga bolag. Du uppger ju var hästen varit försäkrad innan (om du byter bolag) och då är det ju bara att höra med dem om någon veterinärvårdsersättning är utplockad där.

Jag hade i dina skor begärt att få ut handlingar från nuvarande bolag (kräver ägarens medgivande) för att se om den nuvarande försäkringen belastats tidigare. Agria kan vara lite luriga, det har hänt flera hästköpare att de först i efterhand fått reda på dolda reservationer som inte ens säljaren vetat om.
 
Sv: Det här med försäkringar.

Jag skulle överhuvudtaget inte byta försäkringsbolag och allrahelst inte när han inte gick igenom första vetrinärbesiktningen !

Rent av skulle jag faktiskt inte ens köpa hästen eftersom den visade hälta vid första vetbesiktningen .............Man kan alltid säga att det beror på träningsvärk , sträckning etc etc men varför får så många det just vid en besiktning? Sen får pålle vila fram till nästa besiktining och går då igenom . Vilket är naturligt men vad händer sen när man sätter igång hästen ,den blir halt igen .

Så hur mycket reds hästen mellan besiktiningarna ? Köp dig inte besvär ...

Mia
 
Sv: Det här med försäkringar.

Jag skulle överhuvudtaget inte byta försäkringsbolag och allrahelst inte när han inte gick igenom första vetrinärbesiktningen !

Rent av skulle jag faktiskt inte ens köpa hästen eftersom den visade hälta vid första vetbesiktningen .............Man kan alltid säga att det beror på träningsvärk , sträckning etc etc men varför får så många det just vid en besiktning? Sen får pålle vila fram till nästa besiktining och går då igenom . Vilket är naturligt men vad händer sen när man sätter igång hästen ,den blir halt igen .

Så hur mycket reds hästen mellan besiktiningarna ? Köp dig inte besvär ...

Mia

Nu är det så här att hästen inte var igång ordentligt när jag tog hem den, hade på prov en månad då jag red regelbundet och sen besiktiga. Hon visa inget på böjprov, men markerade vid longering. Enligt veterinärens rekommentationer så höll jag igång henne en månad till (då Vet trodde det berodde på träningsvärk eller sträckning, bara någon dag innan hade hon släppts ihop med en ny häst så jag antar att de höll igång). Och nu senaste besiktningen var hon helt fräsch (och har vart fräsch vid ridning också självklart!). Jag har köpt hästen idag, tycker du fortfarande det var dumt gjort nu när du vet bakgrunden? :)
 
Sv: Det här med försäkringar.

Nej ;) Inte om du själv verkligen har ridit henne så hon har varit igång mellan besiktningarna .

Ber om ursäkt men trodde pålle stod kvar hos gamla ägarna och då är detta så vanskligt och folk blir lurade ,just för att ägaren ofta då vilar bort hältan så den är borta vid nästa besiktning .

Lycka till nu med pållan Mia :)
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med försäkringar.

Det är lugnt, det var ju välmenande :).

Just därför ville jag inte besiktiga henne innan jag tog henne på prov, eftersom hon inte var igång.
 
Sv: Det här med försäkringar.

KL

Lånar tråden lite med en lite undran jag har..

Är det möjligt för en köpare att ta över en befintlig försäkring (utan reservationer och 45.000 på användbarhet) utan ägarens vetskap? Jag undrar de här för att hästen såldes för nästan slaktpriset för att den visade böjprovsreaktion på besiktningen och ägaren ville ändå ha hästen. Köparen ville promt låna mina försäkringspapper för att kolla upp vad hästen var försäkrad för och jag fick aldrig tillbaka dessa papper. Samma kväll meddelade köparen att jag inte skulle säga upp försäkringen förrän de hade hunnit teckna egen. Efter det har jag inte hört något från varken försäkringsbolaget eller köparen.
De hade också sagt till mig att de absolut inte kunde ta över min försäkring eftersom hästen skulle få reservation. Stämmer det?
Jag har blivit bedragen så ofta nu så jag misstänker allt och alla...
 
Sv: Det här med försäkringar.

Varför ringer du inte själv till ditt försäkringsbolag och kollar ?
 
Sv: Det här med försäkringar.

Är det möjligt för en köpare att ta över en befintlig försäkring (utan reservationer och 45.000 på användbarhet) utan ägarens vetskap?

Det ska inte vara möjligt.
Då "min" fodervärd skulle köpa min häst, gjorde vi upp att hen skulle ringa upp Folksam för att ta över den. De sa att de antingen måste få in en skriftlig fullmakt från mig, eller så skulle jag ringa upp och bekräfta att hen skulle ta över försäkringen.
 
Sv: Det här med försäkringar.

Jag har aldrig hört om någon som behöver tidigare försäkringstagares tillstånd för att överta en befintlig försäkring. Huvudsaken för bolaget är ju att någon erkänner betalningsansvar.
 
Sv: Det här med försäkringar.

Jag har behövt ge det samt den nya köparen att denna vill ta över försäkringen .

Dock varit olika med olika försäkringsbolag.

Mia
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 626
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
875
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 797
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 736
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp