Bukefalos 28 år!

Vågar man köpa föl med bockhov?

Royal

Trådstartare
Jag har fått ett jätte bra erbjudande på en fölunge som jag jätte gärna vill köpa, enda problemet är att den har en bockhov på ena frambenet. Vågar man köpa detta fölet då? Ska användas som tävlingshäst i dressyr i framtiden. Om man nu måste operera vad kostar de och går det på försäkringen?
Skulle var jätte tacksam för alla svar.
 
Sv: Vågar man köpa föl med bockhov?

Har man konstaterat det? Annars tycker jag att du skall kolla upp det först, här har nämligen skrivits tidigare om just detta fenomen på föl. De kallas för ballerinasyndrom och något som skall åtgärdas i ett tidigt skede.
 
Sv: Vågar man köpa föl med bockhov?

Jag har en 14aring med bockhov, enda problemet egentligen ar att han trampar lattare av sig skon:smirk: Hoppar som en katt, gangarter som far de andra i stallet bli lite avis. Har varit medryttare pa en hast som har opererats for bockhov, den var mkt kansligare, senan blev latt overanstrangd. Men, som sagt, det ar bara mina erfarenheter:)
 
Sv: Vågar man köpa föl med bockhov?

Kom ihåg att inköpet av häst brukar vara det billigaste. Det är alla problem som kostar såsom hovslagare, veterinärer etc. Plus tid och frustration.

Det finns ju så oändligt många hästar som är friska som är till salu, varför satsa på en som inte är ok från början.

Har haft tillräckligt med problem med hästar och hade själv aldrig satsat på en bockhovshäst. Många får problem med snedhet och överbelastning på övriga ben etc.
 
Sv: Vågar man köpa föl med bockhov?

Jag tänker som Ridi: När det finns så många friska hästar, varför köpa på sig problem redan från början? Med tanke på att du vill ha en tävlingshäst skulle jag i din situation inte köpt fölet.

Hur lyder detta "jättebra" erbjudande? Om du gör en snabb kalkyl på hur mycket det kommer att kosta dig att stå för hästens uppehälle, inridning, träning etc. under de kommande åren, verkar erbjudandet i dina ögen fortfarande bra om det skulle visa sig att hästen inte håller för ändamålet? Inte minst bör du ta det emotionella värdet med i beräkningarna.

Jag är inte ute efter att besvara frågan åt dig - jag tror att bara du själv kan värdera hur stor risk du är beredd att ta. Men jag råder dig att tänka till ordentligt!
 
Sv: Vågar man köpa föl med bockhov?

Tack för era svar. Jag ska inte köpa detta fölet har jag nu bestämt mig för. Men tack för ni fick mig att inse de. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 314
Senast: Wille
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 489
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 320
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 029
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp