Vågar man satsa?

Retzina

Trådstartare
Har lite funderingar på vad vi skall göra i framtiden. Planerna är att vi skall ta över svärföräldrarnas gård där det nu finns en omodern lagård med 24 mjölkkor + rekrytering. Vad tror ni om att bygga om till stall i ladugården och dessutom bygga ridhus och ridbana. Gården är såpass stor så att vi skulle vara självförsörjande på foder. Vi har skog som vi kan hämta virke från så det behöver inte bli jättedyrt att bygga ridhuset. Tror ni att det skulle bära sig? Det finns två ridhus som ligger inom 15 km radie från oss. Dels ridskolans där det är svårt att få tid och dels ett annat privatridhus men de har enbart plats för ett tiotal inackorderingar och där är ständig kö. Det finns alltså brist på ridhus med inackorderingsmöjligheter i regionen. Skall vi satsa och låna lite mer när vi ändå köper gården. Kan det bära sig tror ni? Tänkte i så fall att sambon jobbar kvar där han gör nu och jag försöker gå ner i tid/letar annat jobb och sköter om anläggningen hemma. Vi får ju in pengar på både ridhuskort, inackorderingar och sedan även EU stöd. Sedan har jag eventuellt tänkt försöka hålla lite egna lektioner och ta dit andra tränare för att locka folk att lösa ridhuskort. Har även lite planer på att satsa på att rida till lite ponnyer och kanske köpa och sälja lite. Vad tycker ni? Skall vi satsa?
 
Finns kundunderlaget så känns det som det skulle vara idé att satsa. :idea:

Mycket beror ju på hur mycket ni får betala för gården.

Jag tror inte det skulle vara några större problem att få låna.

Hur ni än gör:
Lycka till! :bow:
 
Kundunderlaget borde finnas med tanke på att det är kö till ridhusen intill. Vår gård ligger dessutom bredvid en asfalterad av kommunen skött väg som i och för sig är ganska kurvig men oftast framkomlig. Dessutom tänkte vi att om det inte går så kan ju alltid ridhuset omvandlas till maskinhall eller lösdrift och ändå fylla en funktion på gården. Det kommer iallfall en rådgivare på fredag och han får väl räkna på de olika alternativen som finns.

Vad vi kommer att få betala för gården det vet jag inte riktigt. Den ligger ca 4 mil från Uppsala så det är ganska höga priser i området. Dock kommer sambons föräldrar att ta ut så lite de kan för gården. Dock får man väl inte sälja hur billigt som helst, vad jag förstått? Om det var 75 % av taxeringsvärdet som man var tvungen att betala eller något sådant.
 
Gården

Eftersom det är din sambos föräldrars gård, så tror jag det finns andra varianter.
Vet inte riktigt vad det kallas, men det handlar iaf om att få ut arvet tidigare.
Jag tror att det kan bli billigare på det sättet.
 
Re: Gården

Okej, skall försöka ta reda på detta och prata med de inblandande. Skulle ju vara kanon om det gick att få ner priset ännu mer eftersom det ju ändå rör sig om åtskilliga pengar och stort lån ändå!
 
Lån

Det är ju storleken på lånet och amorteringarna som måste ligga till grund för hur mycket ni kan satsa.
Det gäller ju att lägga sig på en nivå så att man inte blir helt låst om satsningen inte skulle fungera.
 
Re: Gården

Stod en del om detta i senaste numret av Land! Om att ta över föräldrarnas gård alltså.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Ny här på forumet. Har en fråga som jag tror är väldigt vanlig bland hästägare men ställer den för söker uppdaterade svar. Min...
Svar
9
· Visningar
4 132
Senast: skogaliten
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 212
Senast: Mabuse
·
Anläggning När huset till sist (till våren?) är färdigfixat är det dags för mig att bygga stall. Som jag längtat... Men jag har lite grubblerier...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
12 270
Senast: McFlurry
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 062
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp