Vågar man?

weasel_

Trådstartare
Har en köpare på en av mina sadlar. Köparen vill prova sadeln först men bor långt bort och kom då med förslaget att använda bl*ckets internetgiro vilket verkar säker på det viset men det är så att sadel är i stort sett ny och har inga märken någonstans, tänk om jag får tillbaks en sadel med hack, repor osv :confused:
Hur hade ni gjort?

Sv: Vågar man?

Jag hade inte gjort det. Just av den anledningen du beskriver, att varans skick kan försämras lite och du står med en stor förlust.

OM du ändå väljer att göra det, dokumnentera noga skicket. Trots det kan ju köparen hävda att sadeln var i ett annat skick när den anlände, och så har ni en tvist på halsen.

Fasen! man vill ju vara godtrogen men det bör man inte vara (vilket jag vet av egen erfarenhet :()
Det hade ju varit en sak om man hade träffats irl och kanske skrivit på papper osv om sadelns skick.

Men om jag nu skulle skicka iväg sadeln (det är en relativt dyr sadel) och få tillbaka den i taskigt skick, finns det något man kan göra då?

Alla är ju inte lika försiktigt och noga med nya saker och eftersom att den är i stort sett ny så skulle man ju helst vilja att de bara spänner fast den och kanske provsitter och då utan stigläder.. men hur vet man om dom gör det eller inte..

Jag har varit med om knäckt bom på en sadel utan ett enda litet märke, så jag hade inte lämnat ut en sadel där jag inte själv var med och såg vad som händer den.

Tja, du lämnar ut sadeln, köparen skickar tillbaka en lite repig sadel och hävdar att den såg ut så när hon packade upp den - hur värdera repan? Köparen går till KFM och kräver full återbetalning - vad ska du göra? Ta det till tinget?

Min huvudregel är att inte göra sådana här dealer om jag inte kan förlora fulla värdet. Och det vill jag sällan.

Nej, gör inte det. Kräv att få betalt i förskott. Jag brukar ge fullt namn, adress och även personnr så kan köparen kolla upp att jag är den jag utger mig för.

Är den en äldre sadel så kanske man kan gå med på öppet köp, men är sadeln i nyskick och dessutom dyr så löper man en stor risk!

:crazy: Tänk dig än värre scenario - du lämnar ut din dyra sadel och får något annat i retur..:crazy: Man bör nästan alltid tänka det värsta som kan hända.

åh fy, ja det borde vara det värsta.. få tillbaka en 20 år gammal lewa typ :grin:

De enda gångerna jag övervägt något liknande är de gångerna jag varit i behov av pengarna för sadeln, och därför gärna velat sälja. Och då slår ju tanken mig att DÅ om någon gång har jag INTE råd att vara av med pengar och/eller sadel (alternativt skadad sadel och en tvist)

Har en köpare på en av mina sadlar. Köparen vill prova sadeln först men bor långt bort och kom då med förslaget att använda bl*ckets internetgiro vilket verkar säker på det viset men det är så att sadel är i stort sett ny och har inga märken någonstans, tänk om jag får tillbaks en sadel med hack, repor osv :confused:
Hur hade ni gjort?

Sålde en sadel på öppet köp nyligen,men då fick köparen förskottsbetala till mitt konto samt att jag skulle haft sadeln tillbaks innan jag betalade tillbaks pengarna.
Det gick bra denna gången,sadeln låg som en smäck på hästen!
Dock hade jag nog inte gärna köpt på det sättet av en okänd person...,men det är en annan historia!
Köparen blev i vart fall nöjd i detta fall!

Jag hade inte gjort det.
Det märket du ska sälja finns ju i en del butiker, det är bara för personen att låna hem en sådan från butik o kolla innan denne köper tex din sadel

Har försökt kollat runt lite var de har de sadlarna just i det området (rättare sagt runt Norrköping) hittar jag inget, är säkert dålig på att leta :)

Har inte bestämt mig än men det lutar åt att jag kommer säga att personen får köpa sadeln och i så fall om den inte passar sälja den i sin tur.

Det är ju sådant man som köpare får räkna med när man köper sadel på distans på det sättet, att man helt enkelt får köpa hem sadeln och prova. Sitter den inte bra, ja, då är det bara till att sälja vidare igen. Det är helt enkelt man får ta, annars får man köpa en sadel på hemmaplan :grin:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 221
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka