Vägen till den perfekta sadeln?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pacific ocean
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 994
P

Pacific ocean

Hej! Jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, så om den ligger helt fel så ber jag om ursäkt!

Jag har precis köpt häst (ca 3 veckor sedan) och fick då med en allroundsadel som jag ridit lite grann med. I början satt den helkonstigt men efter att jag lagt dit en gelépad så satt den hyffsat, trodde jag. Nu har han börjat ömma i ryggen så jag vågar inte använda den sadeln mer. Min fråga är hur man tar reda på vilken storlek sin häst har i sadlar?

Jag försökte se vad det var för storlek på hans nuvarande sadel för att se vad jag INTE ska köpa (eftersom den är alldeles för stor i bak)
men det står ingenting. Jag skulle bli otroligt tacksam ifall någon kunde upplysa mig om hur man går till väga :)

Sv: Vägen till den perfekta sadeln?

Man tar med sig hästen och åker till en sadelutprovare. :grin: Vet man inte exakt vad man gör är det omöjligt att hitta en bra sadel själv.

Eller också ber man en sadelutprovare komma ut till stallet. Vet man inte hur man mäter ut rätt sadel själv så är det omöjligt att på egen hand hitta rätt.

Ta hjälp en av sadelutprovare. Jag har haft jätteproblem med att hitta en bra sadel till min herre. Men i torsdags hade jag ut en sadelprovare och hittade en super bra sadel på direkten.

Sitsstorlek..din rumpstl el vad häaten kan ha på ryggen
Böjd el rak bom
Vidden...ja det är mycket
Har du ingen som kan hjälpa dej?
sadelprovare hade ju varit det bästa, så man får riktig hjälp. det är en hel vetenskap med sadlar.
Lycka till.

Var det inte du som hade en annan tråd om att du köpt en häst som var halt efter böjprov, typ 3gradigt på ett ben och 1gradigt på ett annat? Rider du på den hästen eller har jag missförstått något (det hoppas jag att jag gjort!)? Om inte borde väl hältan utredas och behandlas innan du kan börja rida? Och då med en sadel du fått hjälp med att prova ut. Hör dig gärna för med de hästmänniskor du känner om de vet någon som är bra och duktig för det finns nog många oseriösa/okunniga!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 410
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 673
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S