Bukefalos 28 år!

Vaggande häst / Arab pág 3 ár

T

titti67

Hej,
Jag har en 3 árig arab valack som vaggar med huvudet och framkroppen även ibland med fram benen sidledes.
Han har blivit importerad frán Spanien och har varit här 1 mánad tillsammans med sin kompis 5árig Lusitan valack även han frán spanien. Han är väldigt kelig och tycker om folk och vill bli ompysslad men sá fort man slutar sá sátter han igáng och vaggar/gungar ibland mer ibland mindre. Vad kan man göra för honom. Vore tacksam för all information som jag kan fá. Han är väldigt älskad.
:confused:
 
Sv: Vaggande häst / Arab pág 3 ár

Det kallas för "vävning" och är en ovana typ som krubbitning, ganska vanligt hos stressade fullblod tex.
Du får försöka sysselsätta honom med ngt annat, ha honom ute så mycket som möjligt, ha honom på halm så han har ngt att plocka med etc.
Det äe dock VÄLDIGT svårt att bryta nåt sånt här när det redan blivit en vana.. Det sliter ju på frambenen att hålla på och vagga så det bästa är ju såklart om han inte gör det..
 
Sv: Vaggande häst / Arab pág 3 ár

lägg in en fotboll i boxen.. Gör allt för att han ska ha något att göra.. Står han i ett stressigt stall? så lugn miljö som möjligt brukar hjälpa..
 
Sv: Vaggande häst / Arab pág 3 ár

Väver han i hagen oxå?
Om han inte gör det så tycker jag du ska ha honom ute så mkt som möjligt med sällskap.
 
Sv: Vaggande häst / Arab pág 3 ár

min arab är vävare och jag har varit väldans orolig för slitaget på benen då hon oxå tidigare haft en fraktur i armbågen:crazy: MEN hon väver inte ute! vilket är min räddning. Lösdriften fixar hon helt klart bäst och hon trivs bäst och mår som bäst då, men hästar som rids väldigt mkt som oxå ex-vis blir rakade kanske inte just passar för lösdriften.
Då hade jag låtit den gå ute från tidig morgon till sen kväll och som andra sagt, låtit den gå på halm. Då har du lite att pyssla me.Däremot har jag oxå lagt märke till att när det är för mkt liv o rörelser i stallet så börjar hon väva. Det har vi sett då vi oxå har haft en kamera i stallet för att se hur hon gör och hon väver nästintill bara när det är rörelser i stallet. Alltså inte när det är släckt för natten.

Hoppas du kan hitta ett bra sätt just för din häst, tyvärr är det mkt svårt att bli av me problemet helt.
 
Sv: Vaggande häst / Arab pág 3 ár

vävning kan smitta av sig på andra hästar.
vi hade en vävare i vårt stall o hon fick stå i en hörn box som vi satte hel mellan vägg på, i boxen hängde vi lite plastflaskor med vatten o någon med sten i så hon hade lite o syssel sätta sig med när hon var inne.
en vävare blit tyvärr aldrig helt fri från sitt vävande men man kan få dom att må bättre om dom får annat att tänka på hela tiden.
 
Sv: Vaggande häst / Arab pág 3 ár

Bra med mycket utevistelse. I boxen kan man t.ex. lägga ut ett eller två bildäck (utan fälgar) för att avleda vävningen. Hänga upp pet-flaskor är också en idé, gärna då i hörnen eftersom många hästar brykar stå med huvudet mot ett hörn när de väver. Opumpade bollar...hitta på olika saker som han tycker är intressant, så får han annat att tänka på. När han lekt klart med en grej och inte intresserar sig längre, får man byta. Allt för att avleda som sagt. Lycka till!
 
Sv: Vaggande häst / Arab pág 3 ár

*kl*

att förhindra vävning med att sätta upp saker så hästen inte kan väva kan faktiskt förvärra stressen hos hästen eftersom häten blir stressad av att inte kunna väva då.
och att de då är bättre att den väver för de sliter inte så mycke på hästen endå.

men att sysselsätta hästen så den får annat att tänka på är nog de bästa, helst lösdrift..dom flesta slutar då..jag har iallafall aldri sett någon stå och väva i hagen.
 
Sv: Vaggande häst / Arab pág 3 ár

*kl*

att förhindra vävning med att sätta upp saker så hästen inte kan väva kan faktiskt förvärra stressen hos hästen eftersom häten blir stressad av att inte kunna väva då.
och att de då är bättre att den väver för de sliter inte så mycke på hästen endå.

men att sysselsätta hästen så den får annat att tänka på är nog de bästa, helst lösdrift..dom flesta slutar då..jag har iallafall aldri sett någon stå och väva i hagen.

Jag menade inte förhindra, med att sätta grejer ivägen så att stackarn inte kan röra sig. Bara att det finns något annat i synfältet n vad det brukar :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 854
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp