Vägning vid landsgräns

Sv: Vägning vid landsgräns

Väldigt få i vårat land som kör lagligt gällande transport överhuvudtaget.Många tror att bara de har en boogie släp så är allt lugnt,men få personbilar (om ens någon??) får dra boogie med 2 hästar i än mindre enaxlad transport. Otroligt många som tävlar oavsett gren kör olagligt varje vecka.Så vill polisen kolla just hästtransporter så finns det mycket kulor att plocka in under en helg...

Det finns personbilar som får dra 3500 kg. Men då gäller det att ha E-kort.

Mvh

Tora

Exakt! Livet med hästar är faktiskt bra mycket enklare med E-kort, och inte var det svårt att ta det heller!!!!!!!!

Speciellt nu när viktgränserna snart kommer att ändras till 4,5ton istället för 3,5ton :angel:

;)

ja visst men nu diskuterades det om B-kortet.:angel:

Tänk på alla som kör med stora campingvagnar, hur många av dom tror ni kör lagligt??

Verkar vara väldigt sällan att folk blir tagna för det..

Speciellt nu när viktgränserna snart kommer att ändras till 4,5ton istället för 3,5ton :angel:

;)

Tja om man har mycket tur kanske 2008 men antagligen inte förren 2012. Det hjälper inte mycket om man behöver dra sitt släp med en gång.

Fattar inte varför folk är så fruktansvärt rädda för att ta E-kort. Inte var det svårt och inte speciellt dyrt heller. Allt som allt så gick det på 4000 kr. Lika mycket som två hästtäcken.

Mvh

Tora

Tänk på alla som kör med stora campingvagnar, hur många av dom tror ni kör lagligt??

Verkar vara väldigt sällan att folk blir tagna för det..

Usch ja, det är ju trots allt ett ganska allvarligt brott, med tanke på olycksrisken, att köra med en massa övervikt!

Tur att man har bredåkade häst, så man slipper fundera på att köra två stycken :p

Tja om man har mycket tur kanske 2008 men antagligen inte förren 2012. Det hjälper inte mycket om man behöver dra sitt släp med en gång.

Fattar inte varför folk är så fruktansvärt rädda för att ta E-kort. Inte var det svårt och inte speciellt dyrt heller. Allt som allt så gick det på 4000 kr. Lika mycket som två hästtäcken.

Mvh

Tora

Fast så dyra hästtäcken köper inte jag. :angel:

I mitt fall hjälper det inte att ta E. Jag får bara dra 20 kg mer med E.
Jag har blivit stoppad men ekipaget vägdes inte. Däremot konstaterade polisen att jag nog hade 40 kg överlass. Detta bedömdes som inom gränsen och var ok.
Jag får lasta 780 kg häst med B och 800 med BE.
Så jag får byta släp och bil om jag ska dra 2 helt lagligt eller köra med en häst.

Väger din häst häst 820 kg? Med tanke på att du får lasta 780 kg + 40 kg överlast = 820 kg. Det var en riktigt stor häst det. Vill inte bli trampad på tårna av den :crazy: :D.

Är det så att det krävs en bättre bil och ett större släp så självklart måste man byta.

Jag själv har tagit E-kort för att kunna ha en bil som får dra 3500 kg och ett släp som får lasta 1500 kg dvs har en totalvikt på 2500 kg. Varför? Jo för jag vill köra säkert och lagligt. Hittils så har jag bara hört dåliga ursäkter för att man inte kör lagligt.

Man har inte lust/råd att ta E-kort
Man har inte råd att byta bil
Det är krångligt att ta E-kort
osv.

Visst är det dyrt att byta bil och eventuellt släp men har man inte råd att göra det riktigt så kan man alltid välja att låta bli att köra transport. Man måste inte hålla på och köra med hästen överallt.

Har man inte de rätta förutsättningarna så skall man stanna hemma eller skaffa någon förare med rätt bil och rätt transport.

Mvh

Tora

Jag har ett släp som är nervägt det vill säga jag får bara köra en häst. Anledningen till detta är att min bil inte klarar två hästar. När jag diskuterade att eventuellt väga om släpet alltså registrera om det för att kunna lasta mer så skulle jag bli tvungen att byta fälgar och däck. Slutsats däcken jag har på mitt släp idag är inte gjorda för mer last än 600 kg alltså en häst. Alltså kör jag bara en häst än så länge

Jag tog BE kort i höstas och pratade med körskolan om att gränsen för totalvikt skulle höjas men körskolan trodde inte detta skulle ske förr än tidigast 2012.

Många som kör stora husvagnar kör säkert inte lagligt men vi som kör hästar har levande vikt bakom bilen. Därför tycker jag att det är ännu viktigare att vi som kör häst verkligen kör lagligt. Missförstå mig inte nu alla ska givetvis helst köra lagligt. Men kör man med ett tungt släp som dessutom innehåller en orolig häst som står och stampar eller sparkar så är olycksrisken lite större än ett tungt släp där lasten är rejält förankrad och inte kan flyttas.

Även den mest transportvana häst kan reagera, jag blev en gång omkörd av 30 Harley Davidsson alla verkade vara helt utan ljuddämpare. Min häst i släpet 15 år gammal, transporterad sammanlagt förmodligen ett halvt varv runt jorden höll på att slå knut på sig själv inne i släpet. Det var en nervös stund bakom ratten innan han lugnade ner sig för det känns verkligen om hästen dansar i släpet.

På min ridklubb har det anordnats info kvällar rum då trafikskolan kommer ut och man kan provväga sitt släp, öva på att backa och få mer information om BE-körkort. Jättebra initiativ

Ingen som helst fara, de kollar inte vikten.

Jag kom precis hem med hästarna för ett par månader sedan och blev stoppad i Tyskland av polisen. Jag har C-kort och min lastbil var reggad som tung lastbil så för mig var det inga problem med vikten. De hade en sån där portabel våg med sig och väger dig precis där du blir stoppad.

Tyska polisen sa att många svenska ekipage kör olovligt, speciellt med alla små B-korts lastbilar som är för tungt lastade. Så de håller nog extra koll på alla överlastade svenska ekipage.

Så det du Olgaklara skrev vet du nog inget om. Har du kört i Tyskland på sistone.

Till TS, det kostar inte så många kronor att få hästarna ditkörda av ett transport företag och så riskerar du inte ditt körkort.

Ser att jag uttryckte mig lite klumpigt, jag menade att man kör med ett för tungt ekipage, men där man lastat under maxlasten och bilen kan dra lasten, men inte med det körkortet man har.
Kanske lättast att uttrycka det som att släpet och bilen håller för vikten och är typade för det, men vikten är för mycket för körkortet... :)

Ja jag har aldrig någonsin blivit stoppad vid tyska gränsen. Och jo jag åker till tyskland relativt ofta med häst både vid tävling och när jag hämtat hem mina tyska hästar.

Är din bil svenskreggad??

Senast ändrad:

Ja min bil är svensk reggad och blev stoppad precis vid färjorna i Puttgarden.

Oj, oj det blev en himla massa svar. Jag är fullt medveten om att jag har överlast, men släpet hoppas jag vid gud klarar två hästar då det bara är 1,5 år och en boggie för två hästar. Dessutom ska jag få min nya boggi snart. Vill inte köra mina fina hästar i ett skitsläp. Räcker med de man har hört där hästarna trampat igenom golv etc. Bilen som lagligt även kunde dra två hästar med E-kort gick tyvärr sönder för ett tag sedan. Så att bil och/eller släp inte skulle vara anpassat för två hästar har ni helt fel i, men det var väl ändå inte det det handlade om i början. Jag är väl medveten om alla regler. Har varit på kurs hos polisen.
Har varit på väg att ta E-kort ett flertal gånger, körningen är nog inget problem. Har nog kört mer med transport än utan. Har bara inte haft tiden att läsa teorin.

Jag hoppas att ditt 2-hästars verkligen får lasta minst 1400 kg då för annars så finns alltid risken att någon olycka ska hända eftersom släp och däck inte är dimensionerade för 2 hästar. Mitt eget "2-hästars" får bara lasta 740 kg så det är max 1 sto + föl eller två ponnyer som kan åka.

Tänk på att däck och handske är utbytta till "sämre" på ett släp med mindre totalvikt. Golvet håller säkert men risken är att handsken överbelastas och går sönder............
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 228
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 020
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka