Vägrar gå!!!???

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Icis87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 459
Sv: Vägrar gå!!!???

Eftersom ingen människa i världen kan uppbringa tillräckligt med våldstyrka i sin skänkel för att tvinga fram en häst som bestämt sig att den inte vill gå, så är jag en förespråkare för att skippa sparkandet helt och hållet, även om det naturligtvis är vansinnigt frustrerande och irriterande när hästen vägrar gå. Dock är uttråknings metoden ofta icke att förakta, dvs låt hästen stå och glo, regeln som gäller är att det då är OK att stå stilla, men EJ att backa, vända eller gå i någon som helst annan riktning. Brukar funka om man har en någorlunda intelligent häst som relativt snabbt fattar upplägget....:)

Visa för din häst att du e farligare än det den inte vågar gå förbi, juh mer den vägrar desto tuffare och farligare måste du vara.
Bara du berömmer massor efter varje litet millimeter steg !

jag kä'nde mig som värsta djurmisshandlaren när jag provade den tekniken på akustik, men efter många rapp så insåg han att jag e farligare :devil: och han gick framåt.
Nu räcker det med att jag sparkar till honom så lyder han direkt.

Eller lyder och lyder, han förstår att det inte är någon mening.

bör tillägga att Akustik inte är rädd, han bara måååstee testa :angel:

Det är ju stor skillnad på hästars psyke och varför de gör som de gör.
Om min häst inte vill gå eller vända är det en direkt fråga till mej (eller ett påstående om man föredrar det) : "matte, det är något konstigt här! ska jag verkligen gå här?" då säger jag helt enkelt "ja det ska du." Sedan frågar han kanske "är det säkert?" och då svarar jag såklart "ja, det är det" tills han till slut säger "ok, då litar jag på det." Mest med kroppspråket att jag tänker att jag tryckr fram honom lite med sitsen, och vänder tillbaka honom först om han redan hunnit vända, men aldrig råka ta i munnen om han tittar och tänker i rätt riktning.

Sen så finns det hästar som inte frågar, utan i ren form testar sin ryttare. Ungefär som: "Här vill jag inte gå." ryttaren säger till att man ska gå. Hästen tänker "hmm.. undrar om jag kommer undan om jag gör så här?" den helt enkelt testar hur sin ryttare kommer lösa situationen/reagera. Och så beror det självklart på om den är tjurig, känslig, lättövertalad, eller blir rent av stressad och knäpper av i huvudet om den väl börjar sätta emot. I det senare fallet lönar det sej bäst att få hästen börja jobba med rätt hjärnhalva (den tänkande och analyserande delen, inte den som bara har med instinkter och reflexer att göra) för att lyssna på sin ryttare och vara mottaglig. Om man pressar i det läget skapar man motreaktioner från häster och har bara förvärrat situationen. Hur man får tillbaka hästens "rätta hjärnhalva" är lite upp till en själv, men har man lärt hästen att t ex jobba i en cirkel kan det vara en bra metod. Eller så ställer man sej på marken och lugnar ner den och kräver uppmärksamhet genom att t ex få den lyssna åp när du ber den vända, sakta av/stanna, öka takten, rygga osv. Och sedan sitta upp och försöka överföra den koncentrationen till ryggen.

Har man däremot en häst som rent av testar och är lite "tjurig" men i den bemärkelsen att den ÄR helt sansad och lyssnar på sin ryttare men bara vill testa om den kommer undan det hela, DÅ kan det vara bar att t ex använda metoder som att vända hästen åt rätt riktning, låta den backa tills den blir less, eller helt enkelt vänta ut den genom att låta den stå stilla tills den blir less.

Det är ganska svårt ibland att avgöra vilken typ av häst det är, och varför den reagerar som den gör. Så ju mer man håller på med hästen och försöker lyssna på den och träna kommunikationen genom att flytta hästens kropp åt olika håll när man rider eller på marken, och hanterar hästen i olika situationer så kommer man mer och mer förstå hur just DEN hästen fungerar. Och testa lite olika lösningar och övningar i situationer ni inte redan har problem med. Då lär du dej lättare hur du ska kunna rätta till en sådan olydnad när du rider ut med bästa resultat. Man vill ju ha ett långvarigt resultat - inte att hästen går DEN gången och sedan efterhand hittar på fler lösningar att slippa undan.
Är hästen känslig i kroppen (mentalt) kanske den inte vill gå för att den fått träningsvärk när den gått på just det stället. Eller kanske känner den en konstig lukt som den itne känner igen. Eller så vill den hellre hem till tryggheten i hemmet än att gå ut på en tråkig promenad. Då skulle det ju löna sej bättre att försöka göra det roligare och mer varierande för hästen än att bara pressa den gå fram varje gång det inträffar.

Min ponny beter sig likadant när jag rider utr själv fast hon står en del på bakbenen också :smirk: .
I början hoppade jag av och ledde henne en bit men det funkar inte, då stannar hon bara igen. Nuförtiden väntar jag ut henne, när hon har stått stilla en stund så ber jag henne att gå (det går absolut inte att tvinga henne), backar hon så fortsätter jag rygga henne tills hon tröttnar. Jag försöker visa henne att enda vägen är framåt utan att tvinga henne. I början kunde det ta upp till en halvtimme innan hon gick fram och hon reste sig hela tiden men det blir bättre och nu stannar hon bara upp korta stunder för at kolla lite och sen kan jag få henne att gå framåt igen. Hon stegrar inte alls lika mkt nu heller :) .
Alla hästar är olika men det har funkat väldigt bra att själv låta henne gå fram igen utan tvång. Jag är väldigt envis också så skulle hon stå stilla i en timme så gör det inte mig nåt :p . Det gäller ju att inte ha bråttom och stressa hästen. :idea:

Så där brukar min ungponny bete sig. När jag börjar kräva för mycket och hon ej hinner med så slutar det med att hon stannar. Hur man en försöker få igång henne så funkar det inte. Brukar låta henne stå still några minuter och låta henne ta till sig det hon försökt lära sig. Fast det är ungponny det? vet inte vad du har för slags ponny? hoppas det löser sig. Kanske hade en dålig dag också? :)

Jag vet vad Jag gör, men det hör inte hit, det är helt fel metod;)
Men försök att vara lite uppmärksam, det är oftast lättare om man reagerar i precis det ögonblick hästen funderar på att stanna och driver den ordentligt framåt, innan den helt har fastnat. När du rider, ha blicken långt fram och sitt ner ordentligt och håll kontakt med benen så det visar med ditt kroppspråk att du är helt bestämd på vart ni ska rida.
Jag personligen tycker inte det är bra att hoppa av om inte hästen är rädd utan bara tjurig.

Men... om man har en ganska flegmatisk häst som utan problem kan stå stilla i två timmar och tycka det är störtskönt :smirk: - vad gör man då? Vänta ut eller den hårda vägen med spö?

Sannis skrev:
Prova att rygga han och sen skänkla framåt, då är det du som bestämmer att det är han som ska gå bakåt.

Med min häst så ryggade jag (det hållet jag skulle) typ i 25 meter, sen stannade han aldrig där mer:p

Mitt förra ponnysto var likadan, fast hon stannade mest när vi kom till korsande vägar som ledde hemmåt och vi skulle fortsätta.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 258
Senast: JohannaB
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: Claraclara
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 540
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 876
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka