Val av bröstsele till bruksnordsvensk...

nordsvensken

Trådstartare
Har nu bestämt mig för att först och främst köpa en bröstsele eftersom "lillkillen" kommer köras in med rockard och även tränas med sådan i början. Förhoppningsvis tillåter ekonomin så småningom även en loksele så jag kan använda honom "till det mesta" men ändå låta honom jobba optimalt. Han kommer som färdigvuxen (med största sannolikhet) bli ca 160cm och normalgrov så selen måste finnas i lämplig storlek, jag gissar på x-full alt. "kallblod"/draft? (vad tror ni?)

Vad finns det för lämpliga selar? Ekonomin tillåter max 7000kr för en komplett sådan, med tömmar och huvudlag...

Har kikat lite på waldhausen bröstsele (x-full) från drive out (5200kr) eller bröstsele senator m. anatomisk bröstsele (kallblod) från equilex (7000kr) Finns det andra bra alternaiv och vad hade ni valt?

Sv: Val av bröstsele till bruksnordsvensk...

Jag tycker Ideal Harness sele från Börjes verkar bra och har ett överkomligt pris (från 5750 kr till 6650 kr beroende lite på strl och modell (finsele eller maratonsele)).

Men de säljer även en "french collar" som kommer från samma företag som selarna :)
Så en sådan brösta o sele hade jag tänkt införskaffa nån gång i framtiden :angel: :D

Måtten är ant
"Full" 158-175 cm mkh bröstomfång 170-220 cm.
"Shire" bröstomfång 185-230 cm.
Men hör efter och jag tror Börjes kan ta hem det som Ideal Equestrian säljer.

/L

Jag har en standardsele från Equilex, strl full till min ganska grovbyggda Bruksnordis på 151 cm. Den passar bra.
Fast du kanske vill ha en i bättre kvalitet. Jag använder ju inte min så ofta så jag behövde ingen superkvalitet.
Dock står ju måtten på hemsidan så du kanske kan jämföra eller nåt :p

Jag skulle nog lägga dom 7000 på en bra loksele om jag vore du.

Jag har en maratonsele från Equilex till min bruks, strl kallblod. Den passar mycket bra :)
Det jag tycker är bra med den (bl.a) är att däckeln är lite bredare än andra selar jag kollat på, vilket ser mer propotionerligt ut till min kraftiga häst!

Håller med där! :)
Själv tycker jag så på Börjes bröstselar av de bilder jag sett (att den är lite kraftigare) :smirk:

Får jag fråga varför..? :smirk:

Fast för 7000 får jag väl knappast tag i ngn särskilt fin komplett loksele? (vet du någon stans så vill jag gärna veta!)

Har också tittat på deras selar en del, vilken är det du tycker ser kraftigare? Maratonselen där också eller?

Jag har en loksele tillsalu för mindre peng. Sen finns det beg. som kan vara i bra skick.

Jag köpte en helt komplett loksele av en kille här i värmland som tar emot gamla selar och sedan renoverar de så att de ser ut som nya!
Gav 5000 för min.... :) och då var i princip nästan allt läder utbytt! Fick den dessutom precis i måtten efter min häst...

Om man jämför med Equilex standard/hobby och Tärnsjös (billigaste, dock är ju läderkvaliteten super :D) är den kraftigare tycker jag och på finselen ser man ju det.
Maratonselen syns det inte lika bra på...
Men på ett kallblod kanske selen inte blir grövre än normalt liksom? :o

Vad är det för sele du har? :)
Denna från Equilex?

Senast ändrad:

Jag har ju en Ideal från Börjes,
köpte den begagnad för att jag behövde något som fungerade på en gång + att jag skulle ha en sadel samtidigt *aj i ekonomin*

Hade testat en i från selar.se fast i parmodell och det skulle med en extra däckel fungera även för enbett, men det visade sig var lite krångel.
Hur som helst så skull ejag nog hellre satsa på en sån idag,
nu kommer jag inte på vad märket heter.

Det jag bla retar mig på hos Ideal är att spetsen på alla remmar är för dålig sydd ända ut (på mitt exemplar ialla fall) så varje gång du ska skjuta in den i en "sölja" så delar den på sig och tar stopp.
Ska försöka komma mig för och sätta mig ner och sy till det där men tummen sitter lite hårt... :crazy:
Var det någon som förstod det där?
Blev väldigt förvirrat ser jag, ordbristen är total. :o

Ja, den såg ju faktiskt också rejäl ut!
Nej, jag tycker snarare tvärtom, att en "normal grov" sele ser lite futtig ut på kallblod, men det är väl en smaksak...

Japp, det är den jag har!

Jag betalade 7000 för en komplett maratonsele av mycket bra kvalitet. Lädret är super för de pengarna och de är holländska. Imperial Driving heter märket. säljs av selar.se som man måste ringa för kontakt.
Jag har nu en ideal då jag bytte häststorlek och lädret går inte ens att jämföra även om ideal håller för tuff körning så krävs det mycket underhåll för att hålla det fräscht och fint, samt att sömmarna är dåliga rent estetiskt på börjes jämfört med ideal.

Ville bara rekommendera Imperial utöver de andra märkena andra har nämt.
Senator och willab håller även hög kvalitet.

snigelfarmor skrev:
Ville bara rekommendera Imperial utöver de andra märkena andra har nämt.
Senator och willab håller även hög kvalitet.

Ja men Imperial heter den ja! :idea:
Varför i hela fridens dagar har jag så svårt att minnas det,
aja, jag håller med snigelfarmor helt klart värd pengarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka