Val utan migration

Centern växer, iaf i Stockholm.
Mm precis. Det ska till rätt mycket för att avvika från partilinjen, kolla t ex på Emma Henriksson från KD som i praktiken sa upp sig från politiken när hon röstade emot partilinjen i flyktingfrågan.
Sen har vi kvittningssystemet i riksdagen vilket är ganska märkligt.
 
Ja, det här valsystemet vi har i Sverige är lite udda. Vi har möjlighet att personrösta, men i verkligheten är det bara partipiskan som gäller.
Det ligger i själva systemet med partier.

Vi har förtroendevalda. Personer valda i fötroende att föra partiernas politik.

Jag gilalr inte ordet partipiska. Det får det att låta som om ledamöterna är tvingade att göra si och så. När det i själva verket är så att man tillsammans resonerar sig fram till ställningstaganden.
 
Nej. Så fungerar det inte!
För respektive fråga diskuterar riksdagsgruppen och man enas om en linje, i större frågor samråd med andra i partiet.
Om varje riksdagsledamot skulle kunna rösta hip som happ och hur den vill - det skulle innebära ett rejält kaos. Om någon har en avvikande mening och inte vill rösta i samklang med de andra så diskuteras det i gruppen. Ledamöterna är inga fritt flaxande fåglar. Det är en grupp, i ordets verkliga betydelse. .

Så funkar det även på den låga nivå där jag är. Frågor i min nämnd diskuteras med vår grupp. Oftast är de frågor som vi vet vår linje i. Skjulle det dyka upp tveksamheter så samråder vi. Jag går inte till ett nämnndsammanträde utan att ha diskuterat eller haft mailkontakt med andra i partiet.

Tack!
 
Kl

Dessa valkompasser. Gjorde SVT Nyheters valkompass, riksdagen, och högst hamnade Miljöpartiet tätt följda av Liberalerna och Vänsterpartiet.

Sedan när man får förslag på matchande kandidater. Då kommer 10 st från Liberalerna, inget annat parti.

De matchar alltså ett parti som inte har en enda kandidat som passar?

Hur kan MP och V hamna högst med dessa frågor markerade som extra viktiga?

1. Starkt Ja till utbyggd kärnkraft.
2. Starkt Nej till förbud mot vinster i välfärden.
3. Starkt Ja till möjlighet för lägre ingångslöner för nyanlända och andra med svårt att få jobb.
4. Starkt Nej till utträde ur EU.
5. Starkt Ja till sänkta skatter på arbete.

(Och också Nej till flygskatten, om än inte extra viktig.)

Suck. Varning till alla som använder dessa kompasser.
 
Kl

Dessa valkompasser. Gjorde SVT Nyheters valkompass, riksdagen, och högst hamnade Miljöpartiet tätt följda av Liberalerna och Vänsterpartiet.

Sedan när man får förslag på matchande kandidater. Då kommer 10 st från Liberalerna, inget annat parti.

De matchar alltså ett parti som inte har en enda kandidat som passar?

Hur kan MP och V hamna högst med dessa frågor markerade som extra viktiga?

1. Starkt Ja till utbyggd kärnkraft.
2. Starkt Nej till förbud mot vinster i välfärden.
3. Starkt Ja till möjlighet för lägre ingångslöner för nyanlända och andra med svårt att få jobb.
4. Starkt Nej till utträde ur EU.
5. Starkt Ja till sänkta skatter på arbete.

(Och också Nej till flygskatten, om än inte extra viktig.)

Suck. Varning till alla som använder dessa kompasser.

Men wtf, hur i helvete kan jag hamna närmare SD (26%) än KD och ffa M??? Vilket idiotiskt test. Iofs är jag mycket mer djupröd/grön än jag kommer att rösta. :eek:
 
Kl

Dessa valkompasser. Gjorde SVT Nyheters valkompass, riksdagen, och högst hamnade Miljöpartiet tätt följda av Liberalerna och Vänsterpartiet.

Sedan när man får förslag på matchande kandidater. Då kommer 10 st från Liberalerna, inget annat parti.

De matchar alltså ett parti som inte har en enda kandidat som passar?

Hur kan MP och V hamna högst med dessa frågor markerade som extra viktiga?

1. Starkt Ja till utbyggd kärnkraft.
2. Starkt Nej till förbud mot vinster i välfärden.
3. Starkt Ja till möjlighet för lägre ingångslöner för nyanlända och andra med svårt att få jobb.
4. Starkt Nej till utträde ur EU.
5. Starkt Ja till sänkta skatter på arbete.

(Och också Nej till flygskatten, om än inte extra viktig.)

Suck. Varning till alla som använder dessa kompasser.

Gjorde kommun/landsting och hamnade på FI och MP med mitt faktiska parti längre ner, landsting återigen före M förutom Kommun där M i alla fall hamnade näst sist och SD sist. Helt bisarrt eller kanske inte eftersom jag tillhör vänsterfalangen. Huh.
 
Haha gjorde SVTs valkompass både för kommun och riksdag. I kommun skulle jag rösta på M och till riksdagen på Mp. Tror inte det va :p
Det stora problemet med kompassen var att så många frågor mynnade ut i tankar om vilken riktning de egentligen drev och "utifall att"
 
Och när jag gjorde landstingskompassen blev det ännu mer spännande. DÄr var det Mp som gällde 68% tätt följt av Sd på 66% :confused: och likheten mellan partierna är?
Där fanns även en fråga med som gjord emig ytterst förbryllad. Vad betyder
En regional skatt ska tas ut av industrier som använder lokala naturresurser
Betyder det att om man köper resurser från Kina så är det 'gratis' men om man köper från Hagfors kostar det extra?
 
Och när jag gjorde landstingskompassen blev det ännu mer spännande. DÄr var det Mp som gällde 68% tätt följt av Sd på 66% :confused: och likheten mellan partierna är?
Där fanns även en fråga med som gjord emig ytterst förbryllad. Vad betyder

Betyder det att om man köper resurser från Kina så är det 'gratis' men om man köper från Hagfors kostar det extra?

Jag gissar bara helt vilt och valde enligt vad jag tror att den handlade om, att gör du åverkan på den lokala miljön (se gruvtråden) så ska det kosta att återställa och använder lokala resurser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp