Välgörenhet, vad stödjer ni?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 010
Sv: Välgörenhet, vad stödjer ni?

kl

Först tänkte jag att jag bidrar inte med någonting, men efter att ha läst tråden så kan jag väl skriva iaf att jag handlar nästintill uteslutande kläder second hand (är nog bara underkläder jag köper i vanliga butiker) och då oftast på Röda Korset. Så det är ju lite bidrag iaf. Skänker också de kläder jag inte längre använder till Röda Korset eller säljer på loppis själv.

Sen i julklapp o så så försöker jag hitta välgörenhetsjulklappar alternativt köpa miljövänliga klappar, så det inte bara blir ytterligare en sak som personen bara har på en hylla sen.

//r

Jag stödjer regelbundet en mindre organisation som samlar in pengar till ett härbärge i Nepal. Det är min svägerska som tagit initiativ till den svenska delen av organisationen och via henne är det lätt att få inblick i hur pengarna används. Allt arbete i Sverige görs ideellt, och vartenda insamlat öre går till härbärget och arbetet där.

Det är väldigt "riktad" välgörenhet, men det är där jag väljer att lägga mina pengar, både pga. organisationens transparens och det faktum att det finns ett enormt behov av hjälp för Nepals fattiga.

I övrigt ger jag engångsbelopp till saker som musikhjälpen och andra, mer "tillfälliga" kampanjer.

Förutom att skänka överblivna kläder och handla på second hand ibland så är jag givare hos UNHCR, UNICEF, Röda Korset och Amnesty International.
Jag jobbar även som teamleader för UNHCRs insamling i Sthlm.

UNHCR valde jag dels för att jag jobbar där och stödjer arbetet givetvis, men för att vi har huvudansvaret för världens flyktingläger och jobbar för att mänskliga rättigheter ska följas mot människor som befinner sig på flykt. Ett arbete som jag tycker är viktigare än någonsin idag.
UNICEF för att jag vet vilket viktigt arbete de gör tillsammans med många andra i våra läger, iom att UNHCR hjälper så många andra organisationer känns det nästan konstigt att inte stödja iaf några av dem själv också, vilket har råkat bli UNICEF och Röda Korset. Även för att barnen är de mest utsatta i krissituationer. Röda Korset också för att de gjort så mycket bra arbete genom åren och även finns tillgängliga på ett annat sätt för människor i Sverige.
Amnesty för att påverka mer politiskt och motverka att man struntar i mänskliga rättigheter.

Så allt om allt är jag väldigt inne på det humanitära spåret och att hjälpa de som inte själva får sina röster hörda. Vill i framtiden även kunna bidra till djur- & naturorganisationer. Men det får bli då jag inte är studerande med jobb på halvtid.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 363
Senast: sardellen
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 771
Senast: Grazing
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 621
Senast: Queen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka