Välja bettlöst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jul
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 874
J

Jul

Jag vill prova att rida bettlöst på min häst men har svårt att välja på hackamore, sidepull och bitless bridge. Har läst alla inlägg om dessa här tidigare men skulle vilja ha mer input från er som rider bettlöst redan. Vilket bettlöst träns är lämpligt till vilken sorts ridning? Bra/dåligt för dressyr träning med mycket böjningar och lösgörande övningar? Bra/dåligt för snabba uteritter? Bra/dåligt för töltträning? osv.
Vad har ni upplevt för för resp. nackdelar?

Själv är jag sugen på att köpa ett Bitless Bridge från Börjes, tycker de verkar prisvärda och ser ut att fungera även för dressyrridning. Men vad är nackdelarna? Jag har en lugn och cool häst, men funderar ändå på vad som händer om han blir skrämd och får för sig att dra iväg - fungerar det att stanna honom med ett sådant då?

Jag har läst hela bitlessbridge's hemsida men tycker den mest gick ut på att säga negativa saker om alla andra typer av bett. Så info från er som har egen erfarenhet vore jättebra.

Sv: Välja bettlöst

Jag tycker sidepull funkar bäst på min fröken. När vi använder den så tänker jag "repgrimma", dvs jag försöke använda samma signaler som från marken (när vi har repgrimma)
Rider med långa tyglar på sidepull. Funkar jättebra ute i skogen, full galopp; då skakar jag lite på tyglarna och säger "whoow" (typ) och vi lyckas sakta av.. :)

Har provat hackamore, men det var ingen jättehöjdare, hästen trivdes inte lika bra på det. Hon kände mer motsträvig på något sätt.
Lättare med "böjning" med sidepull, för oss.
Felanpassat och felanvänt kan hack skaaaaada... :crazy:
Men det gäller väl som med all utrustning, man bör veta hur den fungerar och hur den påverkar hästen innan man använder det.

Biteless Bridge har jag inte provat, mest för att sidepull har funkat så bra för oss.

Detta är hur jag upplever dessa alternativ.. så det är ju ingen sanning eller så, utan vad min häst och jag trivs bäst med.
Har du ingen du kan låna lite olika alternativ av? så att ni kan prova er fram?

Lycka till :)

testa dig fram? :idea: har nästan helt gått över till hackamor (ponnyhack, milt och med korta skänklar), har bara bett vid körning och ibland vid hoppning.
Med hack har jag kunnat fått hästen mer böjligt då han följer hacket mycket bra, med bettet då spänner han sig.

Har än så länge inte upplevt några nackdelar med hacket då han lyssnar mycket bra även om han kan bli pigg ute ibland

Själv ska jag försöka inskaffa ett sidepull :)

Jag vet att det är några här på Buke som rider på bitless, bl a jag. Jag har ridit i 3 år på mitt så jag vet att det funkar för det mesta. Vad jag inte kan uttala mig om är hur det verkar på högre dressyrnivå. Alla pratar om att dom måste ha bett för att "komma åt" hästen. Jag tycker inte att vi har några såna problem. Han kan vara otroligt känslig när han vill men som alla andra hästar dra lite om han känner för det. Men jag har aldrig varit med om att han blivit okontrollerbar fast det är en herre med mycket vilja och go i sig. Lydnad sitter ju inte bara i ett träns.
Jag har tränat mycket halt och lydnad för det kommandot just för att man tror att man inte har nåt att sätta emot, men jag tycker att bettet gjorde honom starkare på nåt sätt. Jag har testat i värsta galoppen på hemväg med en hungrig häst, ensam som skulle vilja hem till flocken men det funkar med stopp utan problem.

Liknande trådar

Anläggning Ska flytta till ny ort och kollat in utbudet på stall. Jag har haft häst i 20 år, är ingen duktig ryttare,men utbildat på häst och kan... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 313
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 491
Ridning Jag gillar att rida bettlöst och red min gammtant på lindell (en variant av sidepull) även när vi jobbade på banan, dvs akademiskt. Nu...
Svar
6
· Visningar
1 769
Senast: Fideli
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 480
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka