J
Jul
Jag vill prova att rida bettlöst på min häst men har svårt att välja på hackamore, sidepull och bitless bridge. Har läst alla inlägg om dessa här tidigare men skulle vilja ha mer input från er som rider bettlöst redan. Vilket bettlöst träns är lämpligt till vilken sorts ridning? Bra/dåligt för dressyr träning med mycket böjningar och lösgörande övningar? Bra/dåligt för snabba uteritter? Bra/dåligt för töltträning? osv.
Vad har ni upplevt för för resp. nackdelar?
Själv är jag sugen på att köpa ett Bitless Bridge från Börjes, tycker de verkar prisvärda och ser ut att fungera även för dressyrridning. Men vad är nackdelarna? Jag har en lugn och cool häst, men funderar ändå på vad som händer om han blir skrämd och får för sig att dra iväg - fungerar det att stanna honom med ett sådant då?
Jag har läst hela bitlessbridge's hemsida men tycker den mest gick ut på att säga negativa saker om alla andra typer av bett. Så info från er som har egen erfarenhet vore jättebra.
Vad har ni upplevt för för resp. nackdelar?
Själv är jag sugen på att köpa ett Bitless Bridge från Börjes, tycker de verkar prisvärda och ser ut att fungera även för dressyrridning. Men vad är nackdelarna? Jag har en lugn och cool häst, men funderar ändå på vad som händer om han blir skrämd och får för sig att dra iväg - fungerar det att stanna honom med ett sådant då?
Jag har läst hela bitlessbridge's hemsida men tycker den mest gick ut på att säga negativa saker om alla andra typer av bett. Så info från er som har egen erfarenhet vore jättebra.