Välja passande utbildning, hur gör man?

Åh vad kul!
Tack!

Jag vill ju jobba med djur egentligen, men jag vill inte hantera andras djur. Det blev enklare att skriva att jag inte vill jobba med djur för att slippa gå in på detaljer.

Sedan vill jag ha någon form av balans mellan att vara ute och röra på mig och ändå inte komma hem helt slut från arbetet. Det känns som att det nog kan passa in då. Jag tror dessutom att min bakgrund som väktare där jag har fått hantera mkt konflikter är ganska så bra. Jag har lätt för att inte ta åt mig i sådana situationer, även om jag gissar att det sällan behövs. Jag tänker att det mesta är rutinkoller ändå.

Vidare så gillar jag ju regler och att upprätthålla dessa.

Så jag tror att det ska fungera rätt bra för mig. Jag har dessutom svårt att tänka mig att arbetsgivaren skulle halshugga en för att man åkte till veterinären med hästen/hunden på dagtid. Det kan man nog lätt ta igen genom att arbeta senare någon/några dagar om det skulle behövas. Tänker att vissa kontroller dessutom med fördel kan genomföras efter kontorstid.

Vad skönt att de inte verkar ha svårt att hitta boende. Jag har ringt 2 olika bolag, det som ligger på campus sa att den som fick en 3a sist hade stått i kö i 7 år :eek:
Den andra sa minst 2 år, som ligger mer centralt i uppsala.

Jag hoppas verkligen att de har fel :p
Visst kan jag bo utanför, men det finns en gräns.
Är det inte jättesvårt att få jobb efter sån utb?
Jag har flera vänner som visserligen läst annan utb (liknande) och som har haft jättesvårt med jobb. De har fått ta säsongsanställningar, pendlat långt eller jobbat med helt andra saker..
 
Är det inte jättesvårt att få jobb efter sån utb?
Jag har flera vänner som visserligen läst annan utb (liknande) och som har haft jättesvårt med jobb. De har fått ta säsongsanställningar, pendlat långt eller jobbat med helt andra saker..
Det här är en av anledningarna till varför jag inte valde att plugga vidare efter att jag gjort min djurvårdsutbildning. Svårt med jobb (om man inte har kontakter, och de är det hög konkurrens om :p) och ofta dåligt betalt.

Och etologi är verkligen ett ämne jag brinner för och tyckte det var urkul att studera och jobba med, men tyvärr.
 
Är det inte jättesvårt att få jobb efter sån utb?
Jag har flera vänner som visserligen läst annan utb (liknande) och som har haft jättesvårt med jobb. De har fått ta säsongsanställningar, pendlat långt eller jobbat med helt andra saker..
Jag vet inte. Men på SLUs sida står det att det finns jobb iaf.
Men om det stämmer vet jag såklart inte.
 
Jag har bestämt mig för att jag ska plugga.
Jag har just tackat nej till ett bra heltidsjobb eftersom jag vill plugga upp mina betyg så att jag faktiskt kan komma in med.

Men nu är frågan, vad tusan ska jag plugga? Det finns ju otroligt mkt som är intressant!!

Jag har vissa krav som jag tänkte att jag skriver ner här.

1 Inte skiftjobb. Jag kan jobba mellan 06-22/23 typ, men natt vägrar jag! Kroppen fungerar inte då!

2 Hyffsat bra betalt, jag vill ha åtminstone 20 000 efter skatt.

3 Bra arbetsmarknad, jag vill inte kämpa som en gris i flera år efteråt för att få ett jobb

4 Trevlig bransch där man är uppskattad av sin arbetsgivare

5 Utbildningen får inte vara för lång, absolut max är 3 år. Och det måste absolut inte vara universitetsutbildning!

6 Jag ser gärna att man kan flexa lite med sina arbetstider, detta för att kunna få in veterinärbesök, hovslagarbesök och liknande på ett enkelt och smidigt sätt. Eller om det är ett typ av arbete där man jobbar kanske långa pass och mer sällan så att man har några vardagar där man kan boka in sånt. Ja, ni förstår min tanke :)



Jag har inget emot ett fysiskt jobb, men jag vill heller inte komma hem efter en arbetsdag och vara helt slut. Jag måste ju orka med hästarna efter jobbet med.


Vad sedan själva arbetet ska gå ut på har jag ingen aning om. Den biten är ju jättesvår. Jag kan nog jobba med det mesta så länge man har trevliga kollegor tror jag. Jag har tidigare arbetat som väktare, personlig assistent, receptionist och telefonförsäljare. Serviceyrken alltihop mao. Jag trivdes helt klart bäst som väktare, men eftersom att nattarbete inte fungerar (och jag vill arbeta i en trevlig bransch) så faller det ju bort.

Tror du inte det är smartast att först fundera på vilket yrke du kan tänka dig, och sedan ta reda på hur man utbildar sig?
 
Åh vad kul!
Tack!

Jag vill ju jobba med djur egentligen, men jag vill inte hantera andras djur. Det blev enklare att skriva att jag inte vill jobba med djur för att slippa gå in på detaljer.

Sedan vill jag ha någon form av balans mellan att vara ute och röra på mig och ändå inte komma hem helt slut från arbetet. Det känns som att det nog kan passa in då. Jag tror dessutom att min bakgrund som väktare där jag har fått hantera mkt konflikter är ganska så bra. Jag har lätt för att inte ta åt mig i sådana situationer, även om jag gissar att det sällan behövs. Jag tänker att det mesta är rutinkoller ändå.

Vidare så gillar jag ju regler och att upprätthålla dessa.

Så jag tror att det ska fungera rätt bra för mig. Jag har dessutom svårt att tänka mig att arbetsgivaren skulle halshugga en för att man åkte till veterinären med hästen/hunden på dagtid. Det kan man nog lätt ta igen genom att arbeta senare någon/några dagar om det skulle behövas. Tänker att vissa kontroller dessutom med fördel kan genomföras efter kontorstid.

Vad skönt att de inte verkar ha svårt att hitta boende. Jag har ringt 2 olika bolag, det som ligger på campus sa att den som fick en 3a sist hade stått i kö i 7 år :eek:
Den andra sa minst 2 år, som ligger mer centralt i uppsala.

Jag hoppas verkligen att de har fel :p
Visst kan jag bo utanför, men det finns en gräns.

Så då är det djurskyddsinpektör/handläggare du tänker på? Där tror jag absolut att väktarbakgrunden kan vara en stor fördel.

Jobb finns, och av de som gick ut hos oss i våras var det ett gäng som hade fått jobb direkt, sommarvik, föräldravik och jag tror någon till och med fick fast direkt (med provanställning såklart). Varje år är det några som får napp direkt, men där beror det också mycket på hur läget ligger för länsstyrelserna och hur mycket ekonomi som satsas på dem. Det politiska läget och hur djurskyddet prioriteras kan påverka mycket. Jag gick själv programmet och lagom till att min kull gick ut satsades det en massa pengar, så jag tror att alla utom en som ville ha ett djurskyddsjobb fick det från min klass. Den som inte fick var helt oflyttbar. Men det är nog bra att veta att det inte är enkelt att få de jobben och att det är stor konkurrens. Kan man flytta och är villig att ta de tillfälliga tjänsterna för att få in foten brukar det gå bättre. De som passar väldigt bra i yrket brukar också bli väldigt efterfrågade och får fasta tjänster relativt fort.
 
Så då är det djurskyddsinpektör/handläggare du tänker på? Där tror jag absolut att väktarbakgrunden kan vara en stor fördel.

Jobb finns, och av de som gick ut hos oss i våras var det ett gäng som hade fått jobb direkt, sommarvik, föräldravik och jag tror någon till och med fick fast direkt (med provanställning såklart). Varje år är det några som får napp direkt, men där beror det också mycket på hur läget ligger för länsstyrelserna och hur mycket ekonomi som satsas på dem. Det politiska läget och hur djurskyddet prioriteras kan påverka mycket. Jag gick själv programmet och lagom till att min kull gick ut satsades det en massa pengar, så jag tror att alla utom en som ville ha ett djurskyddsjobb fick det från min klass. Den som inte fick var helt oflyttbar. Men det är nog bra att veta att det inte är enkelt att få de jobben och att det är stor konkurrens. Kan man flytta och är villig att ta de tillfälliga tjänsterna för att få in foten brukar det gå bättre. De som passar väldigt bra i yrket brukar också bli väldigt efterfrågade och får fasta tjänster relativt fort.

Ja det är det jag tänker på. Det är ju lite samma typ av jobba, åka runt och inspektera och sedan rapportera. Även om rapporteringen är mer omfattande som djurskyddsinspektör, och man givetvis inspekterar andra saker.


Ja man får väl vara lite flyttbar tänker jag. Själv har jag hittills aldrig haft en heltidsanställning, så att ta vikariat, deltidstjänster osv är absolut inte främmande för mig. Det blir ju oxå lättare när man får en lön som ju är lite större än CSN. Man är ju lite mer flexibel med hyran då tänker jag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 488
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag velar så mycket fram och tillbaka angående det här med jobb. Jag har läst en universitetsutbildning på fyra år. Efter det har jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 327
Senast: Brandgul
·
Skola & Jobb Risk för rörigt inlägg, men jag känner att jag måste ventilera mina tankar med några andra än familjen. Jag slutade gymnasiet -09 och...
2
Svar
25
· Visningar
2 276
Senast: Turali
·
Skola & Jobb OJ, det här blev långt. Sen ungefär ett halvår tillbaka har jag ett nytt jobb som projektledare inom ett område jag inte har någon...
2
Svar
38
· Visningar
4 151
Senast: Lingonris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp