"Välja valp"

Sv: "Välja valp"

Jag förstår inte alls hur ni uppfödare som väljer valp till köparna tänker. Varför litar ni inte på era valpköpare? Man säljer ju inte valpar till personer man inte tror klarar av hunden de köper så jag förstår inte varför man måste köra med något överförmynderi och bestämma åt människorna.

Jag personligen är jätteglad att säljarna till min hund inte lät mig välja blint och plocka på mig den mesta hunden i kullen, för det hade inte varit roligt i min vardag idag.

Nu ger man ju inte per defintion bort sina hundar. Då hade jag accepterat det du skriver. Nu handlar det istället om ett dyrt inköp som jag tycker att valpköparen skall få ha visst veto kring.

.

Det har man ju. Man kan låta bli att köpa om rekommendationerna från den som gjort kombinationen och känner valparna bäst, inte passar.

Varför skulle dom behöva göra något alls? De kan ju aldrig garantera sådant, särskilst som att skönhet är en bedömningssak. Tänk om alla som köpte travhäst skulle lämna tillbaka dem till uppfödaren när de inte vann?

Vilken klockren uppfödare som har sådant för sig. "Köpegaranti, vinner du inte schäfer VM med denna lilla parveln får du givetvis pengarna tillbaka" :D

Gnist och Falukorw

Hur gör ni när valpen visar sig vara "fel"? Exempelvis om man vill ställa ut och den "vackrate valpen" inte alls är så vacker?

Gör?

Säljer ju inte hundar med några som helst garantier, men kan se om de har förutsättningar för att bli korrekta och således fungera både i skogen och i utställningsringen.

Som tur är kan man ju på jämtarna inte ens ta cert om inte hunden är jaktprovsmeriterad och inget utställningscampionat får man om inte hunden är jaktchampion först = ingen som bara vill ställa ut och plocka rosetter köper en jämthund.

kl

Såhär var det för mig.

Första gången jag själv skulle köpa en hund själv så tittade jag på en kombination efter Molars Zarga/Ellutte von der mohnweise. Jag hade kontakt med uppfödarna i säkert ett halvår innan, och jag hade ett krav-jag ville ha en förig tik.

Det föddes 6 hanar och tre tikar, varav tikarna redan var bortlovade till andra. Det blev helt enkelt inte tillräckligt många. Jag blev erbjuden hane men tackade nej denna gången.

Andra gången jag skulle köpa hund själv (omplaceringen) var det ju en annan historia. Det var många som ville köpa men jag och förra ägaren fattade tycke för varandra och jag fick ta hund på prov. Än idag har vi kontakt flera gånger i månaden.

Tredje gången jag köpte hund var lille westien Ian. Där hade jag ett krav till uppfödaren, jag skulle ha den absolut tuffaste hanen i kullen eller ingen hund alls. Tack och lov var jag och uppfödaren överens om det, jag gav henne fria händer att välja ut min hund eftersom att det var hennes krav och att hon känner valparna bäst. Roligt nog, första gången jag träffade min valp 6 veckor gammal märktes det direkt vilken som var min. "Jag tror jag tar med den här hem" sa jag, och då var det precis den valpen hon kollat ut åt mig. Även om 2 veckor till återstod att avgöra. 10 veckor gammal hämtade vi hem tuffis :laugh:

Mao, Jag VILL att uppfödaren utifrån mina önskemål väljer min valp. Håller jag sedan inte alls med, kanske man kan kompromissa eller så struntar man helt enkelt i den kullen och väntar på en ny.

När vi köpte våran hund så var vi tvåa i "kön" och fick då välja som nummer två. Vi valde den valpen som verkade mest nyfiken och framåt.

Jag skulle inte vilja köpa från en uppfödare som ska välja åt mig. Däremot får dom ju gärna komma med förslag.

KL

Jag står på valpkö nu, och i den kullen så kommer jag att ha ett samarbete med uppfödaren i frågan om vilken valp jag ska välja. Jag är nu ute efter en hund med hög arbetsvilja, motivation och motor med stor förighet och "will to please"

Jag har ju utseendemässiga preferenser på min "drömvalp", men eftersom uppfödaren är den som kommer känna hundarna bäst vid leverans så kommer jag att be henne att hjälpa mig att välja ut just den valp som passar för det ändamål jag vill ha den till. Så även om jag kanske fastnar för just en valp utseendemässigt, så kommer detta få ge vika för den valp som verkar passar mig bäst mentalt och arbetsmässigt (fast drömmen är ju att få en hund där både utseende och mentalitet är exakt det jag drömmer om ;)).

Jag känner mig totalt trygg i detta, då jag och uppfödaren känner varandra väl, och hon är fullt medveten om vad för sorts hund det är jag söker. Så jag är säker på att jag kan lämna mycket av beslutsfattningen till henne.

Jag tycker personligen att det är oerhört viktigt att det sker en kommunikation mellan uppfödare och köpare, så båda är helt överrens om vad det är man vill ha ut av sin hund. Detta för att tillsammans kunna kombinera ihop ett perfekt team av ägare och hund, som kan ge båda otroligt mycket glädje under hela hundens liv.

När jag köpte min saluki var det kö system, fast det är ju fortfarande att inte vem som helst får köpa. Men efter som jag fick välja hane först så valde dom till mig efter som jag vilja ha en mer utställnings hund som skulle kunna vara mer lovande och att jah själv inte kunna se det då.
Och alla har blivit väldigt nöjda med sina valpar, för om det skulle vara så att man får en valp man inte skulle vilja ha så kommer det ju alltid en ny kull i framtiden.

Men när jag köpte min Japanese chin var det inte alls nå kö system utan om man vilja ha en mer utställnings hund så sa hon vilka verka mer lovande, medans dom som är riktigt lovade innom utställning säljer hon inte till sällskap.

Jag fick faktiskt välja!

Uppfödaren hade redan plockat bort en ur kullen som skulle gå till avel och det var en tik och jag var intresserad av hane som det bara fanns två av. Båda hanarna var mycket lika utseendemässigt, den ena dock mindre och mer tufsig. Jag umgicks lääänge med dem, gjorde lite kontaktövningar och fick se dem tillsammans med katter och annat. Sen träffade jag föräldrarna och fick hälsa på dem och efter det var valet självklart! Jag ville ha den lilla tufsen!

Den större var mer 'självständig' och inget kontaktsökande. Tvärtom gick han iväg och la sig under bordet när man satte sig på golvet och lockade:p Den mindre tufsen kröp upp i knät och var nyfiken på allt, ville fram till katterna och hälsa men sökte sen upp kontakten direkt efteråt. Han var den jag fastnade för lite extra helt enkelt! Vi passade varandra!

Och jag känner verkligen att det blev rätt, han var en otroligt enkel valp och är än idag helt underbar och lättsam.

Jag har fullt förtroende för min uppfödare och kan verkligen tänka mig köpa valp från honom igen.

Om han har något kösystem vet jag inte, han annonserar inte direkt ut valparna :D

*kl*
Min äldre är en omplacering (1 år gammal då jag hittade honom) så honom valde jag , med en månads prövotid från uppfödaren.

När jag köpte den yngre hunden fick jag börja med ett låååångt samtal inne vid köksbordet innan jag ens träffade valparna. Första gången vi var där var valparna små och rullade mest runt i valplådan. Då var vi bara där för att bli godkända som valpköpare.

Andra gången var valparna större och uppfödaren pekade på några och frågade vilken jag var intresserad av. Jag valde ut de två tjockisarna i kullen och den ena valde uppfödaren bort åt mig pga att den hade överbett och jag ville ställa ut. Så vi valde tillsammans även om det i slutändan var uppfödaren som bestämde hur det blev. Fick precis vad jag bad om, en go, kelig och lite lagom galen och väldigt arbetsvillig rotta. :)

Som tur är kan man ju på jämtarna inte ens ta cert om inte hunden är jaktprovsmeriterad och inget utställningscampionat får man om inte hunden är jaktchampion först = ingen som bara vill ställa ut och plocka rosetter köper en jämthund.

Ibland blir jag nästan ledsen över att jag inte är intresserad av den sortens jakthundar... Det hade känts så fantastiskt om något liknande funnits på alla raser som ska arbeta med någonting.

Jo, det gör ju att det inte kommer att bli någon ren utställningsvariant av de raser som har så.

Precis.. och skulle man börja försöka få fram något liknande på raser som redan börjat delas upp lite smått så blir det nog jäkligt svårt.

Precis.. och skulle man börja försöka få fram något liknande på raser som redan börjat delas upp lite smått så blir det nog jäkligt svårt.

Detta tycker jag är väldigt intressant, men framförallt väldigt främjande för att behålla rasens egenskaper inom sitt användningsområde. Jag har träffat utställnings och sällskaps Beagle´s. Då fanns det bara en uppfödare i Sverige och hon var noga med att jaktinstinkten var låg. Hunden var supertrevlig! Men om man nu vill ha en sällskapshund, kan man inte välja en annan ras då?

Jag pratade med en man som själv hade ett par Beardisar. Han kämpade inom klubben för att det skulle införas vallningsprov innan man fick ställa ut. Det skapade ramaskri, men han hävdade att det behövdes för att hundarnas egenskaper skulle bevaras och för att deras svaga mentalitet skulle få chans att stärkas igen. Detta var i början av 2007.

Jag tror att det i Beardisens fall kommer bli lite så som du beskriver. Det kan bli svårt att få en ras tillbaka på vallningsspåret när den nu har använts till sällskap och utställning så länge. Vad jag vet så finns det ingen direkt uppdelning i Bearded Collien, det är väl tyvärr snarare så att en väldig minoritet vallar med dem och de hundarna kanske brister på andra sätt som utesluter dom ur aveln?

Om nu någon här vet mer om hur det ligger till med Beardisen idag så rätta mig gärna.

Jag håller helt och fullt med Gnist här. Denna diskussion har jag haft tidigare också för flera år sedan (kommer dock inte ihåg om det var här eller vovve eller dyl.) och jag fick mycket kritik för att jag inte låter mina köpare välja själv.

Köper man valp hos mig så gör jag klart från början att det är jag som väljer valp. Man får naturligtvis komma med önskemål och det är bl.a utifrån dessa önskemål jag gör min bedömning men jag kan inte garantera att man får precis den man vill ha. Självklart får man ju en korrekt hund om man vill ha det men det är väl det enda man får "besluta" själv om. Det kan väl jämföras med att i raser där det finns många färger så ska man ju få t ex en brindle om det är det man vill ha.

Hur ska en person/familj som ser valparna 2-3 ggr under de första 8 veckorna kunna ta ett vettigt beslut? Det kommer ju isf bli ett beslut i stil med att "den kom fram först till mig" eller dyl. och jag är ledsen men det är inte ett vettigt argument i mina ögon.

Jag menar, hur ska man kunna välja ur denna hög som ett exempel? Alla är ju lika söta.

Jag försöker i möjligaste mån att para ihop rätt valp med rätt valpköpare och jag motiverar alltid mitt val till valpköparen. Har fram till idag inte blivit fel.

Är man erfaren, har kunskap och har haft rasen innan och har specifika önskemål (vill ställa ut etc) så har man oftast lite mer att säga till om men jag upplever att dessa människor oftare vill att man ska välja åt dom, i samförstånd då.
För det mesta är det dessa "förstagångsköpare" och dyl. som absolut ska välja och får de inte det så går de till någon annan och jag är väldigt tydlig med att tala om att det står dem fritt att göra det.

Det har hänt att folk tackat nej hos mig för att de inte fått just den de vill ha (de ville välja den livligaste för den var sötast/hade mest vitt/morrade så gulligt trots att den lugnaste hade passat dem bäst).

Hade en som absolut ville ha en TIK utan några vita tecken, dessa tog alltså kontakt med mig redan innan kullen var född. När kullen så födde var det 9 valpar varav endast en av alla dessa var utan vita tecken, en tik. Resten hade sparsamt med vitt men hade ändock det.
Jag var tydlig med att tala om att jag inte kunde garantera dem den teckenlösa men de levde på hoppet och när det sen visade sig att de inte skulle få den utan en som hade lite vitt på tårna så flippade de och tackade för sig.

De köpte sedermera en HANE av en annan uppfödare och jag har sett dessa människor flera gånger efteråt och de har uppenbart haft stora problem med sin buffliga, dominanta hane medans tiken de skulle fått fick en underbar familj annanstans och hon är lugn och mild (hade passat de andra perfekt).

Jag förstår inte alls hur ni uppfödare som väljer valp till köparna tänker. Varför litar ni inte på era valpköpare? Man säljer ju inte valpar till personer man inte tror klarar av hunden de köper så jag förstår inte varför man måste köra med något överförmynderi och bestämma åt människorna.

Litar på vad? Att de kan se om en valp är söt?

Som redan nämnts det är skillnad på små ullgulliga vavvor som inte kräver så mycket mot hundar i 35-50 kg klassen.

Vissa klarar av en mild tik på 35 kg medans de kan ha stora problem med en dominant, bufflig hane på 48 kg. Detta inser de dock oftast inte själv. Folk har tyvärr ofta stora problem med självinsikten....

Men om man nu vill ha en sällskapshund, kan man inte välja en annan ras då?

Det där har jag funderat på måånga gånger.
Inom "min" ras, saluki, är det ju lite svårt att få till något regelrätt jaktprov, men det finns folk som har vinthundar men avskyr lure coursing, anser att det bara är ett fånigt "blaha blaha" trots att det är det enda "jaktprov" som finns för vinthundarna. (Nej, jag vägrar räkna med att springa på bana som något som helst bevis på att hunden går att använda till något bra)
Det är bara att titta på hur det blivit för greyhounden.. Utställningsvarianten som är som "tunga klossar" med mycket vinklar på det. Kappvarianten som ibland knappt kan springa lure coursing för att de är raketsnabba - men saknar smidigheten och följsamheten som krävs för att klara av att följa "haren" utan att skada sig. (Från början var greyhounden som ett mellanting av utställningsvarianten och kappvarianten.)
Jag vill rakt INTE att det ska bli samma sak med någon annan vinthundsras och främst inte med salukin eftersom det är den ras som jag brinner för.

När jag köpte min grabb så var det en kösystem.....

Jag ska kanske tillägga att jag skulle inte ha något emot om en uppfödare väljer valp åt mig så länge jag får bestämma könet på hunden bara. Nu råkade den här uppfödaren som jag fick förtroende för ha ett kösystem och att man fick välja valp själv men hade det varit tvärtom så hade jag inte valt en annan uppfödare för den skull.

KL

Jag går själv och väntar på min valp som nu är 5 veckor.
Det är en otroligt attraktiv kull efter rasens mest meriterade hane och tik, där hanen dessutom tragiskt omkom några veckor innan kullen föddes så det blir hans första och enda kull.

Jag har de senaste halvåret haft mycket kontakt med uppfödaren och vi kommer väldigt bra överens, jag bestämde mig tidigt att jag ville ha hund just från denna uppfödare.
Vi skulle först ha valp från en annan av hennes tikar men så gick hon tom och då ville vi gärna ha från den här kombinationen nr den var aktuell.

Jag upplever inte att uppfödaren har ett traditionellt kösystem däremot tar hon självklart hänsyn till de som väntat länge på samma sätt som hon förmodligen prioriterar de som verkar riktigt bra.
Efter att pressat henne lite (för att veta hur många tikar som behövde födas för att vi skulle kunna få en ) fick vi veta att vi hade "andra tjing" , dvs föds det två tikar är vi garanterade en, "första tjing" har tikens ägare (leasingtik). Det föddes 5 underbara tikar:love:

Sen vad det gäller att välja eller inte så kör hon med att vi väljer tillsammans ut en valp. Hon känner valparna bäst och vet vad jag är ute efter, jag skulle aldrig vilja välja sjläv utan att uppfödaren åtminstonde gav mig råd och rekommendationer. Men finns det ex två tikvalpar som är likvärdiga är nog valet i slutändan mitt.

Som jag tänker måste ju uppfödarna ha något tursystem även om de inte går ut officiellt med det. Jag menar om de har tre valpköpare som alla vill ställa ut men bara en valp som verkligen sticker ut, hur avgör de då utan något inbördes tursystem?

Jag tycker också det skulle kännas lite märkligt om man bara blev tildelad en valp och så var det bara att hålla till godo, jag vill allt vara lite delaktig i valet jag med, det är ändå en livskamrat.

kl

Kan ju tillägga att jag inte hade velat ha det så att jag kom till uppfödare när valpen är 8 veckor gammal och h*n säger: "här är din valp".

Dels för att det hade känts tråkigt att inte veta vilken det är man ska få hem och följa just den via valpdagboken etc, dels för att jag vill känna mig delaktig i valen.
Att uppfödaren vet bäst hur valparna är tvekar jag inte en sekund på. Men jag som köpare vill också ha något att säga till om, självklart efter uppfödarens tips, råd och tyckande.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 584
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 167
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 031
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 596
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V