Sv: "Välja valp"
Jag håller helt och fullt med Gnist här. Denna diskussion har jag haft tidigare också för flera år sedan (kommer dock inte ihåg om det var här eller vovve eller dyl.) och jag fick mycket kritik för att jag inte låter mina köpare välja själv.
Köper man valp hos mig så gör jag klart från början att det är jag som väljer valp. Man får naturligtvis komma med önskemål och det är bl.a utifrån dessa önskemål jag gör min bedömning men jag kan inte garantera att man får precis den man vill ha. Självklart får man ju en korrekt hund om man vill ha det men det är väl det enda man får "besluta" själv om. Det kan väl jämföras med att i raser där det finns många färger så ska man ju få t ex en brindle om det är det man vill ha.
Hur ska en person/familj som ser valparna 2-3 ggr under de första 8 veckorna kunna ta ett vettigt beslut? Det kommer ju isf bli ett beslut i stil med att "den kom fram först till mig" eller dyl. och jag är ledsen men det är inte ett vettigt argument i mina ögon.
Jag menar, hur ska man kunna välja ur
denna hög som ett exempel? Alla är ju lika söta.
Jag försöker i möjligaste mån att para ihop rätt valp med rätt valpköpare och jag motiverar alltid mitt val till valpköparen. Har fram till idag inte blivit fel.
Är man erfaren, har kunskap och har haft rasen innan och har specifika önskemål (vill ställa ut etc) så har man oftast lite mer att säga till om men jag upplever att dessa människor oftare
vill att man ska välja åt dom, i samförstånd då.
För det mesta är det dessa "förstagångsköpare" och dyl. som absolut ska välja och får de inte det så går de till någon annan och jag är väldigt tydlig med att tala om att det står dem fritt att göra det.
Det har hänt att folk tackat nej hos mig för att de inte fått just den de vill ha (de ville välja den livligaste för den var sötast/hade mest vitt/morrade så gulligt trots att den lugnaste hade passat dem bäst).
Hade en som absolut ville ha en TIK utan några vita tecken, dessa tog alltså kontakt med mig redan innan kullen var född. När kullen så födde var det 9 valpar varav endast en av alla dessa var utan vita tecken, en tik. Resten hade sparsamt med vitt men hade ändock det.
Jag var tydlig med att tala om att jag inte kunde garantera dem den teckenlösa men de levde på hoppet och när det sen visade sig att de inte skulle få den utan en som hade lite vitt på tårna så flippade de och tackade för sig.
De köpte sedermera en HANE av en annan uppfödare och jag har sett dessa människor flera gånger efteråt och de har uppenbart haft stora problem med sin buffliga, dominanta hane medans tiken de skulle fått fick en underbar familj annanstans och hon är lugn och mild (hade passat de andra perfekt).