@Hedinn @Myrten

Jag säger inte att ni har fel i sak, det tror jag inte. Men jag håller inte med om att det alltid handlar om att djur, tex får, far illa för att man vallar med andra raser än BC. Vilket verkar vara en ganska utbredd uppfattning. Klart det finns okunniga ägare som kanske låter sånt ske, men det finns ju överallt exempel på när okunnighet går ut över djur. Se bara på okunniga hästägare som i okunskap använder tvivelaktiga metoder och utrustning. Jag ser ingen skillnad där faktiskt, så det känns dumt att döma ut ett flertal vallhundsraser bara för att de inte handhas rätt ur ett fårvallarperspektiv.
 
Svenska Kroppsvallarna har ett stort fokus på djurvälfärd vilket jag tycker är jättebra. Den här diskussionen uppkommer alltid när vi pratar vallning här på forumet och jag tror egentligen att vi tycker ganska lika - etisk djurhantering är centralt, fårens bästa ska vara i fokus, och dålig djurhantering är förkastligt oavsett om hunden som vallar är en BC eller en corgi. Men att döma ut alla kroppsvallande raser för att de 1. saknar vallegenskaper, 2. alltid innebär ett lidande för fåren när de används, tycker jag är väl hårt...
 
Svenska Kroppsvallarna har ett stort fokus på djurvälfärd vilket jag tycker är jättebra. Den här diskussionen uppkommer alltid när vi pratar vallning här på forumet och jag tror egentligen att vi tycker ganska lika - etisk djurhantering är centralt, fårens bästa ska vara i fokus, och dålig djurhantering är förkastligt oavsett om hunden som vallar är en BC eller en corgi. Men att döma ut alla kroppsvallande raser för att de 1. saknar vallegenskaper, 2. alltid innebär ett lidande för fåren när de används, tycker jag är väl hårt...

Indeed. Det är även därför jag aldrig deltar i vallningstrådar för de känns sällan konstruktiva, men jag var väl uttråkad på jobbet inatt möjligen. Får bita i det sura äpplet :angel:
 
Svenska Kroppsvallarna har ett stort fokus på djurvälfärd vilket jag tycker är jättebra. Den här diskussionen uppkommer alltid när vi pratar vallning här på forumet och jag tror egentligen att vi tycker ganska lika - etisk djurhantering är centralt, fårens bästa ska vara i fokus, och dålig djurhantering är förkastligt oavsett om hunden som vallar är en BC eller en corgi. Men att döma ut alla kroppsvallande raser för att de 1. saknar vallegenskaper, 2. alltid innebär ett lidande för fåren när de används, tycker jag är väl hårt...
Självklart är det centralt för all djurhantering att den sker på ett etiskt och för djuren icke-obehagligt och icke-stressande sätt! Och lika självklart är jag naturligtvis inte ute efter att valla med min hund på fårens bekostnad, varken avsiktligt eller pga okunskap (och jag skulle såklart inte ta mig för att bara börja valla en random fårflock, det var därför jag startade tråden - för att om jag ska träna vallning med min hund så inser jag att jag behöver kunnig ledning). Som nybörjare var jag inte medveten om den här diskussionen - jag visste visserligen att olika hundraser vallar på olika sätt, men inte att det sågs med oblida ögon att valla med kroppsvallande raser. Men diskussionen här i tråden har varit mycket utbildande för mig, jag vet mer nu än när jag startade tråden. Vi får se om jag vågar mig på att gå vidare med vallningsträning i någon form - än så länge håller vi oss sysselsatta med vardagslydnad och -aktivering! :)
 
Självklart är det centralt för all djurhantering att den sker på ett etiskt och för djuren icke-obehagligt och icke-stressande sätt! Och lika självklart är jag naturligtvis inte ute efter att valla med min hund på fårens bekostnad, varken avsiktligt eller pga okunskap (och jag skulle såklart inte ta mig för att bara börja valla en random fårflock, det var därför jag startade tråden - för att om jag ska träna vallning med min hund så inser jag att jag behöver kunnig ledning). Som nybörjare var jag inte medveten om den här diskussionen - jag visste visserligen att olika hundraser vallar på olika sätt, men inte att det sågs med oblida ögon att valla med kroppsvallande raser. Men diskussionen här i tråden har varit mycket utbildande för mig, jag vet mer nu än när jag startade tråden. Vi får se om jag vågar mig på att gå vidare med vallningsträning i någon form - än så länge håller vi oss sysselsatta med vardagslydnad och -aktivering! :)

Nej, det var inte jag heller medveten om innan jag började följa valldiskussioner här på Buke - jag har ju också kroppsvallande ras och närmade mig ämnet med en glädje över att folk i min ras börjar visa mer intresse för vallning. Jag tror att en del av problemet är det nog finns lite olika definitioner av vad vallning "är". Men jag kan faktiskt inte se nåt motsatsförhållande mellan kroppsvallare och etisk djurhantering per definition.

Som parentes finns det testledare för NHAT (kroppsvallarnas anlagstest) som också är aktiva inom SVAK och som dessutom använder sina BC:s i praktiskt arbete med stora fårbesättningar. Så det finns nog nyanser i diskussionen tänker jag.
 
@Hedinn @Myrten

Jag säger inte att ni har fel i sak, det tror jag inte. Men jag håller inte med om att det alltid handlar om att djur, tex får, far illa för att man vallar med andra raser än BC. Vilket verkar vara en ganska utbredd uppfattning. Klart det finns okunniga ägare som kanske låter sånt ske, men det finns ju överallt exempel på när okunnighet går ut över djur. Se bara på okunniga hästägare som i okunskap använder tvivelaktiga metoder och utrustning. Jag ser ingen skillnad där faktiskt, så det känns dumt att döma ut ett flertal vallhundsraser bara för att de inte handhas rätt ur ett fårvallarperspektiv.
Det har jag väl aldrig skrivit att det rör sig om? :confused1:

Där behov finns av andra typer av vallhundar än BC måste aveln naturligtvis fokuseras på att bevara och utveckla vallningsegenskaperna och få fram bättre arbetshundar.

Men om behovet inte (längre) finns menar jag att det är tveksamt att använda sig av riktiga djur för att bevara egenskaper som inte längre behövs. Sedan vill man naturligtvis att rasen ska ha kvar de arbetsegenskaper som gör den till vad den är. Men det måste gå att hitta andra vägar till att testa sådant.
 
Men om behovet inte (längre) finns och egenskaperna menar jag att det är tveksamt att använda sig av riktiga djur för att bevara egenskaper som inte längre behövs. Sedan vill man naturligtvis att rasen ska ha kvar de arbetsegenskaper som gör den till vad den är. Men det måste gå att hitta andra vägar till att testa sådant.

Är det därmed, menar du, oetiskt att valla djur enbart i syfte att träna hunden om hunden inte skall arbeta "på riktigt" och/eller inte kommer att användas i avel? (Jag ifrågasätter alltså inte, bara ber om ett förtydligande!)
 
Är det därmed, menar du, oetiskt att valla djur enbart i syfte att träna hunden om hunden inte skall arbeta "på riktigt" och/eller inte kommer att användas i avel? (Jag ifrågasätter alltså inte, bara ber om ett förtydligande!)
Det kan jag inte svara rakt av ja eller nej på. Dels för att jag kan alldeles för lite om just vallning, dels för att vi ju använder djur på alla möjliga sätt, både i jobb och nöje. Men i vårt användande av djur som rekreation för oss själva har vi nog ändå oftast ett mål att det involverade djuret ska ha förutsättning att tycka att det hela är roligt (även om det inte blir så i alla situationer). Vi vill att hästen eller hunden ska trivas med att arbeta tillsammans med oss. När vi då i rekreationssyfte blandar in ett annat djur blir det, som jag ser det, mer komplicerat att säkerställa att även dessa individer har förutsättningar att må bra av vår interaktion.

Med det sagt är jag inte emot jakt, bara den görs på ett etiskt bra sätt. Så länge jag äter kött och inte blir övertygad om att jag ska bli missionerande vegan kan jag inte vara emot jakt som utförs på ett korrekt sätt.
 
Är det därmed, menar du, oetiskt att valla djur enbart i syfte att träna hunden om hunden inte skall arbeta "på riktigt" och/eller inte kommer att användas i avel? (Jag ifrågasätter alltså inte, bara ber om ett förtydligande!)
Det är ju upp till varje djurägare att avgöra vart man tycker gränsen går.

Jag vallar inte med alla mina hundar. De som inte har förutsättning att bli bra arbetshundar får heller inte träna på djuren, för djurens skull.
 
Jag tycker det är viktigt att försöka bevara rasernas ursprungliga egenskaper dessa delvis är vad som "gör" en ras och starkt bidrar till att det finns olika typer av hundar som passar olika människor. Men det får inte ske på bekostnad av andra djur. Då får man försöka hitta något som kan säga en del om de rasspecifika egenskaperna utan att djur är inblandade. Som lure coursing för vinthundar och dummy-prov för spaniel och retriever.

Det har jag väl aldrig skrivit att det rör sig om? :confused1:

Jag svarade fler i det inlägget, men jag tolkade det första citatet åt det hållet, ja. Jag ser helt enkelt inte att risken skulle vara större att nåt sker på bekostnad av andra djur vid just vallning än vid andra aktivteter med tredje part inblandad. Men just vallning verkar vara en infekterad fråga bland hundfolk.
 
Är det därmed, menar du, oetiskt att valla djur enbart i syfte att träna hunden om hunden inte skall arbeta "på riktigt" och/eller inte kommer att användas i avel? (Jag ifrågasätter alltså inte, bara ber om ett förtydligande!)

Det får vi hoppas att så inte är. Jag vet av minst 2 djurägare som har får enbart i syfte att träna vallning med sina hundar. Jag har aldrig tänkt tanken på att deras vallande skulle vara mer fel än andras, vad nu som skulle anses vara rätt sätt att utöva det på...
 
Det får vi hoppas att så inte är. Jag vet av minst 2 djurägare som har får enbart i syfte att träna vallning med sina hundar. Jag har aldrig tänkt tanken på att deras vallande skulle vara mer fel än andras, vad nu som skulle anses vara rätt sätt att utöva det på...
Det var kanske en lite tillspetsad fråga från min sida, men upplever verkligen sådana vibbar i den här tråden, så då tänkte jag att det är bättre att fråga rätt ut! Själv tycker jag väl att fåren sannolikt inte bryr sig så mycket om ifall de vallas "för nöjes skull" eller för att det är nödvändigt ur fårägarens perspektiv (t.ex. byta hage, flytta inför slakt eller klippning osv) och att vallandet (och all annan hantering) självklart måste ske med fårens bästa för ögonen alldeles oavsett.

Jag har ju egentligen bara erfarenhet av vallning av hästar (för byte av hage, motion osv) och de uppvisar inga tecken på stress, men kan absolut förstå om får är mer lättstressade och är ju dessutom oftast mindre hanterade än hästar.
 
Det var kanske en lite tillspetsad fråga från min sida, men upplever verkligen sådana vibbar i den här tråden, så då tänkte jag att det är bättre att fråga rätt ut! Själv tycker jag väl att fåren sannolikt inte bryr sig så mycket om ifall de vallas "för nöjes skull" eller för att det är nödvändigt ur fårägarens perspektiv (t.ex. byta hage, flytta inför slakt eller klippning osv) och att vallandet (och all annan hantering) självklart måste ske med fårens bästa för ögonen alldeles oavsett.

Jag har ju egentligen bara erfarenhet av vallning av hästar (för byte av hage, motion osv) och de uppvisar inga tecken på stress, men kan absolut förstå om får är mer lättstressade och är ju dessutom oftast mindre hanterade än hästar.

Jag har ju border collies som jag vallar med, utan att egentligen nödvändigtvis BEHÖVA valla - eller ja jo nu när jag skaffat mig får behövs ju hundarna uppenbarligen, men jag är inte bonde med lantbruk och får för den sakens skull. Hundarna kom först. Gjorde väl sådär i min ungdom att jag köpte en BC för lydnad och kom fram till att oj då den vill valla och tjaaa nu står jag här liksom.

Så tror jag egentligen det är för väldigt många, att man rent krasst "hobby-vallar", kanske börjar med hund och slutar med får - eller tillgång till får. Nu har jag extremt dålig koll på andra vallhundsraser men jag tänker nog lite att det är svårt att få alla border collies som föds sålda till gårdar med helt autentiskt arbete eller hur man ska uttrycka det.

Djurhantering är ju prio 1 naturligtvis och jag ifrågasätter vallningen ganska ofta känner jag, både ur hundens och fårens perspektiv - men jag tror nog som du att väl invallade får med schyssta hundar kanske inte nödvändigtvis märker skillnaden. Många "hobbyfår" skulle jag tro lever riktigt goa liv, med bra skötsel, ett fåtal hundar de känner väldigt väl etc.

(Sen kan man såklart diskutera om det borde födas så många utpräglade fårhundar om behovet inte riktigt finns till, men det är väl en annan diskussion - nu finns det ju många border collies (och andra vallhundsraser) och det verkar ju inte avta?
 
Jag har ju border collies som jag vallar med, utan att egentligen nödvändigtvis BEHÖVA valla - eller ja jo nu när jag skaffat mig får behövs ju hundarna uppenbarligen, men jag är inte bonde med lantbruk och får för den sakens skull. Hundarna kom först. Gjorde väl sådär i min ungdom att jag köpte en BC för lydnad och kom fram till att oj då den vill valla och tjaaa nu står jag här liksom.

Så tror jag egentligen det är för väldigt många, att man rent krasst "hobby-vallar", kanske börjar med hund och slutar med får - eller tillgång till får. Nu har jag extremt dålig koll på andra vallhundsraser men jag tänker nog lite att det är svårt att få alla border collies som föds sålda till gårdar med helt autentiskt arbete eller hur man ska uttrycka det.

Djurhantering är ju prio 1 naturligtvis och jag ifrågasätter vallningen ganska ofta känner jag, både ur hundens och fårens perspektiv - men jag tror nog som du att väl invallade får med schyssta hundar kanske inte nödvändigtvis märker skillnaden. Många "hobbyfår" skulle jag tro lever riktigt goa liv, med bra skötsel, ett fåtal hundar de känner väldigt väl etc.

(Sen kan man såklart diskutera om det borde födas så många utpräglade fårhundar om behovet inte riktigt finns till, men det är väl en annan diskussion - nu finns det ju många border collies (och andra vallhundsraser) och det verkar ju inte avta?
Ja, jag är väl kanske lite i samma situation som du var från början - nu har det dykt upp en hund av vallande ras här (min dotters hund, han är född på gården hon jobbade på), och plötsligt känns det som om det vore roligt och intressant att se om han kan/vill/duger till att valla :D Nu är ju "min" ras inte enbart en utpräglad vallhund, utan även gårdshund/vakthund och de delarna får han ju utlopp för här genom att bara vara med i vardagen, men vallningen "saknas" ju.

En nyfiken fråga - om du nu skaffat får "för hundarnas skull" så undrar jag om du använder fåren till något? Alltså kött, mjölk, ull...? Eller är de bara "sällskapsfår"?
 
Det får vi hoppas att så inte är. Jag vet av minst 2 djurägare som har får enbart i syfte att träna vallning med sina hundar. Jag har aldrig tänkt tanken på att deras vallande skulle vara mer fel än andras, vad nu som skulle anses vara rätt sätt att utöva det på...

Det är inte helt ovanligt med hundägare som skaffar får just för vallandets skull, men det är ju inte vad invändningarna handlar om?

TS ska ju inte ha får alls och har 3 timmar till närmaste instruktör (väl?), och som vi redan diskuterat är det ju viktigt med kontinuitet för att få en bra och schysst träning (därav att flera skaffar egna får).
 
Nu är ju "min" ras inte enbart en utpräglad vallhund, utan även gårdshund/vakthund och de delarna får han ju utlopp för här genom att bara vara med i vardagen, men vallningen "saknas" ju.

Men han kan ju få annan form av aktivering? Det är ju trots allt många av oss som har hundar med boskapfösande bakgrund och som helt enkelt aktiverar våra hundar på andra sätt. Då är det ju inget som "saknas".
 
Ja, jag är väl kanske lite i samma situation som du var från början - nu har det dykt upp en hund av vallande ras här (min dotters hund, han är född på gården hon jobbade på), och plötsligt känns det som om det vore roligt och intressant att se om han kan/vill/duger till att valla :D Nu är ju "min" ras inte enbart en utpräglad vallhund, utan även gårdshund/vakthund och de delarna får han ju utlopp för här genom att bara vara med i vardagen, men vallningen "saknas" ju.

En nyfiken fråga - om du nu skaffat får "för hundarnas skull" så undrar jag om du använder fåren till något? Alltså kött, mjölk, ull...? Eller är de bara "sällskapsfår"?

Har mest skaffat mig arbete ;)
De fåren jag tar hand om används, men jag själv är inte ägare utan hjälper till med sysslor och skötsel och allt runt omkring och vallar därför - så mina hundar gör ju "riktiga" saker med fåren, fåren används etc men jag hade ju rent krasst inte behövt vara där och lägga mig i. Det är en deal just för att jag själv inte i nuläget riktigt har mark till ett helt gäng med får alldeles på egen hand (haft egna innan).
 
Men han kan ju få annan form av aktivering? Det är ju trots allt många av oss som har hundar med boskapfösande bakgrund och som helt enkelt aktiverar våra hundar på andra sätt. Då är det ju inget som "saknas".
Självklart kan hunden aktiveras på annat sätt! Kanske skulle skriva att av hundrasens ursprungliga arbetsuppgifter så saknas vallningen på vår gård, allt annat finns :)

Kanske också ska förtydliga (inte bara för dig, då, utan för alla) att det inte är så att jag tror att vår hund måste valla för att få ett bra liv, utan snarare att tanken på vallning dykt upp hos mig för att vi nu råkar ha just denna hunden. Jag har tidigare haft hund som ursprungligen användes till bland annat grytjakt, och han hade det nog bra i sitt drygt 14-åriga liv utan att ens komma i närheten av ett gryt :D
 
Det var kanske en lite tillspetsad fråga från min sida, men upplever verkligen sådana vibbar i den här tråden, så då tänkte jag att det är bättre att fråga rätt ut! Själv tycker jag väl att fåren sannolikt inte bryr sig så mycket om ifall de vallas "för nöjes skull" eller för att det är nödvändigt ur fårägarens perspektiv (t.ex. byta hage, flytta inför slakt eller klippning osv) och att vallandet (och all annan hantering) självklart måste ske med fårens bästa för ögonen alldeles oavsett.

Jag har ju egentligen bara erfarenhet av vallning av hästar (för byte av hage, motion osv) och de uppvisar inga tecken på stress, men kan absolut förstå om får är mer lättstressade och är ju dessutom oftast mindre hanterade än hästar.
Utan att ha superstor koll på får och vall så tror jag hästar generellt är betydligt mindre stresskänsliga. De flesta hästar som är hundvana blir ju irriterade snarare än rädda när hundar skäller på dem liksom. Så tänker att de tar mindre skada av att vallas lite - men istället nog är mer svårvallade (och farliga för hundarna).
 
Utan att ha superstor koll på får och vall så tror jag hästar generellt är betydligt mindre stresskänsliga. De flesta hästar som är hundvana blir ju irriterade snarare än rädda när hundar skäller på dem liksom. Så tänker att de tar mindre skada av att vallas lite - men istället nog är mer svårvallade (och farliga för hundarna).
Ja, jag kan också tro att får är mer lättstressade än hästar.

Hästar som är "invallade", dvs har fått lära sig hur de ska agera när de blir vallade, och som inte blir trängda (alltså inte blir vallade på för små ytor/trånga fållor) brukar inte vara särskilt farliga för hästarna, även om de såklart är farligare än får (vilket också är anledningen till att jag helst vill valla får med vår hund, vill att han ska lära sig följa hästarna utan att valla dem).

Jag vill nog påstå att hästar inte tar skada av att vallas överhuvudtaget, förutsatt att det görs på rätt sätt. Får har jag mindre koll på, därav en del av mina frågor i den här tråden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp