Vallack eller Sto

malinsky

Trådstartare
Letar sällskap till min vallack. Jag skummar runt bland annonserna och försöker leta efter en vallack, men sto borde väl funka bra det med, eller?

Är det optimala en till vallack? Hjälp mig att tänka :crazy:

Sv: Vallack eller Sto

tror inte det spelar jätte stor roll, bara du trivs med pållen du köper.
vi har alltid blandat ston och val. min val. går med mina 2 shettisdamer. funkar kanon, dom är jätte goda med varandra.

fast om hurvida det är optimalt att "blanda" ston och val. går ju som bekant åsikterna isär.......

Självklart kan du ha ett sto som sällskap till din valack :)
Enda nackdelen jag kan tänka mig är om du ska släppa dem på bete hos någon annan - många betesägare väljer ju att dela upp ston och valacker på olika beten. Men har du bete själv så är ju inte det något problem.

Ett sto fungerar om inte valacken försöker betäcka.

Om jag hade en valack skulle jag i första hand leta efter en annan valack. jag blandar inte gärna stomed valack av anledningen att valacken kasnke "betäcker" stoet när hon brunstar och det vill jag INTE.

Men sen om man hittar ett sto som verkar trevligt som man verkligen fastnar för så skulle jag kasnke köpa det iaf..det beror på lite.:)

Du kan absolut köpa ett sto som sällskap till valacken. Vad som är bäst tror jag bara att du vet bäst efter som att det är individuellt. En del hästar trivs bättre med ston, andra med valacker, oavsätt vad de själva är för kön. Det som är viktigast är kanske snarare då att försöka hitta den sortens individ som din häst skulle trivas med. Har du en trygg ledarindivid kanske du ska söka efter en undergiven, yngre häst. Har du istället en unghäst kanske du bör leta efter en äldre, erfaren och lugn, högt rangordnad häst.

ja, han skulle nog behöva gå m äldre damer :smirk: men kan en kille på 170 'betäcka' en liten shettis? ska kolla på en 'mogen' kille på torsdag
:)

Jag tycker du ska skaffa en till valack, ston är inte alltid så förtjusta i valackar så det kan bli en del bråk...

Inte för ingenting att man oftast har killarna i en haga och tjejerna i en annan. ;)

men det beror ju lite på individen också, vissa ston funkar bra med valacker.

min halvblodsval. är ungefär 165 hög(skuren mellan 3 och 4 års ålder). han är otroligt undergiven båda stona (han är 8 år stona 35 år och 3 år). hade för några år sedan en halvblodsval.(som hade gått i avel fram till han va 9 år, och sen blivit skuren pga. humöret. visste inte det från början när jag köpte honom 12 år gammal) han "försökte" betäcka min ena shettis, som är ganska bedrövlig när hon brunstar. men det va inget som lyckades, han "sprang" på knäna när hon svansade och "pissade". det hände inget, men dom fick inte gå ihop under sommarhalvåret mer(hon brunstar konstant då).

tycker att det oftast är bra att blanda val. med ston då dom har "olika" uppgifter att fylla. nyare forskning visar på att om man inseminerar sitt sto, och låter henne gå med en val. så blir "den lilla" fam. mer harmonisk. att bara ha ston med föl i en hage gör att det blir "halva fam." stona (och fölen) blir ngt. mer stressade. en val. kan ta det "ansvar" som hingsten normalt hade tagit i flocken.

rent generellt är min uppfattning att alla ston går inte ihop, heller inte alla val. eller alla ston och val. man måste lyckas "mixa" alla med "rätt" hästar.

jobbade på en hästgård för ca. 20 år sedan. där fanns alltid runt 70 hästar. alla gick i samma hage, runt 40 ha. där "bildades" små grupper/flockar på runt 5-10 individer i varje. alla hade sin "speciella" plats. det va otrolikt intressant att sitta och titta på.:idea: lärde mig massor om "hästers beteende" mot varandra.(det va i princip aldrig mer än 1-2 skador/året pga. "hagen")

men som jag skrev i mitt första inlägg så går åsikterna starkt isär om villket som är det optimala. jag personligen tycker att man ska blanda ston och val. som trivs ihop i samma hage.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag håller med, men iom att det blir bara två så kanske det ändå är lättast med en till vallack om de nu går bra ihop. Min häst är ganska ängslig av sig och omogen än, så därför tänkte jag på ett äldre sto som kan bringa lite lugn och klokhet. :)

Men jag tittar främst efter en vallack ändå, dels pga att jag har fått så dåliga erf av ston och deras humör på sista tiden, samt att mina små barn också ska kunna hantera hästen.. då tror jag att en snäll, äldre kille kan passa bra.

Jag har ston och valacker tillsammans, inga problem. Har hingst precis bredvid också, men det är aldrig något bråk.

jo, fast mitt halvblod har "växt upp" ihop med min gamla märr(periodvis har jag bara haft dom ihop). det är oxå mina barns "ridhäst". att jag köpt en märr till, är för att den gamla behöver "pension" hon vill inte bli riden så ofta som barnan vill rida längre. tror att "dom blir som man hanterar dom" oavsett kön.

mitt yngre sto visar inte ens när hon brustar.(den gamla är ganska "skvättig". måste stanna och "pissa" med jämna mellanrum :angel: ) men hon är hur bra som helst att hantera...

vet stall där det "promt" ska delas på val. och ston. skadefrekvensen är inte lägre där än i tex. vårat gamla stall där vi blandade(eller dom 3 jag har nu-inga skador på dom 1 och 1/2 år dom stått ihop).

lycka till med hästköpet:) alltid lika spännande ;)

Det spelar nog ingen större roll men chansen att det blir lugnare i hagen ökar om du har två valacker...

malinsky skrev:
Letar sällskap till min vallack. Jag skummar runt bland annonserna och försöker leta efter en vallack, men sto borde väl funka bra det med, eller?

Definitivt en vallack! En vallack har ju befriats från inverkan av könshormoner så det är hästen som du har minst bekymmer med i det avseendet och många flera. Skulle du ha ett sto som sällskap så rasar ju inte hela världen om han skulle betäcka henne så ur den synvinkeln spelar det ju ingen roll, lite nuppa gör ju gott för båda! :rofl:

Nu har dottern provridit en juvlig, underbart söt vallack! rödskäck med stjärn och i full tävlingskondition (shettistrav)

snäll, snäll, snäll och piggelin :love:

jag är kääääääääääääääääääääääääääär :love: :love: :love: jag vill också kunna rida shettis :cry:

:) :) :)

malinsky skrev:

Vår vallack gick med ett sto förut och det gick bra! Inga "betäckningsförsök" alls. Nu går han med vår andra vallack och det är heller inga problem.

Jag tror inte att könet spelar så stor roll.
Däremot har jag ofta sett att 3 st. o då en av det andra könet, inte leker väl.
Precis som med barn. 2 el. fler än 3 brukar gå bra.

Min val hade stooor respekt för äldre damer som ung.
Fick sen en lillasyster.
Det är precis det förhållandet som de har.
Även om hon försöker att invitera honom, så förblir han ointresserad.

Däremot i början när stoet var 2, så tyckte jag att han var dum mot henne.Han som alltid hade varit så snäll med alla andra som han hade gått med.

det visade sig senare att hon var mkt dominant o han måste ha "pejlat" det. Han bet henne i förebyggande syfte.

Hon vallade honom intensivt mot hästar i angränsande hagar.
O tro mig.

När hon kommer så flyttar man på sig. Det gjorde val oxå när virrpannan på 180 cm. kom farandes.

Fundera hur ranghög din häst är.
Två lika ranghöga och tuffa hästar kanske inte är en hit..

Men kön har ingen betydelse om de bara är snälla över lag. Mitt sto har gått med andra ston, (när vi köpte henne gick hon, ett sto och en valack ihop), nu går hon ihop med en hingst (3 åring) och hon har gått ihop med vallacker, och det har gått bra!

Du kan nog ta vilket som. På mitt förra jobb gick hästarna ute ganska korta stunder (för få hagar) och alltså kunde man inte alltid släppa ut samma hästar tillsammans för att dom reds eller fortfarande var svettiga. Vi kombinerade alltid sto+valack eller valack+valack ibland till och med valack+valack+valack+sto och liknande MEN ALDRIG sto+sto. Never ever två ston i samma hage (med ett enda undantag, två ston som brukade åka på tävlingar tillsammans, efter ett tag kunde dom inte vara utan varandra) Ett mycket litet antal valack+valack fick vi låta bli att släppa ihop igen eftersom dom brötade för mycket, inga sto+valack kombinatioer misslyckades men vissa fungerade självklart bättre än andra...

Min häst är mkt ranglåg! Dock sa förra ägaren att han hade tagit ut år av nedtryckning över en stackars liten ponny, så jag får väl se hur det går med en liten shettis. Men han står i samma stall som en liten nu, så jag hoppas att det går bra!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 491
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 554
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 180
Senast: Emuliiaa
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 717
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023