_Yggdrasil_

Trådstartare
Häromdagen disskuterade jag och en kmpis välling. Idun är nu 2 år och hon äter välling ur nappflaska morgon och kväll. Kompisen tyckte hur som hellst att jag var helt galen som "fortfarande" gav Idun välling...(:confused:) Jag blev helt förvirrad! Hon ger sina barn saft i nappflaska varje kväll (vilket jag anser vara heeelt uppåt väggarna) Men hon påstog envis att det var det rätta och att jag var helt konstig....:cool:

Så hur länge har ditt/dina barn ätit välling?
Finns det någon sanning i det hon säger? Att saft skulle vara bättre? (Det kan jag ju definitivt inte tänka mig men man vet ju aldrig med all nu forskning som poppar upp hela tiden)
Och slutligen kan tänderna skadas av välling i nappflaska???

Sv: Välling

Oj, saft som nattning i sängen efter tandborstning då eller? :crazy:

6-åringen jag är extramamma åt drack välling ur nappflaska morgon och kväll (i sängen innan han somnade) tills han var drygt 4 år! Då fick han sluta med kvällsvällingen pga tänderna och så småningom byttes morgonvällingen ut mot ett glas mjölk, tidigare drack han välling till mackan. Istället för kvällsvälling ställde vi en pipmugg med bubbelvatten (hemgjort) som han fick dricka lite ur samt ha kvar att dricka om han vaknade törstig på natten. Det gick otroligt smidigt, bara första kvällen han saknade nappflaskan litegrann.

Välling är ju nyttigt, ser ingen anledning att sluta för dig. Man kan ju sluta ge den i nappflaska kanske, samt ge före tandborstning eller bara på morgonen just pga tänderna.

Min pojk åt välling morgon & kväll fram till innan i julas, då över 3,5 år, i nappflaska. Avslutades väldigt abrupt från hans sida efter första dagen jag introducerade Mugg för honom.. "Nej tack mamma, tycker inte om välling längre". Äter numera yoggi plus ägg & smörgås som frulle :D

Tilläggas; innan tandborstning.

Senast ändrad:

huruvida tänderna skadas eller inte beror nog mer på tandborstningen än på vällingen

mina tre äldsta barn slutade med välling i höstas då den äldsta började skolan och behövde äta rejäl frukost i stället. kvällsvälling hade de nog slutat med lite tidigare, minns inte när men inte jättelänge sen.
Barnen var då 3, 4½ resp 6½ år.
De fick lääänge både morgon- och kvällsvälling i soffan, före tandborstning och läggdags på kvällen.

saft på kvällen - till vilken nytta då? Att barnet aldrig får en chans att bli natt-torr pga en flaska full med välling i urinblåsan?

Saft!?!?:crazy: :eek:

Vår vällingkultur i detta land är vi tydligen ganska ensamma om dock. Det finns säkert andra lösningar.

Jag kan ju dock inte tycka det låter konstigt att ge en 2åring välling. Jag äter välling själv (dock ej ur nappflaska ;)) i perioder. Gott, mättande och rätt nyttigt.

Vår son äter välling morgon och kväll. Han är 1,5 år nu och vi fortsätter säkert med 1-2 vällingmål så länge han gillar det. Dock får väl nappflaskan stryka på foten någon gång i framtiden.
Vi borstar alltid tänderna EFTER vällingen på kvällen. För att skapa en sådan vana helt enkelt.

'hehe* joo vår lilla skrutta äter sin välling i sängen efter tandborstning. Har bara blivit så av någon anledning, dumt jag vet... Men hur mycket skadar det dom små tandsingarna? (antar att jag får veta det imorrn iof för då ska hon till Tandläkaren för första gången *mega nervös*)

Vår 2.5åring (2 år och 8 månader) får välling i pipmugg på morgonen om han vill. Har inga funderingar på när vi ska sluta med det för det är rätt ofta han inte vill ha...

det mest naturliga vad jag har hört är att en människa ammar sitt barn tills de är 4.. vilka gör det? men ändå. välling är väl knappast skadligt, däremot saft?!

min vän som gillar detta med allt naturligt sa att egentligen är en människokropp gjord att få barn vad fjärde år. inte för att detta svarade på någonting men de e iaf intressant tycker jag. jag tror de kan stämma, en orangutang får barn var 6e år och vi e ju ganska närbesläktade ändå...=)

Saft kan väl knappast vara bra med allt socker? Finns ju sockerfri iofs..

Jag drack "nenne" tills jag var äldre än så så kör du vidare på det!

Våra barn drack välling upp till ca 3 års ålder. Efter att de var ca 1,5 år så gjorde vi dock så att vällingen dracks före tandborstningen.

Att ge saft i nappflaska anser jag vara förkastligt. Både i socker variant eller sockerfri (vem vill ge aspartam till små barn?!).
Välling är bra mat såvida man inte har alltför många mjölmåltider under dagen. Det skadar inte tänderna mer än något annat om den dricks före tandborstning. Så lyssna inte på din polare!

Det kanske är osötad fruktdryck hon ger sitt barn? Fast det brukar man iofs inte kalla saft, jag tänker på typ äppel- och päronjuice och liknande som Semper har för bebisar.

Vad jag sett så är det vanlig BoB saft.

Jag har hört att tänderna kan bli svarta man ger saft ik nappflaska men det kanske bara är en skröna?

Ojoj nu måste jag skynda mig lillan ska ju till Tandläkren snart!!!

Äldsta åt till 5 års ålder och yngsta till 4 års ålder. Sista året enbart på morgonen.

Li äter välling ett par kvällar i veckan, ibland vill hon ha gröt till kvällsmat och ibland vaknar hon på nätterna och vill ha välling.
Tycker även välling är bra de dagar hon inte är så sugen på mat utan hellre dricker något (det går i perioder)

Dock är Li bara 18 månader, men hon kommer få välling så länge hon vill ha det.

William som också snart är 2 år får välling både morgon och kväll. Enligt tandläkaren ska de ju inte få något annat än vatten efter tandborstningen på kvällen men vi "syndar". Vi nattar nämligen honom genom att han får sin välling i sängen och somna... Detta funkar bra för oss och det tänker vi inte ändra på än.

Jag skulle aldrig byta ut vällingen mot saft. Trots detta får William en skvätt saft i nappflaska både morgon och kväll tillsammans med sin medicin. Vad gör man inte för att han ska ta den utan problem (fast det är innan tandborstning). Och hans tänder är inte det minsta svarta ;)...

Bubbelvatten, som Ishtar skrev, tycker jag lät som ett bra komplement när det är dags för att byta ut vällingen någon gång i framtiden!

Jag är lite nyfiken på hur det gick hos tandis jag :)

Min 13-månaders äter kvällsvälling och nattvälling ibland. Två år låter ju inte så gammalt för välling tycker jag...

Samma här, Isak är ju också 13 mån och äter välling i sängen vid sovdags.
Så det blir ju efter tandborstningen men än så länge får det vara så

ja man kan ju hoppats.. nu har jag inte tjej eller barn men även om ja haft de hade jag väl inte haft så mkt att säga till om.. =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka