• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Brummselisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 345
B

Brummselisa

Har en bc-blandis som när jag köpte trodde att jag skulle valla med men insåg att jag inte kunde hitta ngn vallningsinstinkt i han:( Så började med apportering istället (har lite labbe i sig som tydligen gått igenom rätt mkt), var nu och kollade på en bekant när hon vallade med sin sheltie som inte heller visade några vallningsinstinkter tills hon skulle valla minst 6 får..då kom de fram. Funderar nog på om jag skulle testa det..har tillgång till invallade får! och ev även kor. Men undrar om man kan börja valla in en hund på snart 2 år? och om man kan det: Hur tar jag reda på om han har vallningsinstinkter? Hur får man tag i vallningskurser?

Mvh Steffi, som har alldeles för lite tid för alla hundsporter men vem kan motstå att testa alla?;):d

Sv: Vallkurs.

Visst kan man börja träna vallning med en 2-åring. Om nu intresset finns hos hunden. Jättebra att du har tillgång till invallade får och även nöt. Prova inte utan hjälp bara.
Om det visar sig att hunden tänder och du tycker att du har bra lydnad på den i normala fall ska du få se på grejer.;) Hunden kommer förmodligen att vara stendöv och du kommer att vara hes när du är klar.

Kontakta närmaste vallhundsklubb och hör om de har en instruktör som du kan gå på kurs hos.

Eftersom, vad jag fattade från ditt inlägg, det inte bara är hunden som är grön när det gäller vallning utan även du, så kommer ni att behöva hjälp.

Visar det sig att hunden är intresserad och du kommer att börja med vallning så kommer ni att ha jättekul tillsammans.

Lycka till.:)

Ohh jag sitter i samma sits, skulle så gärna vilja testa min hund som oxå är en bc-blandning. Men upplever det som man är mindre "välkommen" när man inte har äkta bc! (till vallhundsklubbarna alltså)

Ohh jag sitter i samma sits, skulle så gärna vilja testa min hund som oxå är en bc-blandning. Men upplever det som man är mindre "välkommen" när man inte har äkta bc! (till vallhundsklubbarna alltså)

Det stämmer att de prioriterar renrasiga bc/vallhundar först men det finns de tränare som också tar blandraser. Be om en lista med lokala tränare och hör med dem. Ni kan ha tur.
Vart i landet bor ni?

Tack för alla svar:D

Jag bor i Mönsterårs/Kalmar, Småland.

jag har just köpt mig min BC med han är 14 veckor nu, undrar med vart man kan vända sig ? bor 1 mil från högsby/ kalmar/småland.
sen undrar jag när man ska börja träna vallning och lydnad med vovven??
/Emelie

Vad skoj:D Min mamma bor i Högsby eller rättare sagt Trånshult:crazy:
Jag började träna lydnad väldigt sent med min hund, han var lite efter 1 år...tyckte det var sent iallafall:p
Skulle jag skaffa en till hund (eller när jag gör det) skulle jag nog börja tidigare men se till att gå en valp och en allmänlydnadskurs först och ha bra inkallning m.m..och innan dess träna bakdelskontroll..så kanske börja när den är 8 mån?:crazy:

ahaa.. oki=) jag bor utanför högsby med... men Grönskåra typ..
bakdelskontroll? är helt ny på dehär med bc..=) ja jag letar valpkurser för fullt... ser dock lite tunnt ut nu den här årstiden??
Ingen som vet någonstans här omkring?

MLI

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 422
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Efter ett par trådar jag läst här på sistone har jag börjat fundera lite. Jag vill ge min hund ett riktigt jobb! En som han växer i och...
Svar
7
· Visningar
1 550
Senast: frazze
·
P
Övr. Hund Det verkar som att jag hittat den! :love: Jag har haft tankar på att någon gång i framtiden skaffa hund, men det är så mycket mer jag...
Svar
11
· Visningar
1 731
Senast: Lejonelle
·
S
Övr. Hund Började disskutera med en bekant igår våra djur och kom då in på hur mycket mat mina får. Jag sa då att hannen får 2 dl morgon och... 2
Svar
20
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka