Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev en podengo - helt olurvig. En liten grabb så att det ska vara enklare med hunddagis om så krävs.

Listan på möjliga raser var lång - det finns många roliga och givande sätt att ha hund. Jag är tacksam över att jag hittade honom, för vare sig det bär eller brister så kommer vi vidare nu.
Spännande med podengo! Lova att lägga in bilder sedan :D

Alltså... valpskrälle!
Här går jag och köper nästan 20 olika leksaker (visserligen är inte alla framme samtidigt, men många är det), har gamla äggkartonger och toarullar lite överallt... och valpen, ja hon får för sig att det bästa hon kan tugga på är olika mattor! :banghead:

För en stund sedan när jag rastade henne så smällde det dessutom några fyrverkerier i närheten. Hon blev lite överraskad och skällde till någon gång, men lugnade sig snabbt och var sedan helt oberörd. Vi gick en liten extrasväng runt huset så att hon inte skulle tänka "Smäll = gå in". Fy vad jag inte gillar kombinationen nyårsafton och valp i spökålder. Jag tror ju att det kommer gå bra egentligen, men jag tycker att det är obehagligt med fyrverkerier och blir ju nojig. Hoppas att hon tar efter Aysu mer än mig, för Aysu är helt obrydd när det gäller sånt där.

Vägde Chess idag och vågen visade 15,1 kg. Hon närmar sig 50 cm i mankhöjd för hon är inte mycket mindre än mammas kelpie som är 50 cm :)

Granen bryr hon sig inte ett dugg om. Blir säkert nyfiken när det hamnar paket under men jag blir förvånad om hon tar nåt faktiskt. Tror det är värst med den klåfingriga tvåbenta bäbisen faktiskt :p

Min är också väldigt högljudd... Mycket och ofta :p

Jag tror min är en blandning mellan räv... och någonting. Har ett multum med roliga inspelningar på hur hon låter när hon vill att jag ska leka med henne. Annars, i överlag, så är hon väldigt tyst. Vilket också är mycket skönt.

Aj då, dålig mage i natt också, två bajsolyckor i stackars sonens rum som inte luktar smultron. I torsdags gick vi över till VOM, tidigare har han fått Four Friends "konserverade" korvar (förvaras i skafferi). Kan det vara det som ställer till det i magen på honom? Går det över eller ska jag gå tillbaka?

Tonto sjunger ofta för mig när han är glad. Morrar och skäller även när han är glad... Sen har han vanan att le med huggtänderna mot folk. Så han kan se lite skräckinjagande ut för folk som inte är vana med hund.

Rollo... Han skriker i tid och otid. :rofl:

Det är så skönt att ha inhängnad tomt. Jag har feber och känner mig krasslig så jag sitter i köket och övervakar odjuren när dom krigar i trädgården. :)

Jag tror min är en blandning mellan räv... och någonting. Har ett multum med roliga inspelningar på hur hon låter när hon vill att jag ska leka med henne. Annars, i överlag, så är hon väldigt tyst. Vilket också är mycket skönt.

Haha :D

Otis har tyvärr en ganska låg stresströskel, och så fort han varvar upp så låter han. Han skäller en hel del, man kan nästan tro att han är en spets :p

Aj då, dålig mage i natt också, två bajsolyckor i stackars sonens rum som inte luktar smultron. I torsdags gick vi över till VOM, tidigare har han fått Four Friends "konserverade" korvar (förvaras i skafferi). Kan det vara det som ställer till det i magen på honom? Går det över eller ska jag gå tillbaka?
Det kan ju helt klart ställa till det, de konserverade är ju tillagade. Men jag hade inte bytt tillbaka, däremot funderat över vilken tid på kvällen ni ger mat. Ge maten lite tidigare och se till att rasta ordentligt innan läggdags så du kan se om han blir dålig i magen av maten. De brukar ju inte bara vara dåliga nattetid, så är han bara det skulle jag fundera på om det är något annat, tex att han går runt på natten.

Det kan ju helt klart ställa till det, de konserverade är ju tillagade. Men jag hade inte bytt tillbaka, däremot funderat över vilken tid på kvällen ni ger mat. Ge maten lite tidigare och se till att rasta ordentligt innan läggdags så du kan se om han blir dålig i magen av maten. De brukar ju inte bara vara dåliga nattetid, så är han bara det skulle jag fundera på om det är något annat, tex att han går runt på natten.
Idag kör vi tidigare mat och massor av promenader så systemet håller igång. Han har mest gått i koppel två dar (rymmer från sonen annars...) så det har inte blivit lika mycket motion som vanligt heller.

För en stund sedan bestämde jag mig för att träna lite med hundarna. Med Ebrah testar jag mest vad hon bjuder på och ger klick - godis för allt (förutom att sitta ner). Idag började jag med Aysu och när det sedan blev Ebrahs tur så sträckte hon på sig. Jag belönade det. "Jättekul!" sa hon och gjorde om det direkt. Kort därefter hade det utvecklats till att lägga sig direkt från stående (innan har hon bara lagt sig från sittande). Hon la sig snabbt, rakt och med viftande svans :D Jätteduktig liten hund!

Jag tycker verkligen att det är SÅ kul att se vilka beteenden hon bjuder på när vi tränar. Dessutom syns det tydligt att hon verkligen tänker, funderar, anstränger sig. Det är inte så att hon bara flyger runt och bjuder på alla tänkbara beteenden på en gång, utan hon funderar, gör något, kollar om det ger belöning, funderar, testar något annat... Så har alla mina salukis gjort, men Ebrah är den första jag tränar såhär från valpstadiet och det är kul att se att hon trots det gör likadant :p

Mitt valpskrälle är dyr :love:

Idag så fick hon vara själv i två timmar... sådär spontant, vet att hon fixat 20 minuter men ja. Kände att det var värt att testa. Hade webkameran på inspelning. Hon stod vid dörren max 30 sekunder, tog en av mina skor, tog med den till sängen och la sig och somnade med huvudet på skon *klart man ska ha snutte*. Och där låg hon tills vi kom hem, inte ett pip. 5 månader gammal, grymma valpen.

Hon blir uppjagad med hundar på distans, men så fort jag står och pratar med en hundägare så kan hon sitta fint vid min sida utan att leka med hunden som finns på koppelavstånd. Hon söker mycket ögonkontakt och ja, promenaderna är riktigt trevliga. Förutom när hon får för sig att vissa människor ska äta upp henne... :grin:

idag på djuraffären kollade jag efter en reflexväst till suris och han tyckte en gosedjurs dalmatiner va läskig som va på hyllan under :cautious:
annars skötte han sig jätte bra han stod vid mig när vi väntade på att betala och lämnade honom och stora hunden hemma medan jag va o handlade :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 395
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 570
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 309
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka