Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att hitta hundvakt 10 dagar till en söt valp borde väl inte vara några jätteproblem? Du har inga hundvana vänner eller bekanta som kan ställa upp, eller att de känner någon pålitlig?
Den enda jag känner bor i studentlägenhet med sin unghund. Det skulle bli kaos. (Och andra sidan så kunde hon+hennes vov flytta in här)...

Har kanske något valpigt på gång :p Har mailat ett assistanthundföretag om att vara fodervärd 12-16månader på en valp. Tycker det är idealiskt som student när man inte vet hur framtiden ser ut, 3, 5 och 10 år fram i tiden. Men kullen är inte född ännu. Blir det av så blir det väl troligast en labrador, jag hoppas på en gul, för då är det lättare att lämna ifrån sig den när det väl är dags. Gillar choklad och svart bättre på labrador (är inte stormförtjust i rasen heller, men bättre än altenativen och ett bra sätt att prova på rasen) :p Hade varit skoj med en storpudel också men de är nog inte lika vanliga inom den branchen (skulle klippa den som en bedlington :laugh: )

Den enda jag känner bor i studentlägenhet med sin unghund. Det skulle bli kaos. (Och andra sidan så kunde hon+hennes vov flytta in här)...

Har kanske något valpigt på gång :p Har mailat ett assistanthundföretag om att vara fodervärd 12-16månader på en valp. Tycker det är idealiskt som student när man inte vet hur framtiden ser ut, 3, 5 och 10 år fram i tiden. Men kullen är inte född ännu. Blir det av så blir det väl troligast en labrador, jag hoppas på en gul, för då är det lättare att lämna ifrån sig den när det väl är dags. Gillar choklad och svart bättre på labrador (är inte stormförtjust i rasen heller, men bättre än altenativen och ett bra sätt att prova på rasen) :p Hade varit skoj med en storpudel också men de är nog inte lika vanliga inom den branchen (skulle klippa den som en bedlington :laugh: )

Om du inte vill binda upp dig för många år framöver, varför inte skaffa en äldre omplacering? :) Kolla med studentvännen om hundvakt, det skadar aldrig att fråga :D

Om du inte vill binda upp dig för många år framöver, varför inte skaffa en äldre omplacering? :) Kolla med studentvännen om hundvakt, det skadar aldrig att fråga :D
Det är / var grundtanken men kan inte hitta nån bra :p Känns som att det är rätt mycket "bottenskrap" som hamnar på blocket, när de inte känner nån som kan ta sig an hunden eller vill ha större utbud bland blivande hem. Kollar rasklubbarnas omplaceringsspalter med, både på de raser jag är intresserad av och de jag kan tänka mig ha. Men har inte varit framgångsrik hittills x)

Det är / var grundtanken men kan inte hitta nån bra :p Känns som att det är rätt mycket "bottenskrap" som hamnar på blocket, när de inte känner nån som kan ta sig an hunden eller vill ha större utbud bland blivande hem. Kollar rasklubbarnas omplaceringsspalter med, både på de raser jag är intresserad av och de jag kan tänka mig ha. Men har inte varit framgångsrik hittills x)

Många gånger så omplaceras de bra hundarna inte via blocket, utan via "någon som känner någon som känner någon", i alla fall är det så i min ras. Hittar en bra omplacering gör man alltså genom att ta kontakt med uppfödarna eller andra väl insatta i rasen och ber dem hojta till om de hör om någon omplacering. Ibland kan det fungera att leta reda på facebookgrupper som inriktar sig specifikt på den intressanta rasen och skriva där också. Själv har jag hjälpt till med flera omplaceringar, ingen av dem har det ens skrivits om i en facebookstatus utan det är då uppfödare som kontaktat mig direkt och frågat om jag känner någon lämplig köpare. Det har blivit hur lyckat som helst :)

Precis så. De bästa hundarna får man reda på via direktkontakter, de är sällan ute på någon öppen marknad.

Många gånger så omplaceras de bra hundarna inte via blocket, utan via "någon som känner någon som känner någon", i alla fall är det så i min ras. Hittar en bra omplacering gör man alltså genom att ta kontakt med uppfödarna eller andra väl insatta i rasen och ber dem hojta till om de hör om någon omplacering. Ibland kan det fungera att leta reda på facebookgrupper som inriktar sig specifikt på den intressanta rasen och skriva där också. Själv har jag hjälpt till med flera omplaceringar, ingen av dem har det ens skrivits om i en facebookstatus utan det är då uppfödare som kontaktat mig direkt och frågat om jag känner någon lämplig köpare. Det har blivit hur lyckat som helst :)

Livet är som en jävla bergochdalbana, men så en dag faller allt bara på plats och blir fruktansvärt uppenbart.

Tog idag kontakt med en uppfödare jag är väldigt intresserad att köpa valp av, och förhoppningsvis kommer vi utökat familjen med en golden retriever - tik innan årets slut. :love::love:

(Ungefär)Vart bor du och vad vill du ha för hund?

Passar på att prestentera mitt lilla yrväder här :D Dutra är en dansk-svensk gårdshund anlände i lördags :heart
11205043_382370058631235_9033813442855487034_n.jpg

11270070_383070431894531_5734407379315902605_n.jpg

Varning för virrigt inlägg :p
Hamnade nyss i ett telefonsamtal med en uppfödare… hon kommer nog ha valpar senare i år och hon vet att jag verkligen tycker om linjerna bakom både tiken och hanen. Såå hon frågade om jag vill vara fodervärd… Hon lämnar normalt sett aldrig(!) ut hundar på foder, men vill såklart att valparna kommer till bra hem. Hon vet att en valp skulle få ett bra hem här, samtidigt som hon vet att jag nog inte har råd att köpa en valp nu, bara har råd att ha en till hund. Pengar var tydligen inget problem för uppfödaren, så ja, hon vill att jag ska kunna ha en valp från den kullen om jag vill ha en, det är inte ens säkert att hon vill ta någon kull på hunden sedan ändå.

Tidsmässigt skulle det nog passa perfekt även om det såklart alltid blir lite pyssel med valp. Och ja, jag har råd att ha en men inte att köpa en. Jag vet att jag är duktig med omplaceringshundar, men jag känner mig samtidigt jäkligt skrämd av tanken på att ta en valp, för det känns så mycket svårare, som att så mycket kan gå fel då…

Så ja… jag måste läsa på lite om vad det faktiskt innebär att vara fodervärd. Och så måste jag fundera. Och fundera. Och fundera lite till.

Bwah.

Alltså, Olle är helt fantastisk. Han är så rolig, charmig, tuff och underbar. Vi skrattar mest hela dagarna, och att ha bebis och valp går (ännu) smärtfritt. Maken och jag är överens om att vi behöver fler bedlisar :)

Har läst igenom SKKs fodervärdsavtal nu. Om jag förstått det rätt så innebär det att tiken blir fodervärdens när tiken fyller 5 år eller uppfödaren fått två kullar. Uppfödaren får tävla tiken om uppfödaren vill. Fodervärden får inte tävla utan uppfödares tillåtelse. Fodervärden måste hålla koll på när tik löper. Vem som betalar försäkring bestämmer fodervärd och uppfödare tillsammans.

Något mer att ha koll på? Vet att många säger att det brukar bli trassel med att vara fodervärd, vad är det som brukar trassla då? Kan man skriva någonstans i avtalet kring vilka grenar hunden får tävlas i av fodervärden? Hur är det med tex BPH eller hälsoundersökningar?

Har läst igenom SKKs fodervärdsavtal nu. Om jag förstått det rätt så innebär det att tiken blir fodervärdens när tiken fyller 5 år eller uppfödaren fått två kullar. Uppfödaren får tävla tiken om uppfödaren vill. Fodervärden får inte tävla utan uppfödares tillåtelse. Fodervärden måste hålla koll på när tik löper. Vem som betalar försäkring bestämmer fodervärd och uppfödare tillsammans.

Något mer att ha koll på? Vet att många säger att det brukar bli trassel med att vara fodervärd, vad är det som brukar trassla då? Kan man skriva någonstans i avtalet kring vilka grenar hunden får tävlas i av fodervärden? Hur är det med tex BPH eller hälsoundersökningar?
Hälsoundersökningar (alla kostnader) runt parning och valpning ska uppfödaren stå för. Andra hälsoundersökningar står du för. Tror jag. Så gjorde vi iallafall när vi hade en fodertik.

Jag har en tollartik på foder som jag får göra vad jag vill med. Enda kravet från uppfödarens sida är att jag HD/ED röntgar henne (som jag ska betala) och ställer ut henne på minst 1 officiell utställning efter 15 månaders ålder. BPH kommer jag få betala den dagen det är dags. Uppfödaren har ingen rätt att ta med henne på utställning eller tävlingar, då vi ej har kryssat i de rutorna på vårat fodervärdsavtal (SKKs). Nu skulle hon gärna få ta med henne nånstans om hon ville så den delen spelar ingen roll för mig.

Har också hört om de som fått problem, men för mig har det gått bra. Så bra att jag fick förfrågan om jag ville ha ännu en tik på foder från samma kennel. Så länge man har liknande syn på hundhållning och hunduppfostran så tror jag inte det blir några större problem. Man har en relativt nära kontakt med ägaren om allt som gäller hunden så gäller att man kommer överens.

(Ungefär)Vart bor du och vad vill du ha för hund?
Nordöstra skåne... Har ju haft springer spaniel i 18år men tänkte typ byta till något annat även om de passar väldigt bra. Något med stramare läppar, annan typ av öron, något mer reserverade mot främlingar och inte mognar så sent som springern (vid 7-8år). Något friskt, som i alla fall inte dras med cancer. Som fungerar att bo i lägenhet med katt och vara ensam några timmar på dagen. Som inte kräver brukshundsklubbvistelser (för det ligger långt ut i obygden och jag saknar körkort för tillfället) men som man på egen hand kan träna, kanske spåra, parkour och andra aktiviteter. Har funtat lite på vinthund, har 1 hektar inhägnad mark hos min mamma så det är ju en stor fördel. Men kanske inte något som är för stort och tungt.

Nordöstra skåne... Har ju haft springer spaniel i 18år men tänkte typ byta till något annat även om de passar väldigt bra. Något med stramare läppar, annan typ av öron, något mer reserverade mot främlingar och inte mognar så sent som springern (vid 7-8år). Något friskt, som i alla fall inte dras med cancer. Som fungerar att bo i lägenhet med katt och vara ensam några timmar på dagen. Som inte kräver brukshundsklubbvistelser (för det ligger långt ut i obygden och jag saknar körkort för tillfället) men som man på egen hand kan träna, kanske spåra, parkour och andra aktiviteter. Har funtat lite på vinthund, har 1 hektar inhägnad mark hos min mamma så det är ju en stor fördel. Men kanske inte något som är för stort och tungt.

Tänkte precis "Men vinthund då?" innan jag såg att du redan funderat på vinthundar :D Vill du ha någon lite mer samarbetsvillig vinthund så kika extra efter whippet och italienare.

Förutom "mer reserverad mot främlingar" så hade jag haft ett vuxet alternativ till dig, men det är den hundens raka motsats :D

Jag tittade just på en kull dalmatiner födda igår, maassaaa tikar. Dock är det ganska långt ifrån där jag är bosatt så det är ju lite trist..Men valpsjuk är jag allt!! Vi har också pratat om att eventuellt importera från england, tips från nån som gjort det? Vad ska en tänka på? :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 850
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 686
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 204
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 746
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka