Valp 2021 - del 2

I natt kom det, höften fri men ED 1/2. Tråkigt, men inte oväntat efter att ha sett plåtarna.

Det blir lite fokus på förebyggande åtgärder. Vi har ju absolut inte märkt av någonting än så länge men får vara lite uppmärksamma utfifall det skulle dyka upp något i framtiden.
Min första beauceron hade motsvarande grad 2 på båda armbågarna samt en C-höft, man han fick aldrig något problem av vare sig armbågar eller höft och blev nästan 13 år gammal. Tränade lydnad, rapport och sök. Vi simmade honom på äldre dar men det var endast som förebyggande. Sen är det förstås individuellt hur det påverkar men det behöver alltså inte vara så illa.
 
Min första beauceron hade motsvarande grad 2 på båda armbågarna samt en C-höft, man han fick aldrig något problem av vare sig armbågar eller höft och blev nästan 13 år gammal. Tränade lydnad, rapport och sök. Vi simmade honom på äldre dar men det var endast som förebyggande. Sen är det förstås individuellt hur det påverkar men det behöver alltså inte vara så illa.
Känns ändå skönt att höra flera som haft anmärkningar på armbågar men aldrig märkt av dem. Men ja, vi kommer nog köra på rätt som vanligt enligt planerna men spara på hoppen, värma ordentligt, köra på något bra tillskott, hålle henne i god form och ta hjälp av någon fysio med övningar för att förebygga framtida skador.
 
Hexa som 17 månader gammal löper för första gången och det märks inte något direkt på henne mer än att hon kanske är lite känsligare för mina signaler och ton på rösten. Jag anade dock att hennes löp skulle komma snart då hon hade blivit lite vaktigare precis innan. Det har försvunnit nu under löpet och ska bli spännande och se hur hon är efter. Hon är fortfarande lika trevlig och arbetsvillig som alltid och full av bus.
Hon har varit hos en hundfysioterapeut då jag tyckte hon var lite ojämn fram efter vila på kvällen och det enda hon kunde hitta var en liten reaktion vid bogen. Så vi gissar hon har sträckt sig eller så när hon och Trolla lekt. Tänkte precis för nån vecka sedan att dem lekte lite väl mycket och om jag skulle börja styra upp det på våra promenader. Speciellt nu de senaste med all snö.
Nu efter besöket har Hexa blivit ordinerad koppel och att ta det lugnt i 2 veckor. Hon blev riktigt förtjust i Hexa och ville veta vart hon kom ifrån och så :D.

Hexa är verkligen en enkel och trevlig liten hund som anser att främlingar inte har något värde i hennes ögon men är okey med hantering och så från dem :). Är väldigt nöjd med henne och ska bli spännande och se hur 2023 blir för oss :heart.
 

Bifogade filer

  • 320509335_935025901210536_880207434875348727_n.jpg
    320509335_935025901210536_880207434875348727_n.jpg
    14,4 KB · Visningar: 32
Nu har ett år gått med småttingarna. Och vad jag älskar, älskar min lilla hund! ❤️
Hon är en sån solstråle, skojare, glädjesprinkler och full i kärlek. Hon är liksom exakt alltid glad. Man hör ofta om det är hon som kommer IOM att hon ofta studsar fram jämfota. 😂
Hon är så full i bus och lek. Hon är så himla kul och udda, vår lilla jycklare! ❤️
Och hon har blivit en så trygg tuffing. Förut kunde hon ju bli rädd när hennes syrra blev för tuff. Nu backar hon inte. Antingen skiter hon i det och leker vidare eller sätter stopp för syrrans framfart. Och hon kämpade inte direkt för saker utan gav upp lätt. Hon lekte lite försiktigt med oss. Nu tar hon initiativ, är enveten i dem under långa stunder utan support och busar HÅRT. 👍
Jag har mest bara jobbat med att stärka henne och få henne att våga saker, vilja saker, visa vad hon vill och säga ifrån till syrran.
Hon är trygg i olika miljöer och med andra djur och människor. Hon är väldigt social och vill gärna både leka och hångla upp typ alla hon möter. Och alla smälter ju. För hon är också så himla lyhörd och gör vad man ber om. Och hon är typ gosigast i världen och vill vara nära, bli gosad med och är så kärleksfull.
Vilken tur att vi fick just ILY! ❤️

1425CAB0-A41A-4DBE-8A36-A79FF6D00D68.jpeg
 
Cindy har nyss löpt så det blev uppehåll med jakten nån vecka över jul men på nyårsafton och nyårsdagen var jag och maken ute med henne igen :) Maken fick skjuta ett rådjur för henne på nyårsdagen, hans första faktiskt, så det var riktigt roligt!

Snart är säsongen slut och jag längtar redan till 1 oktober 😅 Ska underhålla oss med viltspår mellan säsongerna och jag skulle vilja starta prov och ta henne till viltspårschampion.

Anmält henne till utställning i början av februari också.

Ny bild på kakhunn 🥰

FA907A74-B675-4A03-864F-D371E7650A97.jpeg
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
381
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 477
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 439
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 323
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Strejk
  • Snorklingstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp