Valp 2021 - del 2

När Lasse var yngre hade han också en hel del destruktivitet i sig, och fick istället ta sönder saker. Han kunde t ex inte ha leksaker, just för att han monterade ner dem i molekyler. Däremot gav jag honom kartonger, tidningar och annat som var okej. Men med Iris har jag inte vågat, då jag är rädd för att uppmuntra att det är okej? Eftersom hon är så väldigt intensiv. Hennes leksaker är ju dock hela.
I nuläget har jag svårt att se att det går att göra läget värre? :angel: :D :heart Du kan ju lägga på ett "varsågod" eller ha en specifik plats där det är okej (typ utomhus i hundgården där hon inte kan blanda ihop grejerna som är okej med sånt som är no-no).
 
Idag är valpen (unghunden?) gratis.

Jag försöker verkligen att inte belasta min mor, aka hundvakten, alltför mycket med mina hundar eftersom jag har ett arbete som innebär att jag egentligen kan jobba mycket hemma. Igår kastrerades Gibbs och därför är jag hemma idag med en hel del arbete som jag behöver ta tag i = stressigt.

Problemet är ju att jag inte får någon arbetsro, alls. 99,7% av hennes vakna tid går ut på att hitta något att roa munnen med. Hon tuggar på allt. Verkligen allt. Be it väggen, golvet, ett tappat kvitto, en upphittad handske, en sko, en sten, bark från vedpåsen, vedpinnar- anything goes, bara hon får stoppa det i munnen. Hon stjäl saker, överallt. Igår hade vi en lägre kökslåda öppen medan vi lagade mat, vänder oss bort i tjugo sekunder och då hinner hon dit och helt sonika tar saker ur lådan (i detta fall kryddpåsar :crazy:).

Nu har ju Britt-M... förlåt, Iris, även kommit på att hon är lång. Hon når saker, om hon ställer sig på bakbenen. Sen flera veckor tillbaka jobbar vi med att inte ha något på soffbordet, efter att hon stulit både mat, fjärrkontroller och diverse. Men nu når hon även saker på köksbordet, och på köksbänken. "Inget får gå över kanten", resonerade vi först, men det räcker tydligen inte. Näsan kommer en bit in över kanten också.

Idag var ett riktigt lågvattenmärke när jag först försöker ha henne på kontoret (går inte, hon plockar saker ur bokhyllorna, går i min väska etc). Det riktigt kryper i kroppen på mig av hennes traskande och smaskande. Rastar, och stänger istället in i köket. Hinner lämna i en kvart, innan jag hör hur något åker i golvet. Får springa ner, pustar ut när jag inser att det "bara" är en smörkniv men blir samtidigt irriterad - hur i helvete fick hon tag på den? Den låg väl mitt på köksbordet? Struntsamma, snart digitalt möte med jobbet. Det hinner bara gå några minuter innan jag hör något ramla ner på golvet igen. Går ner, och strax innan jag går in i köket (med stormsteg och riktigt jävla arg) så ser jag i ögonvrån hur valpjäveln hoppar ner från köksbordet.

Jag blir både rädd och förbannad samtidigt. Rädd för att hon ska slå halvt ihjäl sig, och förbannad över hennes påhittighet bara för att få tag i saker. Jag får ett fullkomligt sammanbrott och bara står och tjuter i köket, högljutt.

Nu har jag sjukskrivit mig resten av dagen och valpen sover. Jag är så jävla trött och uppgiven. På cirka allt.
Kan relatera, även om min iaf inte gnager sönder huset.

När ILY var liten kunde så klart saker ske. Hon var ju inte rumsren, hon kunde smaka på saker hon inte borde, kunde sno tex papper och riva sönder. Men det var ju rätt lugnt.
Pebban ser ju saker som ILY inte registrerat ens i den åldern. Och allt man ser ska man gnaga på, dra i, gräva på/i eller stoppa i munnen.
Plus att så fort hon är det minsta uttråkad vill hon ut. När man inte vet riktigt om hon faktiskt behöver gå på toa eller bara är uttråkad är det ju svårt att bara låta henne vara då hon ber om att gå ut. Vi har såpade trägolv som man ju inte riktigt kan torka rent som plast, klinker etc.
Hon har heller inte velat sova så mkt som man tycker att en sån liten, växande sak ska. Så vi har tvångssövt henne genom att... wait for it.... stoppa henne i hennes mkt stora transportbur. När hon börjar vanka och hotta på hyss är hon oftast trött. Även om hon själv inte tycker hon ska sova. Hon hade en del åsikter om det först. Men nu brukar hon kunna hitta ro snabbare och sova. Sen kommer hon ut som en trevligare tjej efter.
Hon har också varit uppe på bordet en gång. Men jag hann dit och kunde meddela att på bordet är vi INTE. Jag vill ju inte att hon ska slå ihjäl sig om hon hoppar ner alt stoppar i sig ngt farligt. Än så länge har hon inte tagit sig upp dit igen.
Man får ju stresspåslag deluxe av att försöka göra ngt som kräver fokus när hunden vankar runt, smaskar i sig saker, biter sönder saker och vill ut exakt hela tiden.
Med henne är det en fin balans mellan för lite och för mkt aktivering. Båda leder till urspårning.
Den dagen hon är rumsren kan inte komma fort nog. 😅
 
pinglan-med-valp_211113.jpg

Den här svarta tikvalpen föddes i fredags (12 november) som ensamvalp. Hon är en chow chow.
 
Godiset är inte till för att motivera massakrerandet utan för att även aktivera nosen samtidigt. :) 2-in-1, så att säga.
Ja, inser det, samtidigt som jag liksom inte vill uppmuntra massakrerandet, han är lite "för bra" på just den detaljen :D Vore ju liksom trevligt om han kunde ha en vanlig leksak nån gång utan att demontera den till molekylnivå...
 
Idag tog jag mig i kragen och lade ett IGP-spår på fältet. Liten förberedelserruta, 70 meter rakt ut och 90 minuter liggtid. Godis i varje steg, lätt sidvind.

Gick jättefint, lugnt och metodiskt, överraskande bra för att vara hennes första spår. Höll mig nära i början och slut, men hon var väldigt självgående så jag ökade på avståndet ganska snabbt. Vid ett tillfälle fick jag gå fram och rätta till linan, det störde henne inte alls. :up: Mot slutet blev hon lite distraherad, hon är i en spökperiod och skogen såg lite mörk och läskig ut där vi hade avslut. Men det gick bra ändå med lite hejarop!

20211117_102240.jpg


En nöjd Gibbs fick ta andraspåret, som vanligt noggrannt men i 110km/h, Lasse fick ta tredjespår och var desto lugnare. Båda var nöjda över att få käka upp resterna! Gäller att utnyttja spåret maximalt. :D
 
Idag tog jag mig i kragen och lade ett IGP-spår på fältet. Liten förberedelserruta, 70 meter rakt ut och 90 minuter liggtid. Godis i varje steg, lätt sidvind.

Gick jättefint, lugnt och metodiskt, överraskande bra för att vara hennes första spår. Höll mig nära i början och slut, men hon var väldigt självgående så jag ökade på avståndet ganska snabbt. Vid ett tillfälle fick jag gå fram och rätta till linan, det störde henne inte alls. :up: Mot slutet blev hon lite distraherad, hon är i en spökperiod och skogen såg lite mörk och läskig ut där vi hade avslut. Men det gick bra ändå med lite hejarop!

Visa bifogad fil 79726

En nöjd Gibbs fick ta andraspåret, som vanligt noggrannt men i 110km/h, Lasse fick ta tredjespår och var desto lugnare. Båda var nöjda över att få käka upp resterna! Gäller att utnyttja spåret maximalt. :D

Men titt' så fint! :heart
 
Idag tog jag mig i kragen och lade ett IGP-spår på fältet. Liten förberedelserruta, 70 meter rakt ut och 90 minuter liggtid. Godis i varje steg, lätt sidvind.

Gick jättefint, lugnt och metodiskt, överraskande bra för att vara hennes första spår. Höll mig nära i början och slut, men hon var väldigt självgående så jag ökade på avståndet ganska snabbt. Vid ett tillfälle fick jag gå fram och rätta till linan, det störde henne inte alls. :up: Mot slutet blev hon lite distraherad, hon är i en spökperiod och skogen såg lite mörk och läskig ut där vi hade avslut. Men det gick bra ändå med lite hejarop!

Visa bifogad fil 79726

En nöjd Gibbs fick ta andraspåret, som vanligt noggrannt men i 110km/h, Lasse fick ta tredjespår och var desto lugnare. Båda var nöjda över att få käka upp resterna! Gäller att utnyttja spåret maximalt. :D
Vad är anledningen till att gå så långt bakom hunden när den spårar? Jag brukar gå typ 2-3 m bakom min hund vid både personspår och viltspår, tävlar ju dock inte i något av det. Krävs det att man går länge bakom hunden i IGP-spår? Varför i så fall? :)
 
Vad är anledningen till att gå så långt bakom hunden när den spårar? Jag brukar gå typ 2-3 m bakom min hund vid både personspår och viltspår, tävlar ju dock inte i något av det. Krävs det att man går länge bakom hunden i IGP-spår? Varför i så fall? :)

Det är för att uppmuntra hunden att jobba självständigt, även om föraren är längre bort. I brukset ska det vara minst 10 meter mellan förare och hund, i viltspåret 15. Har inte koll på vilket avstånd det ska vara i IGP.
 
Det är för att uppmuntra hunden att jobba självständigt, även om föraren är längre bort. I brukset ska det vara minst 10 meter mellan förare och hund, i viltspåret 15. Har inte koll på vilket avstånd det ska vara i IGP.
Tack! Intressant. Min hund bryr sig inte om jag är 2m eller 20 m bakom när han spårar men jag tycker det är enklare att gå 3 m bakom för att undvika trassel med linan.
 
Tack! Intressant. Min hund bryr sig inte om jag är 2m eller 20 m bakom när han spårar men jag tycker det är enklare att gå 3 m bakom för att undvika trassel med linan.

Det är så olika för olika hundar - en del hundar har svårt att vänja sig vid att jobba långt bort från föraren på ett självständigt sätt om de blivit för vana vid att ha föraren nära som "stöd". Därför är det bra att låta valpen öva på det, speciellt om en har tänkt sig att tävla. :)
 
Nu har alla valptänder rykt förutom en hörntand som sitter som berget 😒

Fick ringa runt till 4 olika kliniker innan vi fick en tid hos en klinik som har tid att dra ut under 2021, resten hade inte tid förrän i februari 😓.

Är det såhär i hela landet? Jag trodde lite naivt att det var just i somras som det skulle vara problem att få tid hos vet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 504
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 257
Senast: ii-ssa
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
937
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp