Valp 2021 - del 2

Vi har varit på första träffen på valpkursen idag :) Tilda var jätteduktig! Ingen olycka inne, skötte sig fint, även om hon var lite skrajsen i början. Behöver ha mer och ännu godare godis nästa gång dock 😅
Snapchat-1408269986.jpg
 
Idag börjar nosework kursen för mig och Hexa :D. Ska bli så roligt och ser fram emot allt vi kan lära oss!

Skickar med en bild på Hexa som instruktören tog på sista valpkurs tillfället. Den blev.. Spännande :angel::laugh:.
 

Bifogade filer

  • 271411788_1044437046104366_2762567121636479864_n.jpg
    271411788_1044437046104366_2762567121636479864_n.jpg
    8,7 KB · Visningar: 98
Jag är visst inte jätteduktig på att uppdatera om Tengil :p Det händer väl inte så mycket spännande just nu, jag går mest runt och förundras över enkelt allting är mer honom. Det känns nästan misstänkt :cautious::laugh:

Han var rumsren typ när han kom, bara tre olyckor och samtliga skedde första veckan. Han har klarat att lämnas ensam utan problem redan från början. Han har bara haft sönder sin egen hundbädd och lite tapet på en vägg, men det var under tandömsningen och sedan dess har han inte haft sönder nånting. Han drar inte i kopplet alls i normalfallet. Han äter inte saker ute, och det han plockar upp släpper han på signal. Han är enkel att ha lös på lämpliga platser; kommer på inkallning även när det står en människa eller hund eller till och med ett rådjur (hänt en gång :nailbiting:) en bit längre fram. Han har inte visat några tendenser till spänningar eller oro vid hundmöten eller springande barn. Han är miljöstark och totalt orädd kring bullrande maskiner, smällar och annat. Tar alltid täten när något är nytt, avvikande eller konstigt. Vi kan ha säckar med smutstvätt framme utan att han rotar i dem. Vi kan ha saker framme på bord och bänkar utan att han tar dem - inte ens en ask med hundgodis och tuggben som vi fick i julklapp och lite slarvigt lämnade på TV-bänken några dagar gick han på, trots att den var onödigt lättåtkomlig och han var lämnad själv med den ett par gånger. Han tigger inte när vi äter, som mest sätter han sig bredvid och ser om han kan få men struntar man i honom så går han och lägger sig. Han är lugn inomhus när inget händer, kan ta fram en leksak och slänga runt med ibland men aldrig rastlös eller på spänn. Han sover snällt tills vi vaknar och väcker oss aldrig, trots att han oftast får frukost eller promenad direkt när vi går upp. I träning har han bra motor och uthållighet, han är lättlärd och tycker det är väldigt roligt att jobba.

Ja, jag kan fortsätta :o:D Jag bara väntar och väntar på att problemen ska komma. Det kan ju inte vara så att allt bara funkar... Eller? Hittills är han utan tvekan det enklaste valp/unghund jag haft, och då har jag bara haft små sällskapshundar innan. Vad är haken?

IMG_20220111_174355_741~2.jpg

Tengil, 9 månader - världens bästa hund :heart
 
Jag är visst inte jätteduktig på att uppdatera om Tengil :p Det händer väl inte så mycket spännande just nu, jag går mest runt och förundras över enkelt allting är mer honom. Det känns nästan misstänkt :cautious::laugh:

Han var rumsren typ när han kom, bara tre olyckor och samtliga skedde första veckan. Han har klarat att lämnas ensam utan problem redan från början. Han har bara haft sönder sin egen hundbädd och lite tapet på en vägg, men det var under tandömsningen och sedan dess har han inte haft sönder nånting. Han drar inte i kopplet alls i normalfallet. Han äter inte saker ute, och det han plockar upp släpper han på signal. Han är enkel att ha lös på lämpliga platser; kommer på inkallning även när det står en människa eller hund eller till och med ett rådjur (hänt en gång :nailbiting:) en bit längre fram. Han har inte visat några tendenser till spänningar eller oro vid hundmöten eller springande barn. Han är miljöstark och totalt orädd kring bullrande maskiner, smällar och annat. Tar alltid täten när något är nytt, avvikande eller konstigt. Vi kan ha säckar med smutstvätt framme utan att han rotar i dem. Vi kan ha saker framme på bord och bänkar utan att han tar dem - inte ens en ask med hundgodis och tuggben som vi fick i julklapp och lite slarvigt lämnade på TV-bänken några dagar gick han på, trots att den var onödigt lättåtkomlig och han var lämnad själv med den ett par gånger. Han tigger inte när vi äter, som mest sätter han sig bredvid och ser om han kan få men struntar man i honom så går han och lägger sig. Han är lugn inomhus när inget händer, kan ta fram en leksak och slänga runt med ibland men aldrig rastlös eller på spänn. Han sover snällt tills vi vaknar och väcker oss aldrig, trots att han oftast får frukost eller promenad direkt när vi går upp. I träning har han bra motor och uthållighet, han är lättlärd och tycker det är väldigt roligt att jobba.

Ja, jag kan fortsätta :o:D Jag bara väntar och väntar på att problemen ska komma. Det kan ju inte vara så att allt bara funkar... Eller? Hittills är han utan tvekan det enklaste valp/unghund jag haft, och då har jag bara haft små sällskapshundar innan. Vad är haken?

Visa bifogad fil 84362
Tengil, 9 månader - världens bästa hund :heart

Låter ju helt underbart! Vad är det för sele du har? Letar efter något lämpligt till springturer med hund :)
 
Jag är visst inte jätteduktig på att uppdatera om Tengil :p Det händer väl inte så mycket spännande just nu, jag går mest runt och förundras över enkelt allting är mer honom. Det känns nästan misstänkt :cautious::laugh:

Han var rumsren typ när han kom, bara tre olyckor och samtliga skedde första veckan. Han har klarat att lämnas ensam utan problem redan från början. Han har bara haft sönder sin egen hundbädd och lite tapet på en vägg, men det var under tandömsningen och sedan dess har han inte haft sönder nånting. Han drar inte i kopplet alls i normalfallet. Han äter inte saker ute, och det han plockar upp släpper han på signal. Han är enkel att ha lös på lämpliga platser; kommer på inkallning även när det står en människa eller hund eller till och med ett rådjur (hänt en gång :nailbiting:) en bit längre fram. Han har inte visat några tendenser till spänningar eller oro vid hundmöten eller springande barn. Han är miljöstark och totalt orädd kring bullrande maskiner, smällar och annat. Tar alltid täten när något är nytt, avvikande eller konstigt. Vi kan ha säckar med smutstvätt framme utan att han rotar i dem. Vi kan ha saker framme på bord och bänkar utan att han tar dem - inte ens en ask med hundgodis och tuggben som vi fick i julklapp och lite slarvigt lämnade på TV-bänken några dagar gick han på, trots att den var onödigt lättåtkomlig och han var lämnad själv med den ett par gånger. Han tigger inte när vi äter, som mest sätter han sig bredvid och ser om han kan få men struntar man i honom så går han och lägger sig. Han är lugn inomhus när inget händer, kan ta fram en leksak och slänga runt med ibland men aldrig rastlös eller på spänn. Han sover snällt tills vi vaknar och väcker oss aldrig, trots att han oftast får frukost eller promenad direkt när vi går upp. I träning har han bra motor och uthållighet, han är lättlärd och tycker det är väldigt roligt att jobba.

Ja, jag kan fortsätta :o:D Jag bara väntar och väntar på att problemen ska komma. Det kan ju inte vara så att allt bara funkar... Eller? Hittills är han utan tvekan det enklaste valp/unghund jag haft, och då har jag bara haft små sällskapshundar innan. Vad är haken?

Visa bifogad fil 84362
Tengil, 9 månader - världens bästa hund :heart
Haken är att du senare skaffar en till från samma linjer och är helt oförberedd på hur.totalt.olika.två.halvsyskon.kan.vara 🙈

Mvh världens snällaste storasysters matte 🙃🙂
 
Låter ju helt underbart! Vad är det för sele du har? Letar efter något lämpligt till springturer med hund :)
Ja, underbart är det verkligen :love: Selen är egentligen framtagen för vinthundar, men passar även andra raser med liknande kroppstyp :) Märket heter Sofa Dog Wear, och tyvärr har de svårt att få in material till sina produkter under pandemin om jag har förstått rätt så mycket är slutsålt och svårt att få tag på. Jag köpte Tengils sele på House of Dogs :)
 
Ja, underbart är det verkligen :love: Selen är egentligen framtagen för vinthundar, men passar även andra raser med liknande kroppstyp :) Märket heter Sofa Dog Wear, och tyvärr har de svårt att få in material till sina produkter under pandemin om jag har förstått rätt så mycket är slutsålt och svårt att få tag på. Jag köpte Tengils sele på House of Dogs :)
Tack! Någon vinthund är han ju inte, slyngeln, men det ser ut som om han o Tengil har lite liknande kroppstyp så det kan nog funka!
 
Tack! Någon vinthund är han ju inte, slyngeln, men det ser ut som om han o Tengil har lite liknande kroppstyp så det kan nog funka!
WipeOut10_20_2022_061050.676000~2.jpg

Så här ser den ut undertill, remmen som löper mellan halshålet och magremmen delar sig i en klyka så att den sitter stadigt på smala bröstkorgar :) (Selen på bilden är inte Tengils utan italienska vinthunden Marvins, smidigare att fota :p ) Jag är nöjd med selen i alla fall :up:
 
Ser nu i efterhand att det här inlägget kanske inte såg så trevligt ut, ber om ursäkt för det! Inte alls meningen att vara okänslig, jag hade missat dina tidigare inlägg om hur tufft det är med valpis @farin :heart
Haha ingen fara! Men det är helt sant, det är en reel risk att man (jag då 🙃) underskattar utmaningen med valp efter att ha haft den lättaste valpen ever 😁
 
Jag är visst inte jätteduktig på att uppdatera om Tengil :p Det händer väl inte så mycket spännande just nu, jag går mest runt och förundras över enkelt allting är mer honom. Det känns nästan misstänkt :cautious::laugh:

Han var rumsren typ när han kom, bara tre olyckor och samtliga skedde första veckan. Han har klarat att lämnas ensam utan problem redan från början. Han har bara haft sönder sin egen hundbädd och lite tapet på en vägg, men det var under tandömsningen och sedan dess har han inte haft sönder nånting. Han drar inte i kopplet alls i normalfallet. Han äter inte saker ute, och det han plockar upp släpper han på signal. Han är enkel att ha lös på lämpliga platser; kommer på inkallning även när det står en människa eller hund eller till och med ett rådjur (hänt en gång :nailbiting:) en bit längre fram. Han har inte visat några tendenser till spänningar eller oro vid hundmöten eller springande barn. Han är miljöstark och totalt orädd kring bullrande maskiner, smällar och annat. Tar alltid täten när något är nytt, avvikande eller konstigt. Vi kan ha säckar med smutstvätt framme utan att han rotar i dem. Vi kan ha saker framme på bord och bänkar utan att han tar dem - inte ens en ask med hundgodis och tuggben som vi fick i julklapp och lite slarvigt lämnade på TV-bänken några dagar gick han på, trots att den var onödigt lättåtkomlig och han var lämnad själv med den ett par gånger. Han tigger inte när vi äter, som mest sätter han sig bredvid och ser om han kan få men struntar man i honom så går han och lägger sig. Han är lugn inomhus när inget händer, kan ta fram en leksak och slänga runt med ibland men aldrig rastlös eller på spänn. Han sover snällt tills vi vaknar och väcker oss aldrig, trots att han oftast får frukost eller promenad direkt när vi går upp. I träning har han bra motor och uthållighet, han är lättlärd och tycker det är väldigt roligt att jobba.

Ja, jag kan fortsätta :o:D Jag bara väntar och väntar på att problemen ska komma. Det kan ju inte vara så att allt bara funkar... Eller? Hittills är han utan tvekan det enklaste valp/unghund jag haft, och då har jag bara haft små sällskapshundar innan. Vad är haken?

Visa bifogad fil 84362
Tengil, 9 månader - världens bästa hund :heart
Han är ingen valp, han är en enhörning! 😍😁 Jag tycker Izor är sjukt enkel också men han är långt ifrån den där nivån, asså. :angel:😁 Men jag hade å andra sidan en sjukt jobbig valp förra gången!
 
Inser nu också att jag inte skrivit om valpmonstret på ett tag @Valptass 🙂
Hon har sina bättre dagar och hon har sina utmanande dagar... Det som trots allt gör det lättare är att hon inte längre kommer med tänderna först när hon ska upp i ansiktet för att hälsa. Är lättare att tycka om någon som inte biter hål i en...

Och hon är mer mottaglig för kommunikation ❤ Det finns såklart många tillfällen då hon far som en virvelvind genom livet och helt enkelt inte har tid att se att någon försöker kommunicera med henne, men enstaka gånger stannar hon upp 🙏 När hon väl ger sig tid är hon väldigt lättlärd. Men hon lär sig också saker på egen hand väldigt lätt tyvärr.

Om jag lyckas vägleda denna virvelvind på ett konsekvent och klokt vis kommer hon bli en underbar tränings- och tävlingskompis. Om inte kommer hon bli en odräglig brukshund med olater 🙈 Vissa dagar tror jag på oss, vissa inte. Idag är en bättre dag ❤
 
Inser nu också att jag inte skrivit om valpmonstret på ett tag @Valptass 🙂
Hon har sina bättre dagar och hon har sina utmanande dagar... Det som trots allt gör det lättare är att hon inte längre kommer med tänderna först när hon ska upp i ansiktet för att hälsa. Är lättare att tycka om någon som inte biter hål i en...

Och hon är mer mottaglig för kommunikation ❤ Det finns såklart många tillfällen då hon far som en virvelvind genom livet och helt enkelt inte har tid att se att någon försöker kommunicera med henne, men enstaka gånger stannar hon upp 🙏 När hon väl ger sig tid är hon väldigt lättlärd. Men hon lär sig också saker på egen hand väldigt lätt tyvärr.

Om jag lyckas vägleda denna virvelvind på ett konsekvent och klokt vis kommer hon bli en underbar tränings- och tävlingskompis. Om inte kommer hon bli en odräglig brukshund med olater 🙈 Vissa dagar tror jag på oss, vissa inte. Idag är en bättre dag ❤
Ni kommer säkert bli ett grymt team!
 
Haha ingen fara! Men det är helt sant, det är en reel risk att man (jag då 🙃) underskattar utmaningen med valp efter att ha haft den lättaste valpen ever 😁
Med en nära släkting är det ju inte så konstigt att känna att man vet ungefär vad kommer få! Du har definitivt en poäng i att efter Världens Lättaste Valp så riskerar man att chocka sig själv med nästa valp 😬 :laugh:

Han är ingen valp, han är en enhörning! 😍😁 Jag tycker Izor är sjukt enkel också men han är långt ifrån den där nivån, asså. :angel:😁 Men jag hade å andra sidan en sjukt jobbig valp förra gången!
Ah, är det därför han har en fläck i pannan är - det har suttit ett enhörningshorn där :idea: 🦄
IMG_20220120_141802_716.jpg

Ja alltså jag trodde inte ens att en valp kunde vara så enkel på ALLA sätt :laugh:
Har man haft en sjukt jobbig valp så är man väl förtjänt av en sjukt enkel valp! Bra av Izor att förstå det och unna dig det :D

Inser nu också att jag inte skrivit om valpmonstret på ett tag @Valptass 🙂
Hon har sina bättre dagar och hon har sina utmanande dagar... Det som trots allt gör det lättare är att hon inte längre kommer med tänderna först när hon ska upp i ansiktet för att hälsa. Är lättare att tycka om någon som inte biter hål i en...

Och hon är mer mottaglig för kommunikation ❤ Det finns såklart många tillfällen då hon far som en virvelvind genom livet och helt enkelt inte har tid att se att någon försöker kommunicera med henne, men enstaka gånger stannar hon upp 🙏 När hon väl ger sig tid är hon väldigt lättlärd. Men hon lär sig också saker på egen hand väldigt lätt tyvärr.

Om jag lyckas vägleda denna virvelvind på ett konsekvent och klokt vis kommer hon bli en underbar tränings- och tävlingskompis. Om inte kommer hon bli en odräglig brukshund med olater 🙈 Vissa dagar tror jag på oss, vissa inte. Idag är en bättre dag ❤
Vad härligt att det är en bättre dag idag :heart Hon låter ju inte som en tråkig tjej i alla fall! Jag har hört från fler håll än ett att det är såna valpar som blir bland de bästa hundarna, sånt driv och sån lättlärdhet liksom ⭐ Alla sympatier för att det är krävande, speciellt efter att ha haft en enkel valp, men jag tror absolut som @inverterad att ni kommer bli ett grymt team!
 
En annan nybörjarfråga: Mio väljer nästan alltid vänster galopp. Är det något jag behöver kolla upp redan nu? Han är fem månader.
Eller kan jag göra något för att han ska bli mer liksidig? Säkert en dum fråga från en hästmänniska...
En föreläsning jag var på om valp- och unghundshälsa sa att den typen av oliksidighet är inget man börjar jobba med före hunden är 1 år. Så låt valpen leka och vara lös (där det passar så klart) i varierad terräng så lär du ge den de bästa förutsättningarna :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 478
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 257
Senast: ii-ssa
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
937
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp