Valp 2021 - del 2

Magisk var ordet! Har aldrig varit med om en så lättränad och positiv hund.

Vi har visserligen just tagit oss igenom första löpet och det var verkligen tre veckor av koncentrerad ärthjärna, hon glömde typ sitt 😅 Men nu ute på andra sidan är hon ännu mer magisk än tidigare ❤ Vi får sätta klockan när vi tränar, för varken hon eller jag vill någonsin sluta.

Visa bifogad fil 85171
Om man korsade en "vanlig" Golden med en Tollare skulle det nog bli ganska likt din hund.
 
Frågan är vad den här lilla hunden inte äter! Jordgubbar är tydligen jättegott och tidigare idag stal hon har en större mängd tacokryddad köttfärs. Igår kom hon åt osten och lyckades gnaga i sig ganska mkt på kort tid. Hon är mästare på att se när jag är distraherad och då passar hon på, den lilla luringen!
😈

Tur att hon är söt iaf!
😁
💖
Så nu går jag bara och väntar att hon ska bli dålig i magen men peppar peppar, än är det lugnt!
🤪


Izzy är helt klart den jobbigast valpen jag haft för hon ger sig aldrig sen är det ju lite olyckligt att det inte går att göra så mkt nu för det är is överallt så det blir bara att gå vanliga promenader och det är för lite för henne. Tyvärr är hon inte så intresserad av trickträning och leta godis går bra några gånger sen har hon tröttnat på det så det är lite svårt att aktivera henne just nu.

273563173_5129085040475026_3088078538177950177_n.jpg
 
Idag är Leffe billig. Jag som har varit så nöjd med hur fint han har skött sig. Inte haft sönder nått märkvärdigt och kommer när man ropar och viftar med godisburken. Idag har han stuckit två gånger och han gjorde ett stort fett hål i ärmen på min uhip-kappa :arghh: när jag inte var hemma. Fattar inte hur han har nått den bara. För han verkar ju inte ha hajat det där med att hoppa. Studsa kan han men hoppar gör han bara av misstag. Sen satt han i mina stövlar på promenaden och var riktigt odräglig stundtals.
20220206_163808.jpg
och så sitter det lilla aset och ser så försynt och oskyldig ut när han vet att jag är arg :heart
 
Jag känner mig helt orimligt deppig över att ha råkat klippa i pulpan för första gången idag. Klipper klorna litegrann en gång i veckan, och det är alltid helt odramatiskt. Det var det idag också, men det har seriöst förstöra hela min söndagseftermiddag. Känner mig som en usel och kanske något överkänslig matte 😢🙄😅

Jag tänker att det kommer hända igen pga lätt hänt, så försök släpp det. Jag har klippt min i pulpan flera gånger 🙈
Och hon reagerar knappt. Någon gång märkte jag inte det förrän det var blod överallt. /mvh matte of the year
 
Jag tänker att det kommer hända igen pga lätt hänt, så försök släpp det. Jag har klippt min i pulpan flera gånger 🙈
Och hon reagerar knappt. Någon gång märkte jag inte det förrän det var blod överallt. /mvh matte of the year

I knooow..! Totalt onödig överreaktion, men ibland matchar liksom inte förnuft och känsla :D Nåja, tror jag är redo att gå vidare nu. Show must go on 😑
 
I morse hände något extremt oväntat. Valpis kräktes upp en av sonens strumpor :jawdrop: Tur att jag läst här att det är vanligt förekommande bland valpar :angel: men jag hoppas verkligen att hon inte sväljer fler konstiga saker. Jag har varit så nöjd med att hon inte verkar vilja käka olämpliga saker, hon brukar bara ligga och suga/tugga försiktigt på dem.

För övrigt så blev hon 5 månader igår och har tappat alla sina valptänder. Hon är helt rumsren och sover bra vilket är väääldigt skönt. Min man är trotsig och låter henne sova i sängen mot min vilja, men förra natten ramlade hon ur sängen så nu tror jag att hon kommer få stanna i sin bädd.
 
Jag har vart glad att Tilda inte tuggat I sig på några olämpliga saker som typ strumpor osv(vad jag märkt), men igår trodde jag hon svalt mina happy ears öronproppar 😬 och jag fick rädda en av mina loop öronproppar som hon glatt tuggade på, men hade tur att den fortfarande var hel! Hittade senare båda happy ears i sängen, så hon hade nog bara tvättat dom lite åt mig 🙄
Inatt vaknade hon vid 4 och behövde ut, är glad jag vaknade av att hon hoppade ur sängen och stod och gnällde i köket även om det inte var kul att gå ut i - 9 grader 🥶
I lördags fick hon gå lös i skogen lite, vilket var toppenkul! Blev dessutom en längre promenad än jag räknat med, närmare 4 km. Söndagen blev det däremot inte mycket gjort, jag hade en dålig dag så blev bara korta rastningar ute och lite godisjakt inne 🙈
 
Usch, Vega är riktigt kass i magen, tycker så synd om henne. Pigg som alltid dock, i skrivande stund bökar hon runt i soffan. I helgen drack hon gammalt äckelvatten från golfbanan och hon fick prova sin första råa kycklingvinge, det blev för mycket för magen. Ingen olycka inomhus dock 🤞

I helgen fick hon träffa kompisen och hans schäfer för första gången, båda två blev ordentligt utskällda de första fem minuterna innan hon insåg att de var väldigt spännande grabbar. Riktig liten drama queen så fort schäfern jagade henne lite, då var hon tvungen att skrika att hon DÖÖÖR, men var lika nyfiken och hängde efter sekunden han vände ryggen till 😂

Hundmötena idag har gått så jäkla bra och när ett par harar sprang iväg framför näsan på henne släppte hon det fint. Nu märks det att hon börjar mogna lite! Lite markeringar hann vi med att träna i källarförrådet också, jag börjar bli mer och mer sugen på att köra specialsök med henne.

Screenshot 2022-02-07 at 18.03.11.png
 
I morse hände något extremt oväntat. Valpis kräktes upp en av sonens strumpor :jawdrop: Tur att jag läst här att det är vanligt förekommande bland valpar :angel: men jag hoppas verkligen att hon inte sväljer fler konstiga saker. Jag har varit så nöjd med att hon inte verkar vilja käka olämpliga saker, hon brukar bara ligga och suga/tugga försiktigt på dem.

För övrigt så blev hon 5 månader igår och har tappat alla sina valptänder. Hon är helt rumsren och sover bra vilket är väääldigt skönt. Min man är trotsig och låter henne sova i sängen mot min vilja, men förra natten ramlade hon ur sängen så nu tror jag att hon kommer få stanna i sin bädd.
Vad skönt att hon kräktes upp strumpan och att den inte fastnade i tarmen!
 
Jag och Tilda har nu bockat av 4 av 15 tricks för den inofficiell trick tävlingen min klubb har.
Det vi klarat av är
* sitt-ligg-stå i kedja, hon fattade grejen ganska snabbt, men vi har tränat en del på sitt och ligg separat, dock inte kommandot "stå". Men hon fixade det gallant 🤩
* tass I öppen hand (tidigare har vi tränat lite på att "slå stängd hand" för att få fram en gömda godisen, så hon fattade grejen ganska snabbt
* valfritt tricks = puss (det var det första tricket jag försökte lära henne 😅🙈, och betyder att hon ska Dutta sin nos mot min näsa typ)
* stå på valfritt föremål med båda framtassarna. Första försöket fattade hon vad hon skulle göra 🤩
Bara 11 tricks kvar 😂 tur det inte är någon tidsgräns på hur lång tid tävlingen håller på 😂 största utmaningen blir nog att få henne att kliva i och ur en låda eller liknande, vet inte riktigt hur vi ska träna det. Samt att spela död😂
 
Vilda har nu opererat ut sina sista två mjölktänder och löpt för första gången, så nu är det inte så mycket valp kvar.
Generellt är hon väldigt trevlig och mysig. Hon är dock väldigt skällig och reagerar på allt hon hör utomhus och på tv med skall. Så vi har misslyckats rejält med den delen av uppfostran.
 
Vilda har nu opererat ut sina sista två mjölktänder och löpt för första gången, så nu är det inte så mycket valp kvar.
Generellt är hon väldigt trevlig och mysig. Hon är dock väldigt skällig och reagerar på allt hon hör utomhus och på tv med skall. Så vi har misslyckats rejält med den delen av uppfostran.

Tidig spökålder? Blir hon orolig och skäller därför?
 
Slyngeln blir snart sju månader och har börjat lyfta på benet! I övrigt är han ganska mycket nu - far rätt vilt omkring ute, växlar mellan att gå fint i koppel till att med full kraft kasta sig iväg mot en fågel på tre röda! Eller börja vrålskälla på stjärnorna när han kommer ut på gården stjärnklara kvällar :banghead: I största allmänhet lite för mycket reaktion på allt som händer runtomkring, och lite för lite fokus på mig... Men vi kämpar på! Ibland är han exemplarisk - ibland not so much!
 
Tidig spökålder? Blir hon orolig och skäller därför?
En del av skällandet inomhus på ljud kan nog bero på det. Sen gillar hon nog att skälla också (jag glömde att skriva om skällandet vid tomtgräns också och när hon ser saker i fönstret). Egentligen är det nog sakerna i parentesen som är bristerna i uppfostran och ljudreagerandet inomhus mer spökålder.
 
En del av skällandet inomhus på ljud kan nog bero på det. Sen gillar hon nog att skälla också (jag glömde att skriva om skällandet vid tomtgräns också och när hon ser saker i fönstret). Egentligen är det nog sakerna i parentesen som är bristerna i uppfostran och ljudreagerandet inomhus mer spökålder.

"Uppfostran" tänker jag ju sker under lång tid, gissar att det är en ung valp med tanke på mjölktänderna. Vet inte hur ni väljer att hantera skällandet i övrigt men skvallerträning kan ju både vara effektivt och öka trygghet om det är så att hon är osäker.
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
411
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 626
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 530
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 342
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp