Valp 2021 - del 2

Nu har alla valptänder rykt förutom en hörntand som sitter som berget 😒

Fick ringa runt till 4 olika kliniker innan vi fick en tid hos en klinik som har tid att dra ut under 2021, resten hade inte tid förrän i februari 😓.

Är det såhär i hela landet? Jag trodde lite naivt att det var just i somras som det skulle vara problem att få tid hos vet.
Jag bor ju i Södermanland, men upplever att det gäller även Västmanland samt Stockholm. Var redo att åka landet runt för Assar nu när han är sjuk då det inte fanns någon som kunde ta emot honom i vårt län samt närliggande län. 🥴
Kort sagt, tror det gäller hela landet tyvärr.
 
FB_IMG_1636979106876.jpg

Lille Leffe har fyllt 5 veckor nu. Var och hälsade på honom i måndags. Längtar tills jag får ta hem honom.
Uppfödaren hade kollat till kullen och det fattades en valp. Gissa vems valp det var? Han hade gått och lagt sig hos den gamle hunden :heart
 
0C3DA105-1C54-487B-B693-23A8123AD934.jpeg
Detta är Egon, en numer 16 veckors valp av rasen Basset hound. Han är efter aktiva jaktlinjer så förhoppningarna är att han ska kunna gå på småvilt och eftersök. Sambon är även aktiv inom viltspår och hoppas att dom ska kunna bli framgångsrika även där.
 
Min halvårs-valp verkar ha blivit inspirerad av tråden och gick loss på golvlisten häromdagen.
Hon har tre dubbla hörntänder, så nu blev jag lite skrämd för när det ska kunna åtgärdas. (I Sthlm)
Annars är hon enkel och lättsam, glad och mysig. ❤️
9EF68183-D337-44B8-BF9D-5CE3F7B63F6F.jpeg
 
Hexa har börjat komma in i slyngel åldern och börjat försöka testa mina gränser och lite allt möjligt. Fortfarande sjukt enkel, social (för social :rofl: ) hund som är väldigt snäll.
Ska bli skönt när kattungarna flyttar så det blir lite lugnare här hemma.

Hexa kan än så länge: inkallning, ligg, stanna, varsågod, gå ut, stå (halvt) och vi har börjat om på omvänt lockande, då jag nog tyvärr var lite snabb där. Hon är även inte ens 5 månader gammal, rumsren :banana:. Så jäkla skönt! Sov 23-07 i natt och tyckte jag gick upp förtidigt haha :D.

Jag har en svacka just nu och känner mig som sämsta ägaren, men blir nog bättre snart. Speciellt när vi ska börja valpkursen. Tror det kommer bli lättare då :).

Hexa är iallafall bästa hunden!
 

Bifogade filer

  • Remake 2.jpg
    Remake 2.jpg
    13,5 KB · Visningar: 60
Senast ändrad:
Vår lilla valp (10 veckor) har blivit lite väl smal tycker jag. Hur bedömer man egentligen hullet på valpar, kan man använda samma skala som till vuxna (BCS)? Valpis har varit dålig i magen en tid och skonkost hjälpte inte så vi var till vet i tisdags. Fick spruta som lugnade magen samt ordinerat foderbyte till GI-foder. Vi följer tabellen på förpackningen. Magen verkar må bra. Hur lång tid ska vi vänta på resultat innan vi eventuellt justerar fodermängden? Det känns som att hon är hungrig mest hela tiden, men hon är ju labrador också ;)

Smal.jpg
 
20211119_090226.jpg


Spår idag igen, kortare (runt 50 m) men med mjuk vinkel som gick utan bekymmer. Liggtid 60 min.

Igår hade vi hundhallen för oss själva i en och en halv timme. Iris fick träna mycket stadga, lite fjärr-rörelser, sitt/ligg/stanna kvar, bakdelskontroll och lite fritt följ med food drive. Vi gjorde även en del belönings- och lekövningar och jag misstänker att det behövs på den här damen som inte riktigt är med på varför hon ska jaga godiset i min hand när man bara kan få det inskyfflat i munnen? :cautious: Pojkarna är bolltokiga men den här damen gillar nog lite andra grejer.

Agilityparken stod framme och Lasse fick prova på, vilket han gjorde med råge. Allt med fart är fantastiskt, enligt Lars! Gibbs som är nykastrerad och ska ta det lugnt fick kämpa med metallapporten vilket var cirka det vidrigaste han tagit i sin mun cirka någonsin. :laugh:
 
Vår lilla valp (10 veckor) har blivit lite väl smal tycker jag. Hur bedömer man egentligen hullet på valpar, kan man använda samma skala som till vuxna (BCS)? Valpis har varit dålig i magen en tid och skonkost hjälpte inte så vi var till vet i tisdags. Fick spruta som lugnade magen samt ordinerat foderbyte till GI-foder. Vi följer tabellen på förpackningen. Magen verkar må bra. Hur lång tid ska vi vänta på resultat innan vi eventuellt justerar fodermängden? Det känns som att hon är hungrig mest hela tiden, men hon är ju labrador också ;)

Visa bifogad fil 79830
Jag skulle inte göra något alls. Om hon varit dålig i magen har hon säkert blivit smal av den anledningen, det rättar till sig igen när hon får äta normala portioner igen. Valpar ska dessutom hellre vara lite smala än överviktiga, vilket är särskilt viktigt hos en Labrador som brukar ha mycket lätt till att lägga på sig och dessutom har mycket ledproblem.
Håll valpen slank!
 
Hur går det med spökåldern? Jotack bra, tackar som frågar!

Film (varning för otäck sten)

Vi har också en hastigt uppkommen fobi för vägskyltar som ABSOLUT INTE har stått på samma ställe hela hennes liv. Alls. Såklart.

Promenera en sväng på avenyn är dock inte det minsta farligt.

Visa bifogad fil 79528
Älskar filmen! Vilka knäppskallar de är de små :love:
Sådär var Torsten också när vi kom till nåt som han inte kände igen. Som en stor tunna mitt på skogsvägen :rofl:
 
The Face of Suffering! Den stackars hunden får ju ALDRIG göra nåt kul! (Förutom att han precis gått en långpromenad och att vi sen både gjort några kedjor med lekbelöning och kört ett klickerpass med apporten :cautious: :meh: )
Det blir länsstyrelsen dirr efter att ha rådfrågat Tudde och Skrället.
Enligt Tudde behöver stackarn absolut mer roligheter, enligt Skrällegrubben är det en grov överaktivering och låt en hund sova please.

Sån fantastiskt söt långnäsa :love:
 
Det blir länsstyrelsen dirr efter att ha rådfrågat Tudde och Skrället.
Enligt Tudde behöver stackarn absolut mer roligheter, enligt Skrällegrubben är det en grov överaktivering och låt en hund sova please.

Sån fantastiskt söt långnäsa :love:

Izor ringer VRIS (Valpars Rätt i Samhället) direkt enligt Tuddes och Skrälles råd!

Tack :heart Ja, han är förjäkla söt, och hans träningsmotivation är härlig! Nu ligger han och sover efter lite övertalning om att det roliga faktiskt var slut för denna gång. :D
 
Greta är snart sju månader och här har vi precis varit ute på ett litet lunchspår :) Hon fick prova på ett korsande spårupptag och jag hade även lagt spåret över en stenmur och hon fixade båda grejerna galant! Vi har har även varit på vår första träning med Missing Peoples hundgrupp i vår stad. Hon är ju dock än så länge för ung för att få göra annat än att träna, men det känns bra att få vara med och träna rätt redan från början. Jag gillar praktiskt tillämpbara saker (tex odlar jag bara sådant som går att äta :D), så det kommer att vara huvudsyftet (förutom träning som ren aktivering också såklart) med vår träning :)

Greta5.jpg
 
Det är både fredag och Kryzas sista hörntand har nu börjat att lossna. Känner att det nästan är värt att korka upp lite bubbel för det 🥳

Annars tragglar vi på med rumsrenheten, gud så trött man blir när hon håller sig max 2 tim hemma innan hon helt ogenerat sätter sig och kissar (gärna med ögonkontakt också). Är vi borta eller på kurs har hon inga problem att hålla sig. Nu är hon ändå 5 månader, Ivar var rumsren på två veckor 😒
 
Greta är snart sju månader och här har vi precis varit ute på ett litet lunchspår :) Hon fick prova på ett korsande spårupptag och jag hade även lagt spåret över en stenmur och hon fixade båda grejerna galant! Vi har har även varit på vår första träning med Missing Peoples hundgrupp i vår stad. Hon är ju dock än så länge för ung för att få göra annat än att träna, men det känns bra att få vara med och träna rätt redan från början. Jag gillar praktiskt tillämpbara saker (tex odlar jag bara sådant som går att äta :D), så det kommer att vara huvudsyftet (förutom träning som ren aktivering också såklart) med vår träning :)

Visa bifogad fil 79842

Så vacker 😍 Det behövs fler Greta-bilder i tråden!

Mvh,
Mycket Partisk
 
Greta är snart sju månader och här har vi precis varit ute på ett litet lunchspår :) Hon fick prova på ett korsande spårupptag och jag hade även lagt spåret över en stenmur och hon fixade båda grejerna galant! Vi har har även varit på vår första träning med Missing Peoples hundgrupp i vår stad. Hon är ju dock än så länge för ung för att få göra annat än att träna, men det känns bra att få vara med och träna rätt redan från början. Jag gillar praktiskt tillämpbara saker (tex odlar jag bara sådant som går att äta :D), så det kommer att vara huvudsyftet (förutom träning som ren aktivering också såklart) med vår träning :)

Visa bifogad fil 79842
Så snygg!
 
Greta är snart sju månader och här har vi precis varit ute på ett litet lunchspår :) Hon fick prova på ett korsande spårupptag och jag hade även lagt spåret över en stenmur och hon fixade båda grejerna galant! Vi har har även varit på vår första träning med Missing Peoples hundgrupp i vår stad. Hon är ju dock än så länge för ung för att få göra annat än att träna, men det känns bra att få vara med och träna rätt redan från början. Jag gillar praktiskt tillämpbara saker (tex odlar jag bara sådant som går att äta :D), så det kommer att vara huvudsyftet (förutom träning som ren aktivering också såklart) med vår träning :)

Visa bifogad fil 79842

Härlig uppsyn. :love:
 
3 av de tänder som satt dubbelt är nu borta efter ihärdigt vickande och bentuggande och lite kirurgiska ingrepp av mattes fingrar:up: . 2 är kvar (båda hörntänderna i överkäken), och jag inbillar mig att den ena kaaaanske börjar gå att vicka lite. Hoppas verkligen de också ger sig! De andra satt ju som f*n innan också, men de lossnade ju bevisligen till slut.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 424
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 256
Senast: ii-ssa
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
937
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp