Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var det valpkurs igen!

Det gick väldigt bra idag, bästa tillfället hittills utan tvekan. Han skällde inte en enda gång och verkar börja vänja sig vid att människor och hundar kan vara runtomkring utan att låsa fokus på dem och vilja fram. Instruktören är fortfarande väääldigt intressant när hon kommer nära dock :D

Vi körde lite kontaktövningar, bland annat medan instruktören försökte störa oss lite genom att spela upp märkliga ljud på sin telefon och genom att gå förbi och släpa på en hopvikt presenning. Han tittade lite men vände sig sedan till mig, han är ju van vid skvallerträning i vardagen så det var inget svårt :)

Vi övade också lite på hantering, där vi skulle klä på valpen en tröja. Jag fick på och av den tre-fyra gånger, så det gick ju bra! Vi fick även testa att trä på en strumpa på tassen, det gick bra på alla fyra tassar. Skönt!

Vi körde leken "dead or alive", ni vet när man har en leksak i varje hand och först leker med den ena och sedan växlar till den andra. Den övningen kunde vi bara göra två gånger, för han blir uppgasad väldigt fort :angel: Efteråt dämpade jag honom med lite lugnare grejer.

Sedan tränade vi på att gå fint vid sidan, typ fotgående, och det gick bra men jag måste jobba upp hastigheten i belöningarna så att jag kan bromsa honom med godis snarare än med kopplet. Nåväl, vi fixade det fint ändå!

Han höll ihop väldigt fint fram till sista kvarten ungefär, då orken började tryta och han ville gå vidare. När kursen väl var slut fick han fnatt, helt förståeligt :p

Jag är jättenöjd med den här lilla killen :heart Funderar på vad vi ska göra efter valpkursen; just nu lutar det åt en kurs i nosework :)

IMG_20210719_211056_768.jpg


Se så fin han blev i tröjan! :D
 
Funderar på vad vi ska göra efter valpkursen; just nu lutar det åt en kurs i nosework :)
Det här funderar jag med på! Tilja är så galet rolig att jobba med så jag är sugen på att gå ALLA kurser :laugh:
Men det måste ju vara helt som hon kan ta till sig bra och orka med... hur tänker ni andra efter valpkurs (om ni ens går den)?

Husse är väldigt sugen på kantarellsök :d Funderar på att testa någon privatlektion i det, men hon är ju inte ens 4 månader än och jag vill inte stressa henne heller.
 
Det här funderar jag med på! Tilja är så galet rolig att jobba med så jag är sugen på att gå ALLA kurser :laugh:
Men det måste ju vara helt som hon kan ta till sig bra och orka med... hur tänker ni andra efter valpkurs (om ni ens går den)?

Husse är väldigt sugen på kantarellsök :d Funderar på att testa någon privatlektion i det, men hon är ju inte ens 4 månader än och jag vill inte stressa henne heller.

Då hade jag börjat med nosework. Får ni hjälp att lära in en etikett kommer ni klara de andra fint sen och kan lära in kantarell på egen hand skulle jag säga 😁👌
 
Idag harvi varit och vaccinerat ILY. Hon tyckte det var himla kul med en ny bekantskap. Veterinären bröt sönder lite godisar och gav henne. Men de var iaf lite stora. Så när jag sade det försökte vet ta godisen för att bryta sönder. Helvete heller, inte ILYs skatt! Hon kastade sig med sin godis som Gollum med ringen i min famn. 😅 I övrigt gick det bra. Hon fick hälsa på en hel del annat folk som tyckte hon var så gullig med sina öronstrutar. Veterinären visste inte om hennes högerögas skelning skulle växa bort eller ej. Vi får se om hon kanske förblir rödspätta.. 🐟
Hon går fint i kopplet och är så himla lättlärd och kul. Så mkt bus och upptåg i henne! Älskart! :love:
Idag blev hon dock rädd för ngt för första gången. Jag bar henne på väg från bilen till lagret och ett gäng jakthundar kom rusandes vrålande innanför staket bredvid. Hon fick panik först och klöste mig över halva bröstet. Men vi stannade kvar på behörigt avstånd och jag tjoade och tjimade lite med henne tills hon släppte det. Då gick vi in. Efteråt när vi gick där igen var det lugnt iaf. Skönt!
IMG_8290.jpg
 
EB16C3B3-DE03-4A5D-A92C-75A0E9720B81.jpeg

Lola har varit så duktig här på Gotland! Hänger med överallt, ligger lugnt och chillar på restaurang och vinbar och har inga problem alls att gå genom vimlet i visby.

Har dock märkt att hon har svårt för att gå genom trånga utrymmen. Inga problem att ligga i bur eller så men om vi ska in på en restaurang och det är trångt så tvärnitar hon, eller på gotlandsfärjan hit så var det skitläskigt att passera folk i korridorerna och hon blev platt som en pannkaka. Även vissa trappor medan hon ibland klarar en gallertrappa utan problem 🤷‍♀️
 
I mitten av augusti får vi, eller ja sambon främst, hem en till liten valp! :love: Samma uppfödare och samma pappa(har jag för mig) men olika tikar. Vi träffade båda härliga föräldrar de 2 ggr vi var där och tingade valp om det kom en tik. Och det gjorde det!
De här var större modell än min lille valp. Och tiken brukar lämna hundar som är stora, tidiga i utveckling mentalt etc. Så den får vi hämta när de är 8 veckor.
Det roliga är att även den har vitt på örat. Jag har aldrig träffat pappisar med vitt på örat innan nuvarande valp. Nu får vi två! :laugh:
Så kul att ILY får en kompis av sin egen sort! :heart
 
I mitten av augusti får vi, eller ja sambon främst, hem en till liten valp! :love: Samma uppfödare och samma pappa(har jag för mig) men olika tikar. Vi träffade båda härliga föräldrar de 2 ggr vi var där och tingade valp om det kom en tik. Och det gjorde det!
De här var större modell än min lille valp. Och tiken brukar lämna hundar som är stora, tidiga i utveckling mentalt etc. Så den får vi hämta när de är 8 veckor.
Det roliga är att även den har vitt på örat. Jag har aldrig träffat pappisar med vitt på örat innan nuvarande valp. Nu får vi två! :laugh:
Så kul att ILY får en kompis av sin egen sort! :heart
Låter som att det kan bli livat :D kanske tur att de är små?
 
Låter som att det kan bli livat :D kanske tur att de är små?
Känns lite som en förutsättning! :nailbiting:
Två Cane Corso tex hade jag nog inte pallat.😅 Sambon har mindre möjlighet att jobba hemifrån. Så jag kommer ju få ta dem en hel del tills de kan hänga med mer. Framför allt då han är i DK en v i månaden kommer jag väl alltid ha dem själv. Lite därför jag känner att det är lika bra att få det avklarat lite samtidigt med rumsrenhet, ensamträning etc.
Det är ju också en rätt enkel ras, tycker jag iaf. Så det underlättar ju att de är lättlärda och inte har tex stark jaktlust eller ngt.
 
Idag är jag glad, och har lite kul att komma med :)

För det första - ensamträningen går än så länge som på räls :up: Jag har lämnat Tengil ensam, utan de andra hundarna och utan distraktion typ kong, regelbundet sedan start. Det har gått bra varje gång, och jag har trappat upp ganska långsamt. Den här veckan har han varit ensam 20-25 minuter, vilket är det längsta hittills :) När vi kommer hem ids han inte resa sig och hälsa ens, utan ligger kvar och vilar en stund till :D Livet blir så mycket smidigare med hundar som kan lämnas ensamma en stund, så det känns hoppfullt!

För det andra - precis utanför vår port ligger ett galler, som Tengil sedan han kom hit har tyckt varit lite läbbigt och inte velat gå på. Han har inte haft några problem med andra liknande galler, så vi har hoppats att det kommer växa bort men jag har såklart varit lite orolig ändå. De senaste dagarna har han släppt det helt, och går obekymrat igenom porten själv både på väg ut och på väg in! Mycket skönt!

Sist men inte minst, och kanske anledningen till att jag är lite extra glad just idag - de vassa små hajtänderna är på väg att ryka! :banana:Jag såg idag när jag kollade munnen att två framtänder i överkäken och en i underkäken var borta :) Jag har tyckt att han varit lite extra bitig senaste dagarna, och nu har han hamnat i en period då han ganska ofta vill hoppa upp i knät och tugga ben (vilket är gosigt men en aning trångt när jag sitter vid datorn :laugh:). Både sambon och jag har en del, eh, krigsskador efter sylvassa valptänder (för inget är tydligen så najs att bita i som människohud :cautious:) så det är efterlängtat :p

IMG_20210722_010732_213~2.jpg

Älskade lilla bebis, jag tycker att valptiden går för fort samtidigt som den inte går fort nog :heart :D

Det här funderar jag med på! Tilja är så galet rolig att jobba med så jag är sugen på att gå ALLA kurser :laugh:
Men det måste ju vara helt som hon kan ta till sig bra och orka med... hur tänker ni andra efter valpkurs (om ni ens går den)?

Husse är väldigt sugen på kantarellsök :d Funderar på att testa någon privatlektion i det, men hon är ju inte ens 4 månader än och jag vill inte stressa henne heller.
Hade jag vetat vad jag vill satsa på och tävla inom så hade jag rimligen börjat där, men jag har tänkt prova lite olika och se vad som passar oss så det finns många kurser jag kan tänka mig att gå härnäst :) Just nosework råkar vara lättillgängligt för mig där jag bor vad gäller utbud av kurser, öppen träning, privatinstruktörer osv. så därför ligger det nära till hands (att lära hunden markera dofter känns också som en bra "basgrej" att ha i "aktiveringsarsenalen"). Jag kan dock lika gärna tänka mig ett gäng andra kurser att gå istället, bortsett från "vanlig vardagslydnad" som inte känns lockande.

Jag tror att de flesta grundkurser som riktar sig även mot valpar går att individanpassa ganska bra utifrån nivå (även låg sådan), och jag resonerar nog så att så länge valpen kan hantera kursmiljön och det finns en chans att ni får roligt ihop så är det bara att testa :)
 
Det var superkul att få klappa gullisen!

Vill ni ses och umgås/träna nån dag så säg till! Bor i Lund men jobbar i Lomma :)
Men åh, så trevligt! Det skulle vi gärna göra! 😄 Du kanske har tips på valpkurs här nere i Skåne?
Idag är jag glad, och har lite kul att komma med :)

För det första - ensamträningen går än så länge som på räls :up: Jag har lämnat Tengil ensam, utan de andra hundarna och utan distraktion typ kong, regelbundet sedan start. Det har gått bra varje gång, och jag har trappat upp ganska långsamt. Den här veckan har han varit ensam 20-25 minuter, vilket är det längsta hittills :) När vi kommer hem ids han inte resa sig och hälsa ens, utan ligger kvar och vilar en stund till :D Livet blir så mycket smidigare med hundar som kan lämnas ensamma en stund, så det känns hoppfullt!

För det andra - precis utanför vår port ligger ett galler, som Tengil sedan han kom hit har tyckt varit lite läbbigt och inte velat gå på. Han har inte haft några problem med andra liknande galler, så vi har hoppats att det kommer växa bort men jag har såklart varit lite orolig ändå. De senaste dagarna har han släppt det helt, och går obekymrat igenom porten själv både på väg ut och på väg in! Mycket skönt!

Sist men inte minst, och kanske anledningen till att jag är lite extra glad just idag - de vassa små hajtänderna är på väg att ryka! :banana:Jag såg idag när jag kollade munnen att två framtänder i överkäken och en i underkäken var borta :) Jag har tyckt att han varit lite extra bitig senaste dagarna, och nu har han hamnat i en period då han ganska ofta vill hoppa upp i knät och tugga ben (vilket är gosigt men en aning trångt när jag sitter vid datorn :laugh:). Både sambon och jag har en del, eh, krigsskador efter sylvassa valptänder (för inget är tydligen så najs att bita i som människohud :cautious:) så det är efterlängtat :p

Visa bifogad fil 74071
Älskade lilla bebis, jag tycker att valptiden går för fort samtidigt som den inte går fort nog :heart :D


Hade jag vetat vad jag vill satsa på och tävla inom så hade jag rimligen börjat där, men jag har tänkt prova lite olika och se vad som passar oss så det finns många kurser jag kan tänka mig att gå härnäst :) Just nosework råkar vara lättillgängligt för mig där jag bor vad gäller utbud av kurser, öppen träning, privatinstruktörer osv. så därför ligger det nära till hands (att lära hunden markera dofter känns också som en bra "basgrej" att ha i "aktiveringsarsenalen"). Jag kan dock lika gärna tänka mig ett gäng andra kurser att gå istället, bortsett från "vanlig vardagslydnad" som inte känns lockande.

Jag tror att de flesta grundkurser som riktar sig även mot valpar går att individanpassa ganska bra utifrån nivå (även låg sådan), och jag resonerar nog så att så länge valpen kan hantera kursmiljön och det finns en chans att ni får roligt ihop så är det bara att testa :)
Härligt att läsa era uppdateringar, så skönt att valptänderna börjar ramla ut, det set vi fram emot här.. 😅 Så skönt att han kan gå på gallret hos er. Tistla tycker inte om galler ute men kan gå på det mesta annat, klättrar upp på bänkar, bord osv.. Men just galler eller hål, nope! 🙃


Denna lilla fröken kommer att ge mig gråa hår känner jag redan.. 😆 Full i fan och envis till tusen.. När vi satt ute på balkongen idag så vips stod hon på bordet, busetjejen.. 😂
20210722_112229.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 613
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp