Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 73624
Det är inte lätt att vara den här tjejen. Ena dagen upp och andra ner. Nu har hon varit uppe i hög stress 3 dagar i rad utomhus. Svårt att få ro, är otroligt reaktiv på promenader och går och spontanskäller hemma. Vi hade vår andra träff med vår beteendevetare igår och jobbade med motbetingning och har fått i läxa att bara fortsätta jobba med det just nu för att få ner henne sa hon blir mer mottaglig för annan träning.

Fick veta ganska så tidigt att ett kullsyskon blev tillbaka lämnad till uppfödaren av en köpare då hon tydligen varit likadan som min fast ännu mer reaktiv. Det är så kämpigt och det gör så ont i mig att se min unga valp gå upp i så hög stress. Vi kämpar på med träning och hjälp. I morgon ska vi till veterinären för att göra en hälsokontroll utifall att de ser något som vi inte ser. Jag hoppas era valpar har en lugnare start i livet ❤️

När hon väl är lugn är hon helt fantastisk. Verkligen min dröm-vovve. Vi går på äventyr bort där det inte finns andra hundar eller jobbiga saker. Bada och aport är favoriten. Leksaker är det bästa som finns och bjuder alltid in till lek och kontakt. Vår beteendevetare tyckte vi skulle testa anmäla oss till noseworkkurs i höst när vi förhoppningsvis lyckas med motbetingningen och kanske vallning så småningom. Saker som jag inte alls har varit inne på från början att träna, men om hon tycker det är kul och det är bra för henne så är jag beredd att lägga mina ägg i den korgen.

Nosework tror jag kommer kunna passa henne jättefint. Det har varit, och är, väldigt bra för vår reaktiva hund.
När hon jobbar så jobbar hon, trots störning. Och efteråt är hon i regel väldigt nöjd! (sen pysslar vi med annat med, men nw var det första vi började med och hon är superduktig verkligen!)
 
Hon är så himla kul och enkel den här lilla tjejen! Hon lär sig så fort och är ruskigt smart. Idag har vi haft tokvarmt. Så jag har duschat henne för att hålla henne sval. Det ledde till rally, bus och stoj. Hon kan underhålla sig själv väl med sina leksaker. Hon växlar mellan boll, pipleksak och ben. Eller allihop samtidigt och tex slår bollen med pipleksaken för att sedan jaga bollen som far iväg. Så himla rolig! :laugh:
Girig:
IMG_8167.jpg
 
Tack Migo! Tar åt mig av din kommentar, jag har ju som sagt ingen koll på vallning eller den världen så bra att du upplyser oss okunniga😊

Det finns massor av saker som går att göra för att aktivera och stärka din hund, kommer nog flera bra tips här i tråden!

Om det är din "hundpsykolog" som rekommenderat dig att valla så hade jag bytt omgående. Det visar på total oförståelse och okunskap!
 
Fråga till er andra som är valp-vana:
Jag har ju aldrig haft valp förr. Jag ska iaf ringa uppfödaren i annat ärende snart och vi ska till vet för vaccination också. Men innan dess tänkte jag fråga här.
Min tjej skelar utåt med ena ögat ofta. Brukar sånt växa bort eller kommer hon alltid vara rödspätta?
Tycker jag hört om småhundar som det vuxit bort på..
 
Nu är Iris veterinärbesiktigad och allt såg bra ut. :) Hon är mycket framåt, med en hel del attityd och är kullens "värsting" som ska vara med överallt och alltid är först. Det bådar gott för framtiden! Igår badade hon i havet, plumsade i som ingenting, och ikväll ska hon få möta uppfödarens får för första gången. :D De har åkt bil flera gånger utan bekymmer.

Imorgon hämtas hon!

received_548150082876148.jpeg
 
Nu är Iris veterinärbesiktigad och allt såg bra ut. :) Hon är mycket framåt, med en hel del attityd och är kullens "värsting" som ska vara med överallt och alltid är först. Det bådar gott för framtiden! Igår badade hon i havet, plumsade i som ingenting, och ikväll ska hon få möta uppfödarens får för första gången. :D De har åkt bil flera gånger utan bekymmer.

Imorgon hämtas hon!

Visa bifogad fil 73669
Men gud så söt!
 
F631DA4F-47C2-4D41-ADEA-AB40675DB982.jpeg

Besöket hos veterinären igår gick helt okej. Tjejen var så klart väldigt stressad och det var väldigt jobbigt för henne. Men hon lät veterinären känna och klämma överallt, att ta blodprov gick också bra och såg fina ut. Så frisk är hon i alla fall så det är ju så klart en lättnad. Husse och matte fick också massa beröm för hur vi hanterade henne och gjort hittills, att vi höll oss lugna och trygga och inte skäller eller bestraffar henne när hon inte ”beter sig” ☺️ Jag tyckte tjejen skötte sig helt okej med tanke på hur jobbigt det var för henne och vi fick så bra mottagande! Nu ska vi få kontakt med en etolog och beteendeutredare för någon form av ”rehab” och fortsatt hjälp. Det känns väldigt hoppfullt!

Nu är vi ute på landet och ska gå lite leder i skogen och leta svamp. Freja verkar leva sitt bästa liv med att jaga fjärilar och bada i sjön!
 
Här går det fortsatt inte framåt. :( Jag hade goda förhoppningar om en uppfödare, men det blev ingen kull i sommar som planerat och nästa planeras först till 2022. Det känns som lite väl långt bort, jag har redan väntat hela livet och är så trött på det, fick jag bestämma helt skulle jag haft hund igår redan :cautious:. Så nu måste jag fundera på alternativ och göra om hela processen med efterforskningar, tuffa till mig och få iväg mail, vänta på svar, noja inför eventuellt besök, osv. Fy fan.
 
Visa bifogad fil 73720
Besöket hos veterinären igår gick helt okej. Tjejen var så klart väldigt stressad och det var väldigt jobbigt för henne. Men hon lät veterinären känna och klämma överallt, att ta blodprov gick också bra och såg fina ut. Så frisk är hon i alla fall så det är ju så klart en lättnad. Husse och matte fick också massa beröm för hur vi hanterade henne och gjort hittills, att vi höll oss lugna och trygga och inte skäller eller bestraffar henne när hon inte ”beter sig” ☺️ Jag tyckte tjejen skötte sig helt okej med tanke på hur jobbigt det var för henne och vi fick så bra mottagande! Nu ska vi få kontakt med en etolog och beteendeutredare för någon form av ”rehab” och fortsatt hjälp. Det känns väldigt hoppfullt!

Nu är vi ute på landet och ska gå lite leder i skogen och leta svamp. Freja verkar leva sitt bästa liv med att jaga fjärilar och bada i sjön!
Vad gör hon/beter hon sig vid stressen?

Har uppfödaren inga råd?
 
Nu är Iris veterinärbesiktigad och allt såg bra ut. :) Hon är mycket framåt, med en hel del attityd och är kullens "värsting" som ska vara med överallt och alltid är först. Det bådar gott för framtiden! Igår badade hon i havet, plumsade i som ingenting, och ikväll ska hon få möta uppfödarens får för första gången. :D De har åkt bil flera gånger utan bekymmer.

Imorgon hämtas hon!

Visa bifogad fil 73669
Åh Britt-Marie! ❤❤❤ med attityd som matchar namnet!
 
20210716_141240.jpg

Asså det verkar inte finnas något som bekommer den här valpen. Att är en fest, inklusive att trängas på terminalen på Arlanda, nästan bli mosad av folks ben och väskor och bagagevagnar, rullas runt i flygbur, lyftas och åka flygplan. När jag släppte ut honom var han helt yrvaken och verkar ha sovit hela resan. Tror bestämt att jag köpt mig en riktig guldklimp. :banana:
 
Senast ändrad:
Här går det fortsatt inte framåt. :( Jag hade goda förhoppningar om en uppfödare, men det blev ingen kull i sommar som planerat och nästa planeras först till 2022. Det känns som lite väl långt bort, jag har redan väntat hela livet och är så trött på det, fick jag bestämma helt skulle jag haft hund igår redan :cautious:. Så nu måste jag fundera på alternativ och göra om hela processen med efterforskningar, tuffa till mig och få iväg mail, vänta på svar, noja inför eventuellt besök, osv. Fy fan.
Du kan inte kolla med den uppfödare du fått kontakt med om hen har något/några förslag på andra som skulle passa dig?
 
Visa bifogad fil 73720
Besöket hos veterinären igår gick helt okej. Tjejen var så klart väldigt stressad och det var väldigt jobbigt för henne. Men hon lät veterinären känna och klämma överallt, att ta blodprov gick också bra och såg fina ut. Så frisk är hon i alla fall så det är ju så klart en lättnad. Husse och matte fick också massa beröm för hur vi hanterade henne och gjort hittills, att vi höll oss lugna och trygga och inte skäller eller bestraffar henne när hon inte ”beter sig” ☺️ Jag tyckte tjejen skötte sig helt okej med tanke på hur jobbigt det var för henne och vi fick så bra mottagande! Nu ska vi få kontakt med en etolog och beteendeutredare för någon form av ”rehab” och fortsatt hjälp. Det känns väldigt hoppfullt!

Nu är vi ute på landet och ska gå lite leder i skogen och leta svamp. Freja verkar leva sitt bästa liv med att jaga fjärilar och bada i sjön!
Jag kanske har missat men.. :) Hur gammal är hon nu? Vad är tanken att ni ska göra med henne och vad gör ni nu? Hur ser släkten ut, finns den här problematiken i linjerna?
 
Du kan inte kolla med den uppfödare du fått kontakt med om hen har något/några förslag på andra som skulle passa dig?

Vad skulle det tjäna till annat än att göra mig ännu mer besviken? Jag har redan gått igenom de andra uppfödare som finns inom överkomligt avstånd och endera uppfyller de inte mina krav på kartläggning av hälsa och mentalitet, eller har en avelsinriktning som inte är kompatibel med det hundliv jag tänkt mig. Och då känns det inte som någon större mening att kontakta någon av dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 469
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 167
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 213
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 710
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp