Du är inte kass ❤️
Låt honom skrika lite i en kompostgallerhage eller bur medan du gör det du behöver - det dör han inte av.

Min lilla har varit en väldigt ljudlig figur än så länge, men nu efter några dagar hemma och skrik och gap som undanstängd utan att det gett något större resultat så lägger hon sig ner så fort jag stänger undan henne.

När jag var och åt hos mina föräldrar typ andra kvällen jag hade henne sa jag till dem just det, att hade detta varit min första valp hade jag nog haft ångest och känt mig oförmögen att ens gå på toa utan henne eftersom hon gapade så fort jag stängde undan henne lite. Små valpar kan verkligen gråta på ett hjärtskärande vis, utan att det är någon kris med dem.
Pratade med uppfödaren idag och hon hade samma inställning som det du skriver. Hon sa typ äsch låt han pipa, låt han inte köra med dig. Jag har ju mest tänkt att han har just flyttat hemifrån, han behöver närhet osv men han behöver ju inte det hela tiden. Han verkar inte oroande otrygg, han äter med god aptit, sov gott inatt också och verkar totalt orädd för allt.

Det svåra med att ha honom i hage eller dela av med kompostgaller är att han försöker bryta sig ut, eller helt enkelt går och flyttar hagen med sig. Har lagt viktskivor som ska hindra men den där valpen har oanade krafter 😅 tycker också det är lite läskigt när han klättrar på det. Jag har en valphage hos en kompis som jag kanske ska be henne komma hit med men den är i tyg så funkar inget annat kommer han nog försöka äta sig ut.

Pratade med uppfödaren idag och hon hade samma inställning som det du skriver. Hon sa typ äsch låt han pipa, låt han inte köra med dig. Jag har ju mest tänkt att han har just flyttat hemifrån, han behöver närhet osv men han behöver ju inte det hela tiden. Han verkar inte oroande otrygg, han äter med god aptit, sov gott inatt också och verkar totalt orädd för allt.

Det svåra med att ha honom i hage eller dela av med kompostgaller är att han försöker bryta sig ut, eller helt enkelt går och flyttar hagen med sig. Har lagt viktskivor som ska hindra men den där valpen har oanade krafter 😅 tycker också det är lite läskigt när han klättrar på det. Jag har en valphage hos en kompis som jag kanske ska be henne komma hit med men den är i tyg så funkar inget annat kommer han nog försöka äta sig ut.

Kanske kan du spänna fast ett galler i botten också, så blir det krångligare för honom att flytta det? Det stabiliserar ju upp hela anordningen lite också :)

Ni som har era valpar hemma, vad har ni för storlek i sele och/eller halsband? Ras och ålder kanske också underlättar.

Men vad begär du efter några timmar hemma hos dig?
Låt den landa innan du klagar :D
Orkade inte svara på det här innan men jag begärde typ ingenting. Jag använde buke för att ventilera att det var rätt tufft, vilket var dumt.

Den här valpen är definitivt åt det mer intensiva och krävande hållet. Det är liksom inte så att jag aldrig sett en valp förr. Har man inte haft den här typen av valp, utan bara såna vi hade under min uppväxt, kanske det är svårt att föreställa sig skillnaden. Jag kunde ju inte riktigt det innan jag själv står här med en.

kroka fast den i väggen eller ett buntband i närmaste element/rör/bordsben

Orkade inte svara på det här innan men jag begärde typ ingenting. Jag använde buke för att ventilera att det var rätt tufft, vilket var dumt.

Den här valpen är definitivt åt det mer intensiva och krävande hållet. Det är liksom inte så att jag aldrig sett en valp förr. Har man inte haft den här typen av valp, utan bara såna vi hade under min uppväxt, kanske det är svårt att föreställa sig skillnaden. Jag kunde ju inte riktigt det innan jag själv står här med en.

Valpar är pest in du frågar mig. Haft enorm tur med mina men jag tycker ändå det är svinjobbigt och drabbades av puppy blues. Men det blir bättre. Har du någon som kan passa en stund ibland? Och grattis till valpen, så roligt att du är hundägare!

kroka fast den i väggen eller ett buntband i närmaste element/rör/bordsben
😅 Det är det som är problemet, den kan inte stå emot något för då äter han tapet eller bordsben eller vad som nu finns inom räckhåll genom gallret. I valphagen i sovrummet funkar det att den står mellan säng och vägg för där är han bara nattetid nu, och då sover han.

Valpar är pest in du frågar mig. Haft enorm tur med mina men jag tycker ändå det är svinjobbigt och drabbades av puppy blues. Men det blir bättre. Har du någon som kan passa en stund ibland? Och grattis till valpen, så roligt att du är hundägare!
Ja jag längtar nåt år framåt i tiden 😄. Nja det är ju svårt att lämna en sån här valp till nån. Träffade en vän ikväll och ganska snart hängde han i hennes byxben också. Oroar mig dessutom för vad han kan lyckas stoppa i sig :crazy:

Älskar valpar o har en 8-12 åt gången blir dom förjävliga, tar man med dom ut, eller lägger lite godis sök till middag, eller koppeltränar, så kan jag skryta o underlätta för köparna :D
vilket betyder att jag blir av med dom o samtidigt slipper klagomål och valpen 🤔🫣:D

Har haft nån enstaka gräslig valp på mina 25 år av eget hundägande. Majoriteten har varit lätta och relativt beskedliga. Fördelen är att man snabbt glömmer bort hur otroligt jobbiga de riktiga terroristerna var då valptiden är relativt kort 😀.
Med det sagt så vet jag inte antalet koppel den lilla corgin knipsat av och hon är fullständigt omöjlig att hålla instängd. Tur att hon är söt iallafall och inte har några andra minus..

😅 Det är det som är problemet, den kan inte stå emot något för då äter han tapet eller bordsben eller vad som nu finns inom räckhåll genom gallret. I valphagen i sovrummet funkar det att den står mellan säng och vägg för där är han bara nattetid nu, och då sover han.
Det gjorde Bog med. Hade tunga vikter runt hela hagen så att han inte kunde flytta gallret. 😅 Han åt också på väggarna.

@Lillefrun Nej jag tycker egentligen inte att man måste det men det känns lite off om hunden heter Hunduppfödares Trudelutten men till vardags Bamse, jag hade hellre haft en Drutten då 😄 Men om det inte känns helt galet när vi träffas så kommer hon få heta Puck. Efter huvudkaraktären i Maria Lang-filmerna. Ambitiös, intelligent och hittar alltid den hon söker 😉 Och ja, för mig är det en väldigt stor sak att skaffa hund så det hjälper verkligen till när det klaffar!

Tar mig friheten att lägga upp en av bilderna jag fick. Det där örat ska növlas kan jag lova!
Puck är även en retsam (kanske icke-binär) älva hos Shakespear

Okej... Jag har aldrig varit med om nåt liknande varken hos folk jag besökt som haft valp eller när jag passat valpar. Hade uppfattningen att folk typ kunde äta, gå på toa och borsta tänderna.
De där första veckorna med valp är lite som att ha en mänsklig bebis - skillnaden är att med en valp går den där tiden över fortare :rofl: I båda fallen tycker jag det är lite av en transportsträcka, jag uppskattar större valpar och äldre människobarn mer än de där alldeles "nykläckta" :D

IMG_9451.webp

Undrar om den här killen kommer att respektera kompostgaller?! 😅

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 748
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka