Valp hemma 3h i sällskap med annan hund?

Mli

Trådstartare
Vi letar fortfarande efter en till hund, men det är svårt att hitta rätt eftersom vi är så kräsna.. Vi har ju alltid tänkt oss en omplacering mellan 6-18 månader eftersom vi vill ha en hund som är dels nära vår Ådi i ålder, men även tillräckligt gammal för att kunna vara van vid att vara själv hemma litegrann.
De andra kraven är att hunden ska vara rumsren, korthårig, vikt 3,5-6 kg och inte så mkt terrier. (dvs ingen jakt).
Det är INTE lätt att hitta! Och ser man nån på blocket så är man för sent ute även om man ringer när annonsen legat ute bara nån timma.

Nu har jag fått ändrat schema och börjar fundera i banorna om även en valp kan lämnas hemma i sällskap med en annan hund rätt så tidigt. Under hösten kommer jag bara att vara borta max 3 timmar/dag två dagar i veckan. Resten av tiden finns det alltid någon hemma.
Fördelarna med en valp är ju många, nackdelarna är ju just att man inte kan lämna hemma direkt och så det här med rumsrenhet.. men eftersom Ådi finns och kan visa vägen genom hundluckan och så har vi en stor inhägnad tomt så kanske det inte blir så bekymmersamt?

Input tack!
 
Sv: Valp hemma 3h i sällskap med annan hund?

Jag behöll en valp ur min förra kull, och trots att hon hade båda sin föräldrar hemma så lämnade jag henne inte i 3 timmar på rätt länge. Helst gör jag det inte ens nu, och hon är 5½ mån gammal.

Rumsrenheten beror sedan på hur just den valpen är. En av mina var helt rumsrena vid 4 mån ålder, den andra vid över 1 års ålder och den som fortfarande är valp verkar ta efter sin mamma och bli sen. Hon är inte ordentligt rumsren än vid snart 6 mån ålder, trots att jag har tomt så att hon får kissa OFTA utöver promenaderna - trots att hon har 3 vuxna hundar i flocken som kan visa henne ut och att man kissar ute.

Men om ensamheten tycker alla olika. Jag föredrar att lämna dom så lite som möjligt under hela valptiden, för att säkerställa att dom är lugna och trygga när man väl måste lämna dom senare.
 
Sv: Valp hemma 3h i sällskap med annan hund?

Jag skulle nog inte våga lämna en valp ensam med tillgång till både hus OCH trädgård med tanke på vad de små liven kan hitta på när ingen stoppar dem. Äter och tuggar på konstiga saker m.m.

Har ni provat att sätta ut en annons själva?
 
Sv: Valp hemma 3h i sällskap med annan hund?

När vi är hemifrån kommer de inte ha tillgång till hela trädgården utan bara en typ rasthage/hundgård. Jag kan ju stänga av delar av huset om det skulle behövas.

Jag har inte provat att annonsera själv, det kanske man skulle ta och göra? Finns det nån annan stans än blocket och alla rasklubbar som har annonser?
 
Sv: Valp hemma 3h i sällskap med annan hund?

Tack för tipset! ska genast kolla in det.

Nu är det så att jag har hittat en valp som fyller alla våra kriterier och som dessutom inte bor så långt härifrån. Den är 14 veckor. Om jag har tur så kan jag få till det så att hundarna får vara själva hemma under en timma en dag + max tre timmar en annan dag i veckan. Om det inte skulle funka så kan jag skippa 3-timmarspasset med lite möda. Under de närmaste två veckorna behöver jag inte åka iväg alls.

Är jag helt ute och cyklar om jag ens funderar på detta? Jag hade ju aldrig tänkt tanken om valpen skulle vara själv hemma, men nu så har den ju ändå sällskap av den andra hunden.
 
Sv: Valp hemma 3h i sällskap med annan hund?

Jag skulle inte lämna valpen ensam i 3 timmar. Min hund var ensam i 3 timmar först när han var runt 6-7 månader. Men då var han med mig på jobbet så jag hade möjlighet att kolla in genom rutan. Och efter 3 timmar var glädjen stor att få komma ut!

Kan tänka mig att man kan lämna valpen ensam i 3 timmar när det blivit helt rumsren, någon man tyvärr ej kan förutse. Men att lämna en 8-12 veckors valp ensam det skulle jag inte göra:/
 
Sv: Valp hemma 3h i sällskap med annan hund?

Jag tycker det beror helt och hållet på vad du får för valp och hur det fungerar för just den hunden. Jag var hemma de första två veckorna med Nova, sedan fick hon följa med till jobbet med de andra hundarna, där kan de få ligga själva i köket ett par timmar i sträck och det var aldrig något problem.
Hon var även hemma själv med de andra hundarna ca 3 timmar när jag åkte till stallet 1 gång i veckan från det att hon var 12 veckor.

Jag tror absolut att du kan köpa den där 14-veckors valpen om du har möjlighet att vara ledig i början och sen även ha rmöjlighet till det om det inte visar sig funka för den att vara själv med den andra hunden.
Dock skulle jag begränsa utrymmet till valpen och se till att den är i ett rum där det inte finns så mycket att tugga sönder, det kan hända mycket på 3 timmar!
 
Sv: Valp hemma 3h i sällskap med annan hund?

Nu är det så att jag har hittat en valp som fyller alla våra kriterier och som dessutom inte bor så långt härifrån. Den är 14 veckor. Om jag har tur så kan jag få till det så att hundarna får vara själva hemma under en timma en dag + max tre timmar en annan dag i veckan. Om det inte skulle funka så kan jag skippa 3-timmarspasset med lite möda. Under de närmaste två veckorna behöver jag inte åka iväg alls.

Låter väl inte omöjligt och som korwen skriver, det hänger mycket på hur din hund och valpen är som individer. En bra förebild i en vuxen hund och en cool valp så kan det fungera. Och skulle du märka att det inte är lämpligt att lämna dem får du väl leta upp en hundvakt den första tiden så att du kan träna upp ensamhetsträningen i lugn och ro.
 
Sv: Valp hemma 3h i sällskap med annan hund?

En fjorton veckors valp av "rätt sort" (dvs en valp av samma kaliber som min hund) skulle jag faktiskt kunna lämna ensam ett tag med min tik. Hon är guld värd när det gäller att hjälpa till att fostra (har haft tre kullar och är en väldigt bra mamma!) och hon är väldigt trygg, säker och tålmodig.

En lite "mesig" valp tror jag inte att jag skulle lämna ensam.
 
Sv: Valp hemma 3h i sällskap med annan hund?

3 timmar 2 ggr i veckan tycker jag inte är ett bekymmer. Det är så korta stunder i det stora hela. Det hade varit värre om det var 3 timmar varje dag i veckan. Någonstans måste man ju börja träna hunden att vara ensam också.

Jag har lämnat mina hundar hemma från första stund. Ju yngre de är ju enklare blir det som vuxna. Mina hundar går och lägger sig och sover när jag är borta och jag har aldrig haft problem med att någon hund, varje sig nuvarande eller tidigare, har haft problem att vara ensamna hemma. Sen börjar man ju inte på 3 timmar, utan mer på 15 minuter, men efter någon vecka tycker jag nog att man kan lämna hunden ett par timmar utan människor.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
1 923
Senast: Johanna1988
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 152
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Nota
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 338
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp