Bukefalos 28 år!

valp-kiss vs. grannar

Mammadutt

Trådstartare
mitt "lilla" problem:

5 mån valp som vill kissa.... fortfarande flera ggr/timmen :smirk:
bor ½ trapp upp i hyreshus. Hinner precis ut på sidan av ytterdörren innan han fäller ner. För tung för att bära... och går inte att dra och säger jag nej och försöker få han längre från porten kissar han bara en lång sträng :smirk:

Såklart har vi en jättetrevlig :devil: granne som såklart aldrig i sitt liv haft hund som inte förstår att det är en valp vi har. Att valpen liksom inte revirmarkerar utan bara fäller ner.... valpen har dessutom förmåga att säga till i sista sekund, eller att göra det inne fortfarande :( för han kommer på sig själv för sent.

Nåväl grannen har klagat och jag har sagt att, DET ÄR EN VALP, jag gör så gott jag kan, drar han alltid till höger.

Nu så har denna underbara granne satt upp en sååååån trevlig lapp på ytterdörren med massa svordommar och svineri och polisanmälan osv. Jag kan självklart förstå för jag skäms varje gång valpen fäller ner och kissar direkt vi kommer ut och tycker inte heller det ser fräscht ut.

Nu till min fråga, hur f-n ska jag få valpen att göra längre bort utan att behöva bära 25 kilo eller stressa och vara arg på honom? (vilket resulterar i att han gör mer inne)???

Lappen får stå kvar, jag tycker kan man inte ta det face to face eller be hyresvärden kontakta oss då har man lite kräm i kalufsen.

Vi ska flytta om en månad, då slipper vi ju idioten (som för övrigt verkar hata djur) men jag vill ju bli av med kissproblemet? Någon som har råd på hur jag ska göra, vill inte ha kiss inne och inte heller direkt utanför porten. :cool:
 
Sv: valp-kiss vs. grannar

Kanske skall du ta ned lappen, ge den till grannen och poängtera att han kan läsa lappen själv. Själv förstår du kommunikation i både tal och skrift och att du uppskattar tal framför lappar med okvädningsord?

Dessutom kan du upplysa honom om att plågan blir kortvarig, ni skall ju faktiskt flytta.

Jag hade en liknande grannen en gång. Hon satte upp en lapp, men jag rev ned den. Vi var de ENDA som hade hund, så jag tyckte inte lappen hade något "allmänt intresse". Nu konfronterade jag henne aldrig, men jag svor eder över hur ful hon var. Ynkrygg till att inte komma och tala med mig direkt?! (vi skulle också precis flytta så jag iddes inte bråka med henne)

I vårt fall handlade det om att hundarna kissade på gräset utanför lägenheterna. Vad jag vet är det inte förbjudet för hundar att kissa utomhus - och i den mån de bajsar så plockar man ju upp...

Hur du skall få din valp att kissa längre bort vet jag inte. Kanske om du leker med en boll eller något medan han precis går ut genom dörren?
 
Sv: valp-kiss vs. grannar

Tja jag har galopperat allt vad jag kunnat. Dragit med en godis framför näsan i början också. Eftersom att det var sååååå farligt att min valp kissade på en gräsmatta UTANFÖR gården så fick hon ju kissa på gatan utanför gräsmattan istället. Det blev MYCKET fräshare *eh*? Efter ett par dagar utan regn så var det många fläckar på gatan.

Som tur var så flyttade vi också när hon var ca 6 månader. Så jag tycker att du ska göra ditt bästa för att locka honom längre bort och strunta i grannen. Du flyttar faktiskt snart. Men jag förstår hur illa det känns att vara så impopulär. Jag kan fortfarande knappt återvända till mitt gamla kvarter.

Roligt att det finns en till med en kissnödig valp. När jag sist frågade här på Buke vad jag skulle göra så ansåg alla att min valp var så pass gammal att hon skulle kunna hålla sig till skogen 100 meter bort :crazy: Nu är hon mycket äldre än så och inte ens nu håller hon sig 100 m. Kanske 50. Men hon är ju jäkligt lättrastad :)
 
Sv: valp-kiss vs. grannar

tack för era svar :)

Här får ej hundar och katter rastas på området. Vilket självklart de vuxna hundarna ej får göra, men valpen kan man ju inte styra på samma sätt .... tyvärr :(

Godis ignorerar han då han är kissnödig. Han är såpass stark att det går inte.... har lust att kontra till grannen att han kan få komma och bära valpen :devil:

Han är alldeles för kissnödig och dricker massor, fortfarande läker han inne, vilket jag hoppas slutas med då vi flyttar, han verkar associera hallen med nån sorts "fritt fram", fast jag ser ju på han att han skäms, han hinner bara inte komma på sig själv i tid....

Lappen får stå kvar, jag tycker snarare lappskrivaren är lite knäpp som inte fattar hur det är att ha valp :smirk: Och den gången han svor och var hotfull kunde jag inte annat än säga "det är en valp" han vart då lite tyst som om han kanske ändå insåg att man inte styr över deras funktioner direkt ;) Men min sambo har han inte vågat säga något åt, antagligen för att min sambo är rätt stor och biffig och skulle munhuggas tillbaka :angel:

Vågar han säga nått ska jag kontra med att han ska prova ha sin dotter utan blöjor och se hur rumsren hon är :devil:
 
Sv: valp-kiss vs. grannar

Vet inte, men du kanske ska kolla så valpen inte har urinvägsinfektion.
Det löser inte problemet med grannen, men om han har det så är det ju lätt att medicinera och löser problemet för dig och din hund.
 
Sv: valp-kiss vs. grannar

Du skriver att han dricker massor - vilket är vanligt med valpar. De dricker gärna till skålen är tom, för det är så kul! :D (inte alltid, så klart, men du förstår säkert vad jag menar? De dricker mer än de faktiskt behöver.)

Nu har jag valp själv för tillfället och jag blev (precis som du) snabbt varse detta drick- och kissbeteende. Jag kontrollerar drickandet. Efter klockan åtta på kvällen finns inget vatten och jag låter bara lite vatten finnas i skålen i samband med måltiderna.

Det finns därmed inte fri tillgång till vatten, men jag låter inte hunden törsta naturligtvis. ;)

Kanske kan det vara en lösning?
 
Sv: valp-kiss vs. grannar

Håller med PF. Låt honom inte dricka så mycket. En valp på 5-6 månader ska inte behöva gå ut flera ggr i timmen.
Börja med att dra ner på vattnet. Hjälper inte det så skulle jag kolla som någon annan skrev, om han har urinvägsinf..

Min valp är nu snart 4 månader och hon har nu fri tillgång på vatten. Men hon dricker inte mer än nödvändigt. Men när hon kom hit sprang jag ut och in säkert 5-8 ggr i timmen. Tills jag kom på att det var vattenskålen som var boven. Då åkte den väck, och kisseriet blev normalt.
 
Sv: valp-kiss vs. grannar

Jag råkade ut för samma sak.. Min granne gick inte så långt att han satte upp lappar med svordomar men vi var lite osams. :p
Jag gjorde så att jag ringde hyresbolaget (eller vad det nu kallas) och berättade att jag hade en liten valp som inte var rumsren osv. Han jag ringde till sa att självklart kan man inte hindra hunden från att kissa på gården. Det är ju tillåtet att ha hund i huset och då måste man såklart få gå över gården med den. Däremot är inte gården en rastplats men det är ju en annan sak.

Ring hyresvärden, jag tror att han kommer hålla med dig och då kan itne din granne ha mycket att komma med. :)
 
Sv: valp-kiss vs. grannar

Jag är inte så brydd just nu vi flyttar snart så :P
Tror inte hyresvärden är så brydd dom lät ju en psykotisk kvinna bo kvar 6 mån fast hon försökte mörda grannarna med blomkrukor varje dag (hon bodde på vån högst upp :smirk:

Vattenskålen tas bort på kvällen och han ska bara få tillsammans med maten från och med nu.

Testade med lyxig skinka framför nosen och vi tog oss i alla fall 3 meter från porten :angel:

Bra att höra man inte är ensam om en kissnisse och grannar som inte vet att man inte kan direkt styra en valpsing på 20+ kilo :)
 
Sv: valp-kiss vs. grannar

Ok. Skönt att ni ska flytta. :)

Det gjorde vi också efter några månader, min plan var att lägga hundbajs i hans brevlåda precis innan jag åkte från lägenheten sista gången, men jag vågade inte :p
 
Sv: valp-kiss vs. grannar

Vi har inte haft så stora problem men häromveckan var det en man som stoppade mig och ville att vi skulle rasta vår valp utanför området. Anledningen var den att Jason kissar på samma ställe varje gång han kommer ut och det är på den första gräsplätten och där e en stor gul rund ring nu :D! Hur lätt att det att dra med sig en kissnödig valp? I allafall så har det ordnat sig nu eftersom Jason blivit större och kan hålla sig med nöd o näppe till den större gräsmattan. Tror folk att man gör det med vilje eller?

Tur att ni ska flytta.
 
Sv: valp-kiss vs. grannar

glee skrev:
Ok. Skönt att ni ska flytta. :)

Det gjorde vi också efter några månader, min plan var att lägga hundbajs i hans brevlåda precis innan jag åkte från lägenheten sista gången, men jag vågade inte :p


hahahaha :angel:
grannen själv brukar lämna sopor i trapphuset så det stinker, idag ville jag nästan köpa surströmming och hälla i brevlådan :angel:

Lille Ridde har börjat kissa en bit ifrån ingången nu, med skinka funkar det rätt bra, han får berömm då han kissar på ett visst ställe en bit bort :love: pust....

Men som sagt, det är ju inte ovanligt med valp att det ser ut som utanför vår port ;)
 
Sv: valp-kiss vs. grannar

tjadu, folk verkar inte göra skillnad på valpar och vuxna hundar.... Men dom har ju alla rätt att tycka det är ofräscht... fast så snygg lapp som sitter på våran port är ju lite onödigt, bättre ta det med oss i stället *skratt* Jag hoppas nästan man ska stöta på grannen, vill se hur han agerar.... han håller sig nog undan med flit nu... man kanske skulle låta hunden skita rakt bakom hans fina bil? :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 176
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 091
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 583
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 614
Senast: Lampan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp