Valp med defekt

Ja isåfall har de ju fått chansen.

Att välja att köpa en valp med känd defekt medför ju att man tar en risk, allt från att den inte går att försäkra, till komplikationer eller att deffekten förvärras och uppfödaren inte släpper den (eller att den inte klarar sig för den delen.)

Tråkigt, men händer ibland.
 
Jag sålde inte valpen med överbett, utan behöll honom tills hans bett var färdigåtgärdat. Dyrt, men skönt att veta att det gjordes ordentligt.

Det blir svindyrt för valpköparen att åtgärda saker som står som anmärkningar på besiktningen. Jag litar inte på att folk tar det ansvaret, faktiskt. Inte vill jag sälja på nån det heller.
 
Jag har i min nuvarande valpkull en valp med navelbråck som jag upplever medelstort det är åtminstone inget litet bråck. Nu går mina tankar till att behålla valpen lite längre och se hur bråcket utvecklas innan jag släpper iväg valpen.
Är det något som låter helt galet i era öron?
Jag är medveten om att jag kan sänka priset så mellanskillnaden täcker ev operation i framtiden men känner samtidigt att det är inga problem för mig att istället behålla valpen lite längre själv och se hur det utvecklas innan jag säljer. Tacksam för tankar kring detta.
Op innan o sälj sen,det blir inte bättre av att vänta.
 
Tack.
Jag vill absolut inte sälja en valp som det sedan blir bekymmer med eller som behöver opereras och vill även känna mig säker på att hunden får den vård den behöver.
Hur skulle ni som valpköpare ta ett besked att inte kunna hämta sin tilltänkta valp när syskonen åker vid 10 veckors ålder?
Min ena hund blev kvar hos uppfödaren pga ett ljumskbråck som behövde opereras och uppfödaren ville ordna med det innan flytt. Hunden var stax under 4 månader när hon väl kom till mig, då var hon opererad och allt hade läkt fint. Jag tycker bara det var bra att allt blev ordnat innan hon kom till mig, mycket bättre än att behöva rodda med operationen mm själv. Tycker det var väldigt seriöst av uppfödaren!
 
Hur ofta tar du en kull valpar? Tänker att om det inte är flera år till nästa kull kan du ju kanske lova dem en valp ur nästa kull du ska ta.
 
Jag kanske låter litet hård, men är det pga färgen de vill ha just den valpen?
2 gånger har jag tänkt att den färgen skall jag absolut inte ha, men vad blev det till slut? 1 gång ville jag ha just den färgen, men till slut blev det annan. För mig går individ före färg.
 
Jag kanske låter litet hård, men är det pga färgen de vill ha just den valpen?
2 gånger har jag tänkt att den färgen skall jag absolut inte ha, men vad blev det till slut? 1 gång ville jag ha just den färgen, men till slut blev det annan. För mig går individ före färg.
Jag tänkte samma när jag läste det.
 
Vill folk vänta så länge?
Det beror ju på hur långt det är mellan kullarna. Har TS mer än en avelstik och är aktiv med sin avel kan det ju mycket väl bli en kull till detta året på en annan tik. Två-tre kullar om året är ju inte ovanligt hos kennlar som har flera tikar. Som valpköpare hade jag absolut varit intresserad av en sån överenskommelse om den framtida kullen är från en kombination som jag gillar och anser likvärdig med den som jag missade. Oavsett vad så lär troligen inte valpköparna hitta en valp som går att ta hem inom samma tidsram som valpen med bråcket eftersom i princip alla småhundsuppfödare är fullbokade upp över öronen, så oavsett om de byter uppfödare eller inte så blir det en extra väntetid för köparna. De ska ju inte inbilla sig att de får förtur hos en annan uppfödare framför alla andra valpköpare som köar till valp just där.
 
Jag kanske låter litet hård, men är det pga färgen de vill ha just den valpen?
2 gånger har jag tänkt att den färgen skall jag absolut inte ha, men vad blev det till slut? 1 gång ville jag ha just den färgen, men till slut blev det annan. För mig går individ före färg.
Ja det var för färgen främst men även att hon såg ut att bli lite större än syskonen. Jag erbjöd dom hennes syster som har en annan färg men dom tackade nej till den valpen.
 
Hur ofta tar du en kull valpar? Tänker att om det inte är flera år till nästa kull kan du ju kanske lova dem en valp ur nästa kull du ska ta.
Ja det hade ju varit strålande men jag har inga planer på valpar förrän tidigast om ett par år igen så den lösningen är nog lite för långsiktig.
 
Ja isåfall har de ju fått chansen.

Att välja att köpa en valp med känd defekt medför ju att man tar en risk, allt från att den inte går att försäkra, till komplikationer eller att deffekten förvärras och uppfödaren inte släpper den (eller att den inte klarar sig för den delen.)

Tråkigt, men händer ibland.
När jag läser det här inser jag att du har så rätt. Jag är lite för snäll och inser att jag måste lära mig att vara lite hårdare mot valpköpare. Jag har även haft svårt med att framföra ett nej åt en familj som inte kändes rätt i förra kullen jag hade.
 
När jag läser det här inser jag att du har så rätt. Jag är lite för snäll och inser att jag måste lära mig att vara lite hårdare mot valpköpare. Jag har även haft svårt med att framföra ett nej åt en familj som inte kändes rätt i förra kullen jag hade.
Jag stålsatte mig och tänkte att ett "nej" nu känns svårt i stunden, men att sätta en hund i en familj mot min magkälnsla drabbar hunden och får mig att känna skuld resten av livet...
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 643
Senast: flera_00
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp