Bukefalos 28 år!

Valp med epelepsi?

Sv: Valp med epelepsi?

Ok. Ska ändå boka tid hos veterinären för en genomgång.

det jag kom att tänka på precis är att hon blir otroligt stressad av att åka bil, hon dreglar mängder och är allmänt orolig. Vi åker en liten sväng varje kväll med henne, kanske det är en bidragande faktor?

Kivina: Ja, 5 månader den 10:e juni.
 
Sv: Valp med epelepsi?

Nu har hon börjat jaga katterna med såfort hon får chansen :cry::cry:
 
Sv: Valp med epelepsi?

Vi ska föra dagbok över alla anfall hon får och vad vi gör under dagen/före anfallet.

Låter som en bra start.

Collie och pudel är fortfarande bara de raser med rätt mycket "nerv" i och tyvärr kanska vanligt med nervösa besvär av olika slag. Det kombinerat med överstimulering och stress kan mycket väl sluta i pip,ryck och tjut från hunden.

Går ni någon valpkurs?
 
Sv: Valp med epelepsi?

Nu har hon börjat jaga katterna med såfort hon får chansen :cry::cry:

Det gör min också. Men hon har inte epilepsi, utan hon tycker de är förbaskat roliga djur. Jag får passa på henne och se till att hon inte sätter iväg efter dem.

Jag frågar också, går du valpkurs? Jag ska börja om några dagar och jag tror att jag kommer få enorm hjälp med den fortsatta uppfostran:)
 
Sv: Valp med epelepsi?

Det låter som vanlig åksjuka. Det är bara att åka vidare med bilen. Det kommer gå över bara man ger sig fasiken på att köra vidare. Och för att underlätta kan man försöka strunta i maten innan åkturen.

Jag tycker verkligen er valp låter som en valp med lite stresspåslag. Har svårt att se att detta skulle vara en fysisk sjukdom. Ni har helt enkelt fått något att bita i.

Det som kan vara bra är att filma detta som ni kallar anfall. Inte bara för expertpanelen här på buke utan även för veterinärerna om ni nu ska åka dit.
 
Sv: Valp med epelepsi?

Hur lär man henne att strunta i katterna då? aldrig haft detta problem med hund/valp tidigare. Så vet inte hur jag ska börja.

Svarar alla: Nej, vi har inte gått någon valpkurs. Väntar på att det ska komma någon snart. Men de flesta har tyvärr redan varit.
 
Sv: Valp med epelepsi?

Kan hon "nej"?

Om inte så börja med att lära in det så att hon vet vad det betyder och sedan används det när hon försöker sticka efter katter. Förslagsvis så har hon koppel på så att ni kan få stopp på henne om hon inte klarar av att avbryta.
 
Sv: Valp med epelepsi?

Och rena rama julafton när hon lyssnar då? eller fungerar det med bara ett klick med klickern?

Att säga nej har jag inte ens tänkt på, det lyssnar hon på oftast iaf.
 
Sv: Valp med epelepsi?

Till en sådan hund så skulle inte jag kört med "julafton" utan lugnt och stilla berömt med enbart rösten (och ev en liten gobit ibland) så att hon inte stissar upp sig och får tokfnatt :)

Att klicka in henne borde funka, men all inlärning bör gå lugnt och fokuserat till väga så att hon inte varvar upp av beröm/kroppsspråk osv.

Lägg gärna in passivitetsträning och nått spår nån gång per vecka så att hon får jobba lite med huvudet under stillsamma former.
 
Sv: Valp med epelepsi?

Hon är redan inklickad så det får bli det. Ska börja träna henne direkt imorgon bitti när kissekatterna är ute på tomten. Något förslag på passivitetsträning?

Tack för att du svarar på alla mina frågor!
 
Sv: Valp med epelepsi?

*KL*

Min unghund hade lite problem med gaser direkt efter mat vid två tillfällen. Det yttrade sig så att hon efter att hon hade ätit skrek i panik och sprang och gömde sig. Veterinären sa att det sannolikt var gasbubblor som förflyttade sig i tarmen och spände och gjorde fruktansvärt ont. Båda gångerna gick det över på mindre än en halvminut. Om det återkom så skulle hon få Andapsin (ges vid magkatarr och magsår).

Eftersom er valp verkar gå på högvarv och är lite stressad så kan det ju faktiskt vara stressmage och att anfallen har med plötsligt smärta i magen att göra. Bara en tanke!
 
Sv: Valp med epelepsi?

Behöver inte vara skrik av smärta. Jag uppfattade det som om att hon skriker när ni tar i halsbandet? Rätta mig om jag har fel.

Det där skriket kan vara protestskrik. Min Beauceron skrek som en stucken gris när han fick på sig sitt halsband. Jag stod mest och glodde med öppen mun och undrade om han skulle ramla ihop och dö. Han skrek rätt ut och sprang omkring... Det var övergående och han lever nu, 7 år senare :D

...och jag/vi äger en setter som på en av sina första utställningar förärades en ny borste. Givetvis måste matte testa borsten direkt - och hunden skrek som om jag försökte ta död på honom. :o Vem som blev mest förskräkt jag eller omgivningen låter jag vara osagt och varför den borsten framkallade illvrål är fortfarande en gåta. :eek: Den andra settern gillar fortfarande den nu något välanvända borsten.

Bortsett från detta vill jag säga till TS att det låter, som andra redan sagt, som en valp som inte gillar att inte få sin vilja fram och som lätt blir superaktiv med allt vad det innebär. Ta det lugnt och fint och ge er inte
 
Sv: Valp med epelepsi?

Börja också med MYCKET kortare och väldigt lugna promenader. Tycker att 45 min kan vara mycket för en hund som lätt blir överstimulerad. Ta många kortare istället.
 
Sv: Valp med epelepsi?

Det låter som vanlig åksjuka. Det är bara att åka vidare med bilen. Det kommer gå över bara man ger sig fasiken på att köra vidare. Och för att underlätta kan man försöka strunta i maten innan åkturen.

.

Maten håller jag med om, men att åka längre/mer för att få bort åksjuka, varför tror du det hjälper? Jag har märkt att det verkar "växa bort" med åldern på en del, medan åter andra är åksjuka hela livet. Det är ju balanssinnet som spökar och det kan man ju inte få bort genom att köra vidare med bilen, rimligen? men rätta mig gärna om jag har fel.
 
Sv: Valp med epelepsi?

Min erfarenhet är som Aliides.
Långa resor där valpen hinner komma till ro verkar förbättra åksjuka, medan korta resor där valpen bara mår som en skrutt ofta gör mer "skada" än nytta.
(Hänger säker ihop med stress/förväntan osv också.)

Sedan är min erfarenhet också att många hundar växer ifrån åksjuka, men att det tar längre tid än vid "långrese-tillvänjning".

Mitt senaste exempel på detta är de tre valpar jag har kvar hemma nu. Deras första resor - till vet., till klubben, till platser att miljöträna på osv - resulterade i kräkningar och intensiv "allsång" för ett par av valparna vid varje resa.
Så körde jag upp till norr - 55 mil enkel resa - förra helgen och hem igen denna helg + ganska många mils körning i norr och första timman på väg upp var "som vanligt", sedan slocknade de små av pur utmattning. För varje rasning blev sedan "protesterna"mindre och mindre för att slutligen upphöra.
Nu sover de bara vid resor och ingen av dem har kräkts eller ens dräglat i bilen sedan upp-resan.
Jag tror att deras balans, hörles, syn osv vant sej vid bilåkande genom att de hunnit gå ner i varv och sova osv.

/Swat
 
Sv: Valp med epelepsi?

*KL*
Det bästa om man ska köra bil med ovana valpar är att "söva" dem i bilen först. Man lägger in de i buren och så får bilen stå på tomgång i typ 20 minuter. De flesta valparna sover då och man slipper gapandet hela vägen, vilket i alla fall jag tycker är oerhört stressande. Gör man så ett par gånger har man inga problem med hundarna sen.
 
Sv: Valp med epelepsi?

:D:D:D Bra tips som säkert fungerar på vissa valpar! För dem jag har hemma nu är dock 20 min INGENTING!
Men visst... Hade jag haft tid/lust att ha bilen på tomgång i 90 min så hade de kanske också somnat. Personligen så höjer jag dock hellre bilstereon och kör! ;)

/Swat
 
Sv: Valp med epelepsi?

Jag har erfarenheten att det blir bättre med långkörning. Den hysteriskt gapande och kräkande valpen hinner bli färdig med sin hysteri. Och man kan avsluta när hunden är trött istället för stressad och orolig.

Focus var otroligt åksjuk. Jag trodde att han var döende efter varje bilresa. Han vände ut och in på magen tusen gånger om! Det slutade när vi körde en långresa. Och jag tror inte på slumpen. De flesta (alla?) har samma upplevelse.

Bråka var inte alls åksjuk. Men herrejävlar vad hon gapade :eek: När jag och sambon skulle iväg på vår första riktiga tur höll jag på att köra av vägen. För allt var så komiskt. Valpen körde Pavarotti i bagagen, min sambo var svart i ögonen och skitförbannad medans jag låg över ratten och asgarvade. Visst är vi hemska? :D
 
Sv: Valp med epelepsi?

20 minuter, då har dom inte ens kommit igång ordentligt :D

Jag gör som du; botar problemet med att höja stereon. Missljud i bil / valp som gapar = samma lösning.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 280
Senast: Twihard
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 496
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 305
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 111
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp