Valp + promenader????

muppia

Trådstartare
Jag blir INTE klok någonstans. Nu vänder jag mig hitåt och kollar av eftersom här finns det fler åsikter än om man frågar en tränare/kompis om saken.

Jag har en 6 månaders valp. Hur mycket promenader är okej?

Han är väldigt aktiv och har börjat få lite svårt för att coola ner sig så jag har gett honom mer i tränings-/motionsform.

Han verkar vara nöjd utan att vara trött eller överansträngd med ca 30 minuters promenad morgon och kväll + 2 till mindre snabba kisserundor där vi går max 10 minuter, dvs ut och kissa sen in igen.

Vilket blir ca totalt 1 timmes ren promenad om dagen. Ändå är det inte rakt fram hela tiden, han går alltid lös så det blir i hans takt, dvs han luktar lite och springer ikapp och har för sig. Och nyligen har jag lagt in sök i promenaderna där jag gömmer en kamptrasa och det är jätteroligt, han får sitta och vänta tills jag kommer tillbaka, jag gömmer inte så svårt men smart så han hittar alltid trasan, dvs trasan finns nära och är inte för svår att hitta men knepig nog att ligga bakom ett av två träd som står på raken, dvs han får ändå använda hjärnan.

Ger honom lite uppgifter som att bära saker, t.ex tidning när vi hämtar posten eller någon pinne på promenader bara för han ska tycka det är roligt, bättre att han har en uppgift under promenader och minska på promenadtid eftersom han stimuleras av uppgifter.

Är det för mycket med totalt ca en timme om dagen?
Jag hör att det ska vara max 30 minuter om dagen men då sitter jag med en hund som går i cirklar här hemma och han ledsnar fort på träning också så jag kan inte hålla på så länge och inte heller för ofta. Att lära honom nya saker är det inte riktigt läge för just nu eftersom han genomgår en period där han gärna ifrågasätter mig. Träning överhuvudtaget är inte lämpligt egentligen så jag kan inte göra så mycket med honom utan att han ska ifrågasätta mig. Jag vill inte att det ska bli en diskussion så jag ger honom kommando endast i situationer där man inte får diskutera, som t.ex när en bil kommer så ska han direkt komma till mig på inkallning och sätta sig jämte mig. Ju färre kommando jag ger honom desto mer direkt reaktion får jag. Annars blir det så att jag tjatar eller inte får önskad effekt.

Promenerar jag inte med honom så mycket så äter han väldigt dåligt (får mat 2 ggr om dagen och maten är framme i 15 minuter och sen tar jag bort den). Trots att han är i fint hull men han är ju fortfarande växande och jag vill gärna han blir lite större än han är idag, hans bröder har gått om honom bägge 2 och de äter väldigt fint.
Jag ska troligen byta foder till något annat så han börjar äta. Han är väldigt kräsen också, finns inget godis till honom känns det som utom korv och köttbullar men pga bristande variation så ledsnar han...

Jag bryr mig om hans hälsa men också hans psykiska hälsa och vår relation. Den blir ju inte bättre av att vi har diskussioner och han tappar träningslusten och jag blir bara frustrerad.

Avslutningsvis: Jag tycker att han mår bättre, är gladare och mer avslappnad, äter bättre av att vi promenerar så mycket som vi gör.
MEN om det sliter på något som t.ex höfter väljer jag alltså att minska på promenader och försöker lösa det hela på något annat sätt. Jag hade inte tänkt öka på promenadtider förrän han visar ett behov av det, jag hoppas att inte behöva det innan han är färdigvuxen.

Vad händer om man ger valp för mycket promenader?
 
Senast ändrad:
Sv: Valp + promenader????

Vad är det för ras du har?
Vad andra än säger så är det ändå DU som känner DIN hund bäst!
Du verkar väldigt mån om honom och så länge han är pigg och glad så tror jag inte det är någon fara. Som du själv sa så går han ju i sin egen takt, och det är ju inte så att du är ute och hårdkör med honom:D
Jag har två hundar av lite större ras hemma och de har alltid fått hänga på på allt matte gör. De har visat tydligt om de blir trötta, vilket hänt ytterst sällan. Trots vad alla sa till mig att de inte ska gå i trappor, inte gå särskilt långa prom osv så gick jag på min instinkt och gick på promenader som jag ansåg var lagomt till mina hundar.
Båda är HD/AD röntgade med resultat A/UA:D

Har nu en huskyvalp hemma som skulle go crazy om hon inte fick röra sig mer än 30min/dag:rofl:

Lycka till!
 
Sv: Valp + promenader????

När mina valpar är 6 veckor börjar jag ta med hela gänget ut på "promenad"!
Med ett gäng små luddisar hinner man ju inte särksilt långt innan de börjar bli nöjda och man får vända hem igen. Men korta avängar på 20 minuter ute i "stora världen" är inga problem!

MEN! När de är 6 månader så går de garanterat 1 timma i skogen utan problem några gånger/vecka. Det handlar dock INTE om några raska promenader i konstant tempo utan att vi "strosar" i lagom takt och går lika mycket i obanad terräng som på stigar.

När jag har "bara" en valp får den dessutom alltid snabbt lära sej att åka ryggsäck då jag ju måste ut på långa rundor med de vuxna hundarna.
Valpen får då gå bitvis och åka ryggsäck bitvis.
Så länge valpen är pigg och "på G" så får den gå, visar den tecken på att vara trött - eller terrängen är olämplig för en liten valp - så får den åka en bit.

Hittills har jag 100% fritt på både armbågar och höfter på mina hudnar tack vare - eller trots - detta tänk!

Med mitt tänk så är det avgörande för valpar att få röra på sej och bygga muskler, stärka senor/ligament/"skelett" och lära sej "kroppskontroll".
De enda risker som jag ser är ju om man börjar fysträna små valpar med rena konditionspass och/eller långa "statiska" promendader i koppel på asfalt och liknande.

/Swat
 
Sv: Valp + promenader????

Det är en LH collie, han är rätt så aktiv, stämmer inte alls med vad jag hört om rasen tidigare. Tuff, glad, lekfull och aktiv.

Jätteroligt med en sån individ, jag ville ha en aktiv hund! :banana:

Swat - Han väger 20+ kg nu så ingen ryggsäck för honom :rofl:
Men det var smart, jag vill ev gärna ha en till hund och då ska jag komma ihåg knepet att ta med valpen i ryggsäck när jag ska på långrunda. :bow:

Inga långa statiska promenader för oss, mycket sällan som det blir koppelpromenader. Han går fot, håller sig nära mig, leker med mig, springer runt på åkern, bär på saker, letar saker och nosar runt. Vi hoppar upp på stenar och stubbar och hoppar över stockar ibland också. Ser ingen mening med koppelpromenader om man har tillgång till skog och mark att leka i, roligare för oss att leka! :D


*KL*
Tack då kan jag knata på vidare med gott samvete så länge jag lyssnar på honom. Han är aldrig trött efter promenaderna men avslappnad och kopplar lättare av.
 
Sv: Valp + promenader????

Som sagts tidigare så vet du ju bäst vad som är bra för din hund. Jag gjorde ungefär samma med min hund när den var 6 månader. Jag gick 4 gånger per dag, lite längre morgon och kväll och två kortare, kanske en kvarts promenad. Ute i skogen ibland på morgonen ca en timme.
Jag tror du skulle märka om det blir för mycket. Så länge hunden verkar nöjd tycker jag inte du ska oroa dig över att det blir för länge för att "andra säger..."
 
Sv: Valp + promenader????

Min åtta månders dvärgpinscher har fått hänga med överallt.
Han är oerhört tapper.

När han var 3-4 månader kände jag att jag fick reglera promenaderna lite och inte gå så långt, men efter det har vi kört på.

Vi brukar hålla oss till en långpromenad på runt 5000 steg och några (typ tre) kortare på 1500-2500 steg. Jag mäter i steg eftersom jag har bättre koll på stegräknaren än något annat nu för tiden :angel:
 
Sv: Valp + promenader????

Han är med överallt också! Ibland får han stanna hemma när jag ska in till stan på ärenden eller shoppa, men ska jag bara träffa en kompis o fika får han åka med, miljöträning och så här års kan vi ju fika utomhus :banana:

Han känns lite väl världsvan :D

Men antalet steg säger mig inte hur länge ni går ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 589
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 891
Senast: hundtant
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
850
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp