Valp som är rädd.

Sv: Valp som är rädd.

Japp..... Min hund är från samma kull. För mig spelar det ingen roll om det är 10% 20% 90% eller 3,333%. Jag vill bara fostra min hund så att han blir ingen problemhund.

Jag har all tid i värden. Så jag har inte bråttom och jag behöver inte skynda mig. Vi tar en sak i taget och jag personligen tycker att det funkar riktigt bra. Alla uppfödare säger att det spelar ingen roll vilken ras du väljer, det beror på hur du uppfostrar den. Visst är vissa raser svårare och vissa är lättare att uppfostra. Bara man har tid och beslutsamhet att huden ska vara lydig. En balanserad hund är en lycklig hund.
Har pratat mycket om hunden med min gode vän som jobbar som hundförare inom Stockholms polisen. Han säger att det är nästan alltid husses/mattes fel om hunden är aggressiv eller olycklig. Hund ska ha en bra ledare. Tar hunden över så kan det vara farligt.

Putte
 
Sv: Valp som är rädd.

Jag håller inte riktigt med dig.

Min hund var ganska fjantig för "stora världen" första tiden. Minns första gången jag släppte ut honom i skogen, han var nog runt 9 veckor och min tanke var bara att gå en liten bit och lukta på blåbärsriset, men Ville sprang bara runt mina fötter. När vi vände tillbaka kutade han i rasande fart till bilen och ville in. Och han är en väldigt stabil hund.;)

Jag tror det handlar om en övergående fas, beror nog mycket på ägaren och det är såklart mycket viktigt att inte ömka osv... vilket förekommer ofta.

Har du gjort ett MH på din hund?
 
Sv: Valp som är rädd.

Har du gjort ett MH på din hund?

Kan man göra en MH på en hund om man inte har en stamtavla? Om man inte vet hur pappan är?

Payne

P.s Jag ska inte avla min hund utan ha den som en familjehund. Långa promenader när den blir tillräckligt vuxen, gå i skogen lära den spåra så den kan jobba lite med skallen osv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valp som är rädd.

Kan man göra en MH på en hund om man inte har en stamtavla? Om man inte vet hur pappan är?

Payne

P.s Jag ska inte avla min hund utan ha den som en familjehund. Långa promenader när den blir tillräckligt vuxen, gå i skogen lära den spåra så den kan jobba lite med skallen osv.

Jag frågade inte dig.
 
Sv: Valp som är rädd.

Kan man göra en MH på en hund om man inte har en stamtavla? Om man inte vet hur pappan är?

Payne

P.s Jag ska inte avla min hund utan ha den som en familjehund. Långa promenader när den blir tillräckligt vuxen, gå i skogen lära den spåra så den kan jobba lite med skallen osv.

Du får lov att göra MH, men det kan om jag förstått det hela rätt vara svårt att få plats eftersom att du har blandras. Brukshundar går först och även blandraser som skall "användas" i någon slags tjänst.
Att du tänkt spåra är ju super - det är nästan det mysigaste man kan göra med jycken förutom att kramas! :D
 
Sv: Valp som är rädd.

Men hundfoder är gjort till hundar, och är utan tillsatser? Vad menar du med människomat? Kött?

Jag hoppas innerligt att hundfoder är gjort till hundar. Sen får man hoppas att tillsatser i det är sådant som hunden klarar av. I min värld är köttbullar människomat som i de allra flesta fall innehåller lök som är farligt för hunden.
 
Sv: Valp som är rädd.

Du får lov att göra MH, men det kan om jag förstått det hela rätt vara svårt att få plats eftersom att du har blandras. Brukshundar går först och även blandraser som skall "användas" i någon slags tjänst.
Att du tänkt spåra är ju super - det är nästan det mysigaste man kan göra med jycken förutom att kramas! :D

Man får göra MH på blandraser som ska arbeta, för polis tex. Utöver det kan blandraser vara välkomna att öva figgar på tex, och då gör de MH banan, men enbart som övningshundar, dvs det registreras inte någonstans eller är ett "riktigt" MH (Med det menar jag att figgaran får göra misstag eftersom de är under utb)
 
Sv: Valp som är rädd.

Man får göra MH på blandraser som ska arbeta, för polis tex. Utöver det kan blandraser vara välkomna att öva figgar på tex, och då gör de MH banan, men enbart som övningshundar, dvs det registreras inte någonstans eller är ett "riktigt" MH (Med det menar jag att figgaran får göra misstag eftersom de är under utb)

Undrar vilken klubb du är aktiv på...

På SBK ska blandraser är (ska vara) lika välkomna på MH som renrasiga, MEN (och det är ett stort men) det finns en prioriteringslista vid anmälan. Klubbens egen ras/egna raser (på SBK är det alltså samtliga bruksraser, på en rasklubb är det eller de som klubben är för) går före, liksom blivande tjänstehundar och liknande.
Men när alla prioriterade hundar fått plats, så är det (ska vara i alla fall) "först till kvarn" som gäller. Det kan dessutom löna sig att ställa sig till förfogande på kort varsel, om man bor nära. För det händer ju att anmält ekipage inte dyker upp, och kan man då snabbt vara på plats kan man komma med på det viset.
Är inte 100% uppdaterad f.n. men har för mig att hunden måste ha "känd mental status" (dvs genomgått MH) för att få delta i klubbens tävlingsverksamhet. I så fall flyttas en tävlingshund högre upp i prioritetsordningen även om det är en blandras.

Att det skulle behövas "figuranthundar" när man gör i ordning banan har jag aldrig varit med om. Däremot när figuranterna utbildas. Men det kanske är det du menar..

Den som vill fördjupa sig i bestämmelserna för MH kan göra det här http://www.sbk.nu/7142.epibrw
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valp som är rädd.

Jag hoppas innerligt att hundfoder är gjort till hundar. Sen får man hoppas att tillsatser i det är sådant som hunden klarar av. I min värld är köttbullar människomat som i de allra flesta fall innehåller lök som är farligt för hunden.

Givetvis ska man väl undvika att trycka i hundar lök. Däremot så finns det nog inget torrfoder som är mer hundanpassat än t ex kött. Jag tror inte att någon är anpassad för sådana tillsatser.
Jag tror heller inte att färdig välling är bättre för ett barn än modersmjölk, som det ju sägs ibland.
 
Sv: Valp som är rädd.

Undrar vilken klubb du är aktiv på...




Att det skulle behövas "figuranthundar" när man gör i ordning banan har jag aldrig varit med om. Däremot när figuranterna utbildas. Men det kanske är det du menar..

l]

Eh? Öva figgar på, skrev jag.

"Rätt att deltaga har även oregistrerad hund, som ska prövas i SBKs tjänstehundsverksamhet där intyg från ansvarig utbildare ska uppvisas."

Prioriteringen av anmälda hundar har ju lokalklubben lite att säga till om, det du menar?
 
Sv: Valp som är rädd.

Japp..... Min hund är från samma kull. För mig spelar det ingen roll om det är 10% 20% 90% eller 3,333%. Jag vill bara fostra min hund så att han blir ingen problemhund.

Jag har all tid i värden. Så jag har inte bråttom och jag behöver inte skynda mig. Vi tar en sak i taget och jag personligen tycker att det funkar riktigt bra. Alla uppfödare säger att det spelar ingen roll vilken ras du väljer, det beror på hur du uppfostrar den. Visst är vissa raser svårare och vissa är lättare att uppfostra. Bara man har tid och beslutsamhet att huden ska vara lydig. En balanserad hund är en lycklig hund.
Har pratat mycket om hunden med min gode vän som jobbar som hundförare inom Stockholms polisen. Han säger att det är nästan alltid husses/mattes fel om hunden är aggressiv eller olycklig. Hund ska ha en bra ledare. Tar hunden över så kan det vara farligt.

Putte

Visst, men då är det enormt viktigt att du vet hur du ska hantera t.ex. en hund (som ev i ditt fall) som tar till skärpa pga rädslor som den är född med. Hur en hund reagerar på skrämmande saker och hur länge den bär på rädslan (avreagerar) är något den föds med, det är bl.a. därför man gör MH:n på hundar. En Dobbis kan i sämsta fall bära på en massa rädslor som den regarerar på med Rottisens skärpa, och det är ingen lätt situation som vem som helst klarar av att vända. Lydnad är bra, men är ingen universalmetod mot allt besvärligt som rör sig i hundens sinne.
Men jag önskar dig lycka till och hoppas att din hund utvecklas till en harmonisk och bra hund, och att du är medveten om vilka problem som den blandningen du har kan bära på. Det kan gå JÄTTEbra, jag hoppas det! :)
 
Sv: Valp som är rädd.

Men länken du la in bekräftar ju det som Yorkwann skrev och faktiskt så dementerar det till viss del de som du själv skrev ang att: alla, oavsett registrerad eller oregistrerad skulle vara lika välkomna.

5. Villkor för deltagande
För deltagande i MH erfordras att hunden har uppnått 12 månaders ålder senast dagen före
provtillfället.

Registrerad hund
Hund ska delta under det namn den är registrerad i eller utom Sverige. Hund som deltar under
oriktiga anmälningsuppgifter diskvalificeras.

Svenskägd hund skall vid anmälningstidens utgång vara registrerad i SKK. Svenskägd hund
född före 2001-01-01 kan ha norskt registreringsnummer.

För utlandsägd hund skall kopia av registreringsbeviset medfölja anmälan.
I de fall ovanstående krav ej uppfylls kommer erhållet resultat att strykas.

Observera att om en utlandsägd hund delägs av person boende i Sverige, måste hunden vara
omregistrerad i SKK före anmälningstidens utgång.

Observera att registreringsbevis ska medföras på testdagen.

Oregistrerad hund
Rätt att delta har även oregistrerad hund som skall provas i SBKs tjänstehundsverksamhet, där
intyg från ansvarig utbildare kan uppvisas
.


Samt

12. Prioritering av anmälda hundar

Då lokalklubb är arrangör skall i första hand företräde ges för hundar:
1. Från den egna klubben oavsett ras i behov av MH för tävlande.
2. Hund oavsett ras som är i behov av MH för tävlande.
Därefter hund som ska utbildas för tjänstehundsverksamhet (Försvarsmaktshund resp
Räddningshund), efter uppvisande av intyg från utbildaren.
3. Hund av ras för vilken SBK har avelsansvar som är i behov av MH för registrering av
avkomma.

Summa summarum: Blandras som skall provas i SBKs tjänstehundsverksamhet har rätt att delta och prioriteras före vissa registrerade hundar, men inte vilken blandras som helst alltså!
 
Sv: Valp som är rädd.

Edit, Blandraser ÄR inte alls lika välkomna på MH som renraser. Dock så kan det förekomma på lokalklubbar för att tillgodose marknaden, samt få in pengar. de MHn blir inte registrerade någonstans.
 
Sv: Valp som är rädd.

Alla uppfödare säger att det spelar ingen roll vilken ras du väljer, det beror på hur du uppfostrar den.


Vilka är dessa "alla uppfödare"??

Här är då en uppfödare som benhårt tar avstånd från uttalanden som "en hund blir vad man gör den till oavsett ras"!

Tillägg: Känner dessutom inte till någon uppfödare som har den åsikt du menar på att "alla uppfödare" har..
 
Senast ändrad:
Sv: Valp som är rädd.

Möjligt att man tolkar detta olika på olika klubbar då..
"1. Från den egna klubben oavsett ras i behov av MH för tävlande"

..har vi läst som jag skrev tidigare, att om hunden behöver MH för att tävla (lydnad/agility) så kommer den på prio 1 även om den är blandras.
 
Sv: Valp som är rädd.

Edit, Blandraser ÄR inte alls lika välkomna på MH som renraser. Dock så kan det förekomma på lokalklubbar för att tillgodose marknaden, samt få in pengar. de MHn blir inte registrerade någonstans.

Förtydligar; Blandraser är inte lika välkomna på Mh som renraser om de inte ska utbildas till tjänst! :)
 
Sv: Valp som är rädd.

Vilka är dessa "alla uppfödare"??

Här är då en uppfödare som benhårt tar avstånd från uttalanden som "en hund blir vad man gör den till oavsett ras"!

Tillägg: Känner dessutom inte till någon uppfödare som har den åsikt du menar på att "alla uppfödare" har..

:bow::bow:
Måste bara hålla med dig till 100%.
Är inte uppfödare själv, men känner ett antal.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 614
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
714
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 716
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp