Valp till gammal hund?

Hildan

Trådstartare
Vad tycker ni om att skaffa valp när man har en gammal hund? Min shih tzu tik är 11 år. Jag pluggar just nu på distans så just nu har jag tid att fostra en valp, em möjlighet vi kanske inte får igen på väldigt länge. Min hund har aldrig träffat en hund hon inte gillar, hon har aldrig bråkat med en hund eller likande, hon är självsäker och snäll mot alla, inte skällt mot en annan hund-någonsin. Hon är dock inte världens socialaste hund med andra hundar. Om jag säger till henne att hälsa på en hund så går hon fram nosar, vissa hundar leker hon med lite och sedan går vi vidare. Hon har alltså oftast ingen emot att inte hälsa alls heller. Men hon har aldrig haft möjlighet att leka/umgås med en hund inomhus och hon är
mycket mer lekstugenivå ocj social när vi är inne. Hon hade ett dåligt liv fram tills hon var 7 och jag adopterade henne. Hennes förra ägare sa att hon var tråkig och hatade och leka och busa. Ett år efter att vi adopterat henne började hon leka från ingenstans, som att poletten plötsligt fall ner. Nu har hon lekt i 3 år och hon lekar mer varje dag. Hon attackerar sina leksaker säkert 20 gånger om dagen helt själv. Och för varje dag som går vill hon leka ännu mer, nästa som att hon tar igen för alla år hon var för oavslappnad för att leka. Hon är väldigt stabil, ingen ångest, inga rädslor, väldigt väluppfostrad och som sagt mycket energi. Om vi skaffar en valp blir den i hennes storlek eller mindre. Jag skulle prioritera att ge henne egentid utan valpen varje dag och minst en egen promenad varje dag.

Tror ni det skulle funka med en ny familjemedlem?
 
Jag tror det skulle funka bra, många gamla hundar lever upp igen när det kommer en yngre hund med lite energi. Man ska bara vara uppmärksam på att valpen inte tröttar ut gamlingen för mycket och se till att gamlingen får tid att vila och ta det lugnt. Vissa släpper ihop valpar med gamlingar i tron att alla gamla hundar klarar och orkar att uppfostra en yster valp och så är inte alltid fallet. Men bara man är uppmärksam och ser till att gamlingen får återhämtning så brukar det gå bra.
 
Jag tror det skulle funka bra, många gamla hundar lever upp igen när det kommer en yngre hund med lite energi. Man ska bara vara uppmärksam på att valpen inte tröttar ut gamlingen för mycket och se till att gamlingen får tid att vila och ta det lugnt. Vissa släpper ihop valpar med gamlingar i tron att alla gamla hundar klarar och orkar att uppfostra en yster valp och så är inte alltid fallet. Men bara man är uppmärksam och ser till att gamlingen får återhämtning så brukar det gå bra.
Tack för svar! Ja precis valpen blir mitt ansvar och ska inte vara en börda för andra hunden. Min hund lägger sig ofta i sin säng i sovrummet även fast vi människor är i vardagsrummet så jag kommer se till att sovrummet är en valpfri zon för henne.
 
Vad tycker ni om att skaffa valp när man har en gammal hund? Min shih tzu tik är 11 år. Jag pluggar just nu på distans så just nu har jag tid att fostra en valp, em möjlighet vi kanske inte får igen på väldigt länge. Min hund har aldrig träffat en hund hon inte gillar, hon har aldrig bråkat med en hund eller likande, hon är självsäker och snäll mot alla, inte skällt mot en annan hund-någonsin. Hon är dock inte världens socialaste hund med andra hundar. Om jag säger till henne att hälsa på en hund så går hon fram nosar, vissa hundar leker hon med lite och sedan går vi vidare. Hon har alltså oftast ingen emot att inte hälsa alls heller. Men hon har aldrig haft möjlighet att leka/umgås med en hund inomhus och hon är
mycket mer lekstugenivå ocj social när vi är inne. Hon hade ett dåligt liv fram tills hon var 7 och jag adopterade henne. Hennes förra ägare sa att hon var tråkig och hatade och leka och busa. Ett år efter att vi adopterat henne började hon leka från ingenstans, som att poletten plötsligt fall ner. Nu har hon lekt i 3 år och hon lekar mer varje dag. Hon attackerar sina leksaker säkert 20 gånger om dagen helt själv. Och för varje dag som går vill hon leka ännu mer, nästa som att hon tar igen för alla år hon var för oavslappnad för att leka. Hon är väldigt stabil, ingen ångest, inga rädslor, väldigt väluppfostrad och som sagt mycket energi. Om vi skaffar en valp blir den i hennes storlek eller mindre. Jag skulle prioritera att ge henne egentid utan valpen varje dag och minst en egen promenad varje dag.

Tror ni det skulle funka med en ny familjemedlem?
Det låter som om din nuvarande hund kommer att bli bästa förebilden för en valp.
Vi skaffade valp när vår första bichon havanais tik var 10 år och det funkade superbra med en lugn och trygg förebild
 
Vad är det som du tänker att inte skulle fungera? Själv tycker jag det är guld värt att ha en äldre, klok hund samtidigt som man har valp. Sedan får man (såklart) hålla lite koll så att valpen inte är en terrorist hela tiden och hjälpa den vuxna att sätta gränser om det behövs, men det gäller oavsett ålder på hundarna och kan lika gärna behövas om man köper en valp när den äldre hunden bara är 2-3 år gammal.

Själv fick jag hem min senaste valp när min äldsta var 4 år gammal. Jag hade inte velat ha valp innan det, för att min äldsta skulle ha hunnit lugna sig något :cautious: Nu är hon 10 år gammal och jag har en ny valp på G som kommer i början av nästa år. Min äldsta har hunnit bli sjuk (lymfom) och i alla fall tidigare så trodde veterinären att hon skulle ha ca 6-9 månader kvar, med andra ord kommer hon förhoppningsvis klara sommaren, men kanske inte mer än så.

Min äldsta tik är otroligt duktig med valpar, älskar de hundar hon lärt känna och är fantastisk på att uppfostra unga små monster. Jag räknar med att hon även nu kommer älska att få hem en valp, och att min nu yngsta kommer bli jätteglad åt en yngre lekkamrat. Någon gång kommer min äldsta att säkert börja tappa energi och kanske vilja ha det lite lugnare än vad valpen vill, men då har jag möjlighet att aktivera valpen lite extra. Att vara lugn inne och aktiv ute är något som jag lägger stort fokus på redan från start med en ny valp, så inomhus räknar jag med att det kommer vara avslappnat, så länge alla hundarna får den aktivering de behöver för att må bra.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 175
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 473
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 756
Senast: ako
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp