Valpen kräks!!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 16 723
S

Sweet

Hjälp vad kan det vara???!!! Fick hem vår goldenvalp i går, åtta veckor gammal. Sen ca kl 12 i natt så kräks hon!! Hon låg och sov och plötsligt vaknade hon och mådde dåligt och kräktes upp det hon ätit i dag. Jaha, tänkte vi. Sen somnade hon igen men efter ca en timme så kräktes hon igen! Och sen efter en stund igen! Så har hon hållt på nu hela natten!!! :cry: Hon verkar frisk i övrigt, lite varm nos bara. Hon dricker vatten men vill inte ha mat. Hon har fått samma mat som hos uppfödaren.

VAD KAN DET VARA?????

Hon är vaccinerad för tre dagar sedan, kan det vara det som spökar??

Ska självklart ringa uppfödaren när morgonen kommer men nu är det ju mitt i natten och jag är ju aldeles förtvivlad! :( :cry:

Kan ju vara miljöbytet, och allt nytt. Sen att hon har varm nos, låter rätt normalt, de har någon grad högre kroppstemperatur än oss. Fil, och kokt ris är toppen för dåliga magar. Hoppas det går över snart!

kan bara instämma med Giovanna!!!
Hände våran första valp med!! Ringde en bekant som är uppfödare och var jätteorolig för valpen skakade som ett asplöv efter kräkanfallet, bekanten skrattade och sa att förmodligen blev valpen skraj för att det nog kan ha varit första kräkanfallet och han inte fattade vad han gjorde + att han kände min oro!! :) :o :eek: Sen fick jag samma råd som du av Giovanna och om han inte fortsatte kräkas under kvällen och nästa dag var det mer normalt än ovanligt!!!

Hon fortsatte att kräkas hela natten, men nu har hon slutat med det. Nu är hon väldigt slö (inte så konstigt kanske?) och sover mest. Ville inte ha sin frukost.

Får se hur det utvecklar sig under dagen. Hon kräks ju inte nu i alla fall.

Ja jag skulle också avvakta och se utvecklingen...
jag ser att det blev lite felsyftning i mitt inlägg det ser ut som bekanten sa att valpen "bara" fick kräkas den enda gången, men han sa att valpen kunde kräkas under kvällen och sen att det skulle ge med sig till nästa dag så var det ingen fara!!

En egen reflektion är att det säkerligen berodde på en kombination av: resan (efterreaktion), alla nya intryck, undran efter mamma och syskon, lite uttorkning (glömmer av att dricka tillräckligt med allt nytt att tänka på). Småbarn kan ju faktiskt reagera liknande när man tänker efter...

Har pratat med uppfödaren och hon sa att det nog inte var någon fara, det kan vara en blandning mellan allt nytt och en reaktion på vaccinationssprutan hon har fått. Vi skulle inte ge henne någon mat i dag, bara uppkokt vatten med socker och salt i. Och i kväll skulle vi ge henne lite kokt ris.

Valpen mår bättre nu, har inte kräkts i dag men är lite matt.

Efter en tarmoperation på vår golden (svalde två stenar som sedan kilade fast sig i tarmen :crazy:) fick vi rådet av veterinären att ge kokta makaroner istället för ris, eftersom makaronerna tydligen är enklare för mag/tarmkanalen att smälta. Hoppas valpisen mår bättre!

Makaroner är gjorda av vete och det är inget bra för hundar har jag hört.

Smilla (valpen) mår mycket bättre nu och åt sitt ris nu i kväll. :) Nu sover hon som en stock. Hoppas att denna natten blir bättre än den förra.

Smilla!!! En av valparna till "min" tik har det smeknamnet!Sött :bump:
En lite dum fråga kanske, men i de flesta foder ingår ju spannmål?

Ja, speciellt i billiga foder. Det fodret jag använder innehåller inte spannmål utan majs och ris som är skonsammare för hundens mage och dessutom är mängden kött större än mängden majs/ris. I billigare foder som man kan köpa i vanlig mataffär är innehållet oftast dominerat av spannmål.

Jag är ingen foderexpert, detta har jag läst mig till inför valpköpet. Och hundar är ju i grunden köttätare så ju mer kött i fodret desto bättre tror jag. :)

Smilla är fint. Hon heter egentligen "Festival´s Tiger Moth" men det är väl inget man står och ropar. ;)

Åh, en Festivalvalp! Dom brukar vara jätte fina! Har du tänkt ställa ut henne?
Dasty Streets of Phiadelphia är inte heller något man får till i all hast när man ska ropa :rofl: Anna duger utmärkt!

Jag är ingen utställningsmänniska så vi får se, men denna kullen är "extra" fin så uppfödaren vill gärna att vi ställer ut henne.

Skönt att hon mår bättre och att inte heller uppfödaren är orolig!! Men det är ju alltid synd om dom små krakarna när dom mår dåligt!! Hoppas att det nu är över sig för denna gång. Och grattis till och luycka till med tillskottet i familjen!! :)

Jag är ingen utställningsmänniska så vi får se, men denna kullen är "extra" fin så uppfödaren vill gärna att vi ställer ut henne.

Utställningsmänniska är inget man är. Man blir det :D
Har man åkt några ggr och får bra resultat så vill man bara åka mer :)

Lycka till med den lilla.

Har en Rottis på 11 månader som är känslig för foder med spannmål. Han får nu endast ett foder som veterinären rekomenderat, ett foder från Hills som heter i/d och är bra för hundar med mag/tarm problem ;). Sen jag började ge detta till min hund har han genast blivit bättre, fodret är dessutom lättsmält. Inte mycket dyrare än de övriga tillverkarnas foder. Skiller bara 150 kr för en 15 kg säck och det kan jag tycka är värt pengarna om man kan underlätta för hunden.
:)

Satt och funderade precis på en sak..... hundar kan smälta ben men inte t ex majs.... hunden är ju kött ätare. Vissa vegetabiliska saker kan de alltså inte smälta. Det är männiksan som stoppar i hunden en massa extra gojs som gör att de blir sjuka.

Men men hoppas att din lilla valp är på bättringsvägen. Tänk också på att valpar kan kräka upp slem när de är tomma i magen och inte har tillgång till mat. :smirk:

Jodå, de kan kräkas fast de inte har en gnutta mat i magen! :crazy: Men hon är mycket bättre nu, det var bara den natten hon var dålig.

Har just nu kl nästan halv tre på kvällen gått in för att kolla mejlen lite snabbt då jag int kan sova så spyr min hund :(
Min är bara lite omvänd i magen.
Ge din valp filmjölk morgon och kväll och en balanserad kost. Koka köttfärs helt mjukt kokt och köp royalcanin valpfoder. det är en jättebra balanserad kost med mindre bitar så slipper vaplen tugga stora torrfoderbitar.

Hon får upplött torrfoder i små bitar. Robur Breed får hon nu, samma som hon fick hos uppfödaren.

Men nu är som sagt lilla Smilla ok igen. Har inte kräkts och äter bra. :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 872
Senast: Sassy
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 754
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 052
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 640
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025