Valpen slutat bajsa ute, typ

isakasberg

Trådstartare
halloj! har en valp på 13 veckor som har slutat bajsa ute(förutom på morgonen) han har varit jätte duktig på att bajsa ute sedan vi fick hem honom men senaste veckan har han vägrat. Går ut på samma ställe varje gång där han vanligtvis bajsar men efter första bajsningen på morgonen vill han inte längre. Går ut med honom efter varje måltid för att bajsa (en gång emellan med men bajsar han då är det ett +). förut tog det bara fem minuter innan han bajsade och då berömde vi och lekte med honom efter. Nu när vi går ut med han sedan väntar vi på vanliga stället drygt 30 min för att se om han vill bajsa och sedan går vi in och då tar det typ 30 min innan han går iväg och försöker lägga en korv, plockar då upp honom och går ut men när vi kommer ut vill han inte bajsa och när vi kommer in efter 15-30 minuters väntande så försöker han gå iväg och bajsa igen. provade ha honom i en ¨hage¨ idag men då försökte han inte bajsa alls förns jag lät han strosa runt vid klockan 18, då gick han iväg och försökte bajsa. bar ut honom men inget bajsande då heller.

Några förslag?
 
Mitt tips är: ladda ned en ljudbok.

När du tar ut och rastar hunden så sätter du på lurarna och lyssnar på ljudboken medan du står du stilla (och är allmänt tråkig). Gå inte där ifrån tills hunden har bajsat.

Så gjorde jag med min förra hund i början 😊
 
Mitt tips är: ladda ned en ljudbok.

När du tar ut och rastar hunden så sätter du på lurarna och lyssnar på ljudboken medan du står du stilla (och är allmänt tråkig). Gå inte där ifrån tills hunden har bajsat.

Så gjorde jag med min förra hund i början 😊
Har provat varaut med honom över en timme men problemet är att efter 30 min lägger han sig och sover och väcker man honom tar det 5 min innan han somnar igen xD
 
halloj! har en valp på 13 veckor som har slutat bajsa ute(förutom på morgonen) han har varit jätte duktig på att bajsa ute sedan vi fick hem honom men senaste veckan har han vägrat. Går ut på samma ställe varje gång där han vanligtvis bajsar men efter första bajsningen på morgonen vill han inte längre. Går ut med honom efter varje måltid för att bajsa (en gång emellan med men bajsar han då är det ett +). förut tog det bara fem minuter innan han bajsade och då berömde vi och lekte med honom efter. Nu när vi går ut med han sedan väntar vi på vanliga stället drygt 30 min för att se om han vill bajsa och sedan går vi in och då tar det typ 30 min innan han går iväg och försöker lägga en korv, plockar då upp honom och går ut men när vi kommer ut vill han inte bajsa och när vi kommer in efter 15-30 minuters väntande så försöker han gå iväg och bajsa igen. provade ha honom i en ¨hage¨ idag men då försökte han inte bajsa alls förns jag lät han strosa runt vid klockan 18, då gick han iväg och försökte bajsa. bar ut honom men inget bajsande då heller.

Några förslag?

Kan ni inte testa gå iväg en sväng med honom?
 
Varför går ni inte en promenad? Och när hunden gjort det den ska så fortsätt gå lite till innan ni går hem :)

Det är ju tråkigt för hunden om den lär sig att varje gång den bajsar så är det hemgång/ingång...

Eller så missförstod jag ditt inlägg
 
Varför går ni inte en promenad? Och när hunden gjort det den ska så fortsätt gå lite till innan ni går hem :)

Det är ju tråkigt för hunden om den lär sig att varje gång den bajsar så är det hemgång/ingång...

Eller så missförstod jag ditt inlägg

Jag undrar samma sak. Varför står ni stilla ute? Det låter jättetråkigt! Gå en runda istället. Den bajsar väl när den är nödig.
 
Varför går ni inte en promenad? Och när hunden gjort det den ska så fortsätt gå lite till innan ni går hem :)

Det är ju tråkigt för hunden om den lär sig att varje gång den bajsar så är det hemgång/ingång...

Eller så missförstod jag ditt inlägg
Läser ts inlägg som att hunden är en liten valp och då ska den ju inte ut och promenera några längre sträckor :(.
 
Kan det vara att hunden inte tycker om att bajsa på gräs? Testa lite olika underlag när ni rastar och om hunden är van vid att bajsa på tex tidningspapper så kan ni ju ta ut en tidning vid rastning så att ute associeras ännu mer med toalett
 
Läser ts inlägg som att hunden är en liten valp och då ska den ju inte ut och promenera några längre sträckor :(.

Jag tror inte på det riktigt. Jag tror att det är bra för även små valpar att komma ut på promenader. Så länge man inte pressar dem att gå längre än de orkar. Men så länge valpen är pigg och framåt tror jag bara att det är bra att den får röra på sig. Hade den varit kvar med sina syskon hade de ju lekt och farit runt.

Allt med måtta. Inte gå jättelånga promenader men inte heller bara ut till närmsta gräsmatta och tillbaka.
 
halloj! har en valp på 13 veckor som har slutat bajsa ute(förutom på morgonen) han har varit jätte duktig på att bajsa ute sedan vi fick hem honom men senaste veckan har han vägrat. Går ut på samma ställe varje gång där han vanligtvis bajsar men efter första bajsningen på morgonen vill han inte längre. Går ut med honom efter varje måltid för att bajsa (en gång emellan med men bajsar han då är det ett +). förut tog det bara fem minuter innan han bajsade och då berömde vi och lekte med honom efter. Nu när vi går ut med han sedan väntar vi på vanliga stället drygt 30 min för att se om han vill bajsa och sedan går vi in och då tar det typ 30 min innan han går iväg och försöker lägga en korv, plockar då upp honom och går ut men när vi kommer ut vill han inte bajsa och när vi kommer in efter 15-30 minuters väntande så försöker han gå iväg och bajsa igen. provade ha honom i en ¨hage¨ idag men då försökte han inte bajsa alls förns jag lät han strosa runt vid klockan 18, då gick han iväg och försökte bajsa. bar ut honom men inget bajsande då heller.

Några förslag?
Kan det vara så att valpen blivit äldre och inte behöver bajsa lika ofta?

Jag har själv en valp som är lika gammal och för varje vecka så sker det förändringar i utveckling och behov. Min valp kissar efter varje måltid men bajsar mer sällan (till skillnad för några veckor sedan, då hon alltid bajsade efter att ha ätit). Jag tror inte att du behöver vara orolig så länge valpen är pigg i övrigt.
 
Kan det vara vädret också?

Jag hade väldigt tur med min då hon inte vill göra ifrån sig när det är blött ute. :D HOn insåg snabbt att det där med blött gräs var ingen hit och gick ut för att kissa på grusgången och bajsa inne i sambons förråd :D har hänt mer än en gång speciellt om det är lite regn ute :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 145
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
657
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 512
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 946
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp