Sv: valpens första år
Å, vilken rolig tråd!
Jag har en liten på 4 månader nu. Har bara haft honom i 3 veckor så vi har inte hunnit med så mycket än men jag jobbar med honom varje dag fast väldigt basic och väldigt korta stunder. Första veckan höll vi oss lugna men sen har vi öst på.
Vi har åkt spårvagn, varit iväg och tittat på lite torg och liknande, badat i havet, hälsat på kompisar, åkt bil osv.
Har ju aldrig några träningspass med honom men saker faller ju på plats allt eftersom. Han måste sitta innan man får komma ut ur bilen, inte gå in i lägenheten förrän tassarna är torkade, drar han i kopplet så stannar jag bara eller går åt andra hållet m.m. Sen övar vi på att klippa klorna, titta i munnen, vi sitter i badkaret och myser

, kollar in klippmaskinen osv. Allt sånt som är så himla skönt att slippa tjafsa om sedan.
Det är ju väldigt korta grejer utspritt under dagen. Jag leker väldigt mycket med honom så då flikar man in detta lite då och då. Man gör det väldigt enkelt och som att det är den mest naturliga saken i världen. I början räckte det med att jag fick röra han på tassarna, sen hålla fast lite, sen pilla hur mellan tår och tillslut klippa klor. Så blir det aldrig en grej av det. När vi åkte spårvagn så åkte vi en hållplats första gången så gick vi hem därifrån osv.
Inkallning lägger jag en del tid på, vi är ute i skogen någon timme de flesta mornar och då är det inkallning och lek. Några få kommandon kan han, typ sitt, ligg, kom och tacktack (loss). Han är väldigt, väldigt lättlärd så vi kör kanske sitt en, två gånger när vi leker och sen är det full rulle igen och så gör man om det. Han ville varken kampa eller hämta saker i början men det har vi lekt fram. Kampar pytte pytte lite så leker vi så som han vill sen och om han hämtar leksaken istället för att springa efter den och låta den ligga så blir det party, annars går jag bara lugnt och hämtar den och så fortsätter vi.
Vi gör naturligtvis inte allt varje dag, men mycket kommer naturligt. Så länge han är med på det och är glad och pigg så håller vi på. Han hinner ändå fördela toappapper i hela lägenheten, skälla ut golvmoppen som han inte når i badkaret och hämta allt han vet att han inte får ha
Det blir ju lite följsamhet och kontakt under dagen med. Mest utomhus. Jag belönar helt enkelt bara när han spontant tar kontakt, stannar när han är lös eller kommer in till mig på eget initiativ. Då får man lite korv eller så leker vi.
Den riktiga momentträningen kommer senare. När vet jag inte riktigt, det beror på hur det utvecklar sig. Det viktigaste är att det är roligt och att han är med mig och tycker att jag är bäst och roligast i hela världen
Kort och gott så umgås vi väldigt mycket och undersöker världen tillsammans och världen består både av att åka spårvagn och acceptera en klippmaskin.
Han lär sig otroligt mycket varje dag men har ändå inga krav på sig. Skäller han så ignorerar jag honom, kissar han ute så är han bäst i hela världen!
Oj, det blev lite långt. Jag kan skriva om detta i evigheter. Så himla roligt!