valpens hemvistelse?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Emmy_89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 893
E

Emmy_89

Har funderat på det här med att sakffa hund, det här handlar inte just om det.

Men tanken som slog mig är om man skaffar en valp,hur lång tid behöver den för att kunna känna sig "trygg och veta var valpen bor". Det ligger nämligen till såhär att jag har tänkt skaffa hund till vår/sommaren, just nu pluggar jag på en ort men har tänkt vara i hemstaden mestadels i sommar då jag har min häst därhemma. Hur tror ni det skulle funka att ta med sig valpen dit?

Självklart har man den hemma här först, men sen? Behöver valpen åka hem ibland på sommaren eller hur funkar det om man sen kommer tillbaka hit. Är det ens möjligt för valpen att komma "ihåg" att den har varit och bott där innan.

Eller är det helt enkelt så att man ska hålla sig här hemma hela sommaren för att det ska funka?

Vissa åker ju till sommarstugor med valpar och så vidare, det slog mig att det måste vara lite samma sak.

Bara en tanke jag kom att fundera på, kommentarer och synpunkter tas gärna emot.

Sv: valpens hemvistelse?

Vill bara tillägga att det inte handlar om ensamhetsträning eller så. För att förtydliga! :)

Valpar anpassar sig snabbt till nya miljöer, det viktiga är att den känner sig trygg med dig. Så du behöver absolut inte stanna hemma i sommar :)

Det viktigaste är att valpen blir trygg med sin flock, och medan den relationen utvecklas är det ju bra om man inte håller på att flytta runt allt för mycket.
Sen är rutiner en sak som ger trygghet, och likadant där , medan valpen lär sig rutinerna så är det bra om man inte håller på att flytta runt.

När valpen är trygg med flocken och lärt sig rutinerna, ser jag inga problem att flytta till ett sommarboende.

Ja det är klart, förstår ju att det är individuellt. Men de blir då antagligen några veckor här sen är det ju bara en resa hem till "familjen" så det blir ju inte så mkt runtresande, men hur vet man att den är trygg? vad kan man typ sätta för delmål?

Man märker det väl såklart lite, finns det något man kan säga sådär liksom?

Om man håller på att flytta runt mycket så bör den ha en "plats" där den känner sig trygg, typ en bur eller nått som är ganska stor, som den sover i och som du kan ta med dig.

Ser inga som helst problem med att bo på ett ställe på sommaren och ett annat senare. Jag flyttadde när Leia var 12 veckor. Och hon har fått vara med på jobbet sen hon var 11 veckor.

Men jag är å andra sidan tagit med mina valpar överallt redan från början. En mentalt stabil valp bör klara av nya miljöer anser jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 486
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 665
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 699
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 958
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka